Kansainvälinen 112-konferenssi Helsingissä

Euroopan hätänumerojärjestö EENA järjestää konferenssin Helsingin Messukeskuksessa 9.–11. huhtikuuta. Tapahtuma kokoaa yhteen turvallisuuden ja teknologian edustajia ympäri maailmaa.
EENA 2025 Conference & Exhibition on kolmepäiväinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen turvallisuusviranomaisia ja 112-palveluiden tuottajia 50 eri maasta. Messukeskukseen odotetaan tulevan lähes 1 000 osallistujaa ja 40 näytteilleasettajaa. Tapahtuman teemoina ovat muun muassa seuraavan sukupolven teknologia, erilaiset hätäkeskusratkaisut maailmalta sekä verkostoituminen.
Hätäkeskuslaitos esillä konferensissa
Hätäkeskuslaitoksen toiminta on kansainvälisesti arvostettua ja palkittua, ja suomalainen hätäkeskustoiminnan malli on ollut pitkään kansainvälisen huomion kohteena. Ulkomailla kiinnostaa erityisesti yhden hätänumeron periaate ja tiivis viranomaisyhteistyö. Mielenkiintoa on herättänyt myös hätäkeskuspäivystäjät omana ammattikuntanaan.
Suomen sisäinen turvallisuus on esillä heti ensimmäisenä päivänä ohjelmanumerossa ”Learnings from the handling of emergency communications in Finland”. Ohjelmassa tuodaan esille, miten suomalainen hätäkeskustoiminta on organisoitu, miten varautuminen ja valmiussuunnittelu auttavat hallitsemaan poikkeuksellisia tilanteita, miten hätäkeskuspäivystäjät koulutetaan Suomessa ja minkälainen on toiminnan mahdollistava tekniikka. Lavalla nähdään sisäministeriön pelastusylijohtaja Kimmo Kohvakka, ylijohtaja Taito Vainio ja valmiusjohtaja Marko Nieminen Hätäkeskuslaitokselta, Pelastusopiston opettaja Toni Alatalo sekä Cinian liiketoimintajohtaja Moni Banerjee. Tilaisuuden saa kunnian avata sisäministeri Mari Rantanen.
Hätäkeskuslaitoksella on Messukeskuksessa oma ständi koko tapahtuman ajan, missä kerrotaan suomalaisesta hätäkeskustoiminnasta ja esitellään edistyksellistä suomalaista hätäkeskustietojärjestelmää.
Edit 7.4.2025 klo 12.00: Uutisen linkki korjattu.
Tutustu myös
Jaa vaaratiedote kaverille 112 Suomi -sovelluksen avulla
Hätä- ja ongelmatilanteet ulkomailla – näin toimit
Suomalainen hätäkeskustoiminta herättää kansainvälistä kiinnostusta
Nuoret miehet 112-päivän kohderyhmänä 2026
Kampanjan avulla halutaan vahvistaa nuorten miesten rohkeutta puuttua hätätilanteisiin.
Hyvinvointia rakennetaan yhdessä
Ammattitaitoinen, sitoutunut ja hyvinvoiva henkilöstö on Hätäkeskuslaitoksen tärkein voimavara ja strateginen painopiste. Uudessa työhyvinvointiohjelmassa painotetaan aiempaa vahvemmin mm. työkykyjohtamisen osaamisen kehittämistä ja työurajohtamista.
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.