Hätäkeskuslaitos selvittää Sauvon sorakasaan liittyviä hätäilmoituksia
Tällä viikolla julkisuudessa on keskusteltu Sauvon ja Kemiön välisellä tiellä 181 tapahtuneesta poikkeuksellisesta vaaratilanteesta, jossa keskellä ajorataa oli sorakasa. Hätäkeskus sai tilanteesta useita hätäilmoituksia. Tilanteeseen ei reagoitu riittävällä kiireellisyydellä.
Turun hätäkeskus sai sorakasasta ensimmäisen hätäilmoituksen klo 1.53. Ilmoitus ohjattiin Tieliikennekeskukselle jatkotoimenpiteitä varten. Hätäilmoitukset kuitenkin jatkuivat, ja yhteensä tilanteesta tuli yön aikana 11 eri hätäilmoitusta. Poliisi- ja pelastusviranomaiset hälytettiin tapahtumapaikalle noin kahden tunnin kuluttua ensimmäisestä hätäilmoituksesta.
− Tämän hetkisillä tiedoilla voimme todeta, että meillä tilanteeseen ei reagoitu riittävällä kiireellisyydellä. Selvitämme tarkemmin tapahtuman kulkua ja tarkistamme omat ohjeistuksemme. Iso kiitos nuorille, jotka toimivat tilanteessa erinomaisesti, toteaa Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio.
Edit 13.7.2023 Lisätty nostokuva
Tutustu myös
Mielenterveyskriisi näkyy myös hätäpuheluissa
Mitä on hälyttämättä jättäminen?
Saako ihminen ambulanssin?
Mielenterveyskriisi näkyy myös hätäpuheluissa
112 Hätäkeskus -podcastin kolmannessa jaksossa käsitellään mielenterveyteen liittyviä hätäilmoituksia. Studiossa vieraana on ylipäivystäjä Jonne Joukanen Hätäkeskuslaitokselta.
Mitä on hälyttämättä jättäminen?
112 Hätäkeskus -podcastin uuden tuotantokauden toisessa jaksossa pureudutaan siihen, kun hätäilmoitus ei johda hälyttämiseen. Miksi apua ei voida välittää kaikille ja miten päätetään, kuka saa apua?
Saako ihminen ambulanssin?
112 Hätäkeskus -podcastin uuden tuotantokauden ensimmäisessä jaksossa pureudutaan ensihoitoon – mitä se tarkoittaa, kuinka se eroaa vanhanaikaisesta sairaankuljetuksesta ja miksi hätäpuhelussa on tärkeää vastata kysymyksiin.
Nuoret miehet 112-päivän kohderyhmänä 2026
Kampanjan avulla halutaan vahvistaa nuorten miesten rohkeutta puuttua hätätilanteisiin.
Hyvinvointia rakennetaan yhdessä
Ammattitaitoinen, sitoutunut ja hyvinvoiva henkilöstö on Hätäkeskuslaitoksen tärkein voimavara ja strateginen painopiste. Uudessa työhyvinvointiohjelmassa painotetaan aiempaa vahvemmin mm. työkykyjohtamisen osaamisen kehittämistä ja työurajohtamista.