null
Blogit

Hätäkeskuspäivystäjän arkimaanantai

Julkaisupäivä 24.5.2021 11.44 Blogit

Minkälaisia hätäpuheluja päivystäjä vastaanottaa tavallisena arkimaanantaina? Eteneekö päivä maltilla vai huutavatko hälytysajoneuvojen sireenit? Nyt pääset kurkistamaan työpäivääni päivystyssalissa. Kyseisenä loppukeväisenä päivänä itselläni oli kahdentoista tunnin mittainen työvuoro kello 9 – 21. Tervetuloa mukaan!

Työpäivä alkaa

Työpäivä alkaa eli virka-asu päälle ja sitten saliin. Minulle on valikoitunut tänään IVO-rooli eli ”ilmoitusten vastaanotto”. Tämä tarkoittaa, että vastaanotan hätäpuheluja sekä automaattisia palo- ja murtoilmoituksia päivystyspöydässä koko työvuoroni ajan. Salin paikkajärjestys on ennalta määritelty vuoromestarin toimesta ja löydän oman, tämän päivän työpisteeni salin infotaululle merkitystä pöytäkartasta. Siirryn siis paikalleni, avaan tietokoneen, laitan henkilökorttini koneeseen, avaan tarvittavat ohjelmat näytölle, asettelen luurit päähän ja avaan puhelinlinjan; olen valmiina vastaanottamaan päivän ensimmäisen hätäpuhelun.

Puhelut käsitellään aina kyseisen viranomaistahon antamien ohjeiden mukaisesti. IVO hälyttää yksiköt kiireellisiksi luokiteltuihin tehtäviin sekä antaa soittajalle ohjeet, miten toimia; joskus aivan avun perille saapumiseen asti. Hätäpuhelu voi siis esimerkiksi elvytystilanteessa kestää jopa 20 minuuttia tai enemmänkin haja-asutusalueilla. Salin TESE eli ”tehtävänseuranta” hälyttää kiireettömät tehtävät sekä hoitaa tarvittaessa tehtäville liittyvät lisähälytykset ja hoitaa muut tukipalvelut. Vuoromestari johtaa tätä saliorkesteria oman pöytänsä ääressä, pitää tilannekuvaa ajan tasalla niin salitoiminnassa kuin hallinnollisissa työtehtävissään.

Aamupäivän aikana ensihoidon osalta puheluissa ilmenee mm. ikäihmisen selkeät aivoinfarktin oireet, hengitysvaikeus sydämen vajaatoimintaa sairastavalla, koulussa oppilaalle välitunnilla sattunut tapaturmainen kaatuminen, soittajalle itselleen aamuyöstä alkanut rintakipu, kauppakeskuksen portaissa kaatunut rouvashenkilö ja keski-ikäisellä miehellä sydämen rytmihäiriötuntemus. Poliisitehtävien osalta mm. vastaanotan pari puhelua hurjastelevista autoilijoista, yhden myymälävarkauteen sekä asuntomurtoon liittyvän puhelun. Eräälle soittajalle annan ohjeet mitä tehdä kadulta löydetylle lompakolle. MOVI- eli moniviranomaistehtävissä vastaanotan E-Call -hälytyksen eli ajoneuvosta automaattisesti lähtevän onnettomuusilmoituksen paikannustiedon saattelemana; tähän tehtävään hälytän pelastuksen yksiköt ja päivystyssalin TESE hälyttää tehtävälle poliisin. Puolilta päivin erään kauppakeskuksen läheisyydessä polkupyöräilijä ja henkilöauto ovat kolaroineet ja tehtävään hälytetään ensihoito sekä poliisi. Annan myös ohjeen eräälle soittajalle, joka luulee soittaneensa 118-numerotiedusteluun, että mikä on oikea taho kysellä ystävänsä puhelinnumeroa.

Aamupäivä sujuu rauhallisesti, käyn kerran pienellä kahvitauolla ja sitten päivä kääntyykin puolille päivin. Puheluita vastaanotetaan tasaisesti, on hetki aikaa välillä hengähtää ennen kuin puhelin soi jälleen. Saliin on tullut pari uutta päivystäjää tällä välin lisää, sillä todetusti 112-puhelumäärät alkavat kasvaa päivän edetessä ja tällöin tarvitaan myös lisää puhelimeen vastaavia päivystäjiä.

Iltapäivä

Iltapäivän aikana ensihoidon osalta kiireelliset tehtävät lisääntyvät, näiden aihealueina ovat mm. nuoren aikuisen aivoinfarktin oireet, oppilaitoksessa kouristeleva teini, painava rintakipu hengitysvaikeuksineen sekä mm. kotoaan löydetty tajuton keski-ikäinen. Normaalit eli kiireettömät tehtävät kulkevat kiireellisten rinnalla, kuten vanhuksien kaatumisia kotonaan sisätiloissa tai heidän yleistilojensa heikentymisiä, jolloin eivät enää ole ns. kotikuntoisia. 

Poliisitehtävistä mainittakoon mm. peurakolari, jossa eläin jäänyt kitumaan tien pientareelle, kuljettaja kunnossa ja autossa vähäiset vauriot. Puistossa pitkällään maassa makaava humalainen mies aiheuttaa soiton 112:een. Näpistelevä pariskunta pienen lapsen kanssa on kaupassa otettu vartijan toimesta kiinni; poliisin lisäksi tehtävä välitetään lapsen takia myös sosiaalitoimen päivystykseen. 

Pelastustoimi saa hälytyksen mm. kaatuneen puun raivaamiseen, joka estää liikenteen sujumisen tien molempiin suuntiin sekä toisaalla palamaan syttyneen purukontin sammutustyöhön. Lisäksi hälytän iltapäivän aikana eri alueiden pelastustoimia automaattisista paloilmoittimista tulleisiin hälytyksiin, jotka onneksi kaikki osoittautuvat aiheettomiksi hälytyksiksi.

Iltapäivän edetessä 112-vauhti kiihtyy, puheluja alkaa tulla reippaaseen tahtiin. 112-jononäyttö vilkahtelee vähän väliä vuoroaan odottavista hätäpuheluista. Vaikka puhelut jakautuvat tasaisesti ympäri Suomen hätäkeskusten, aina silloin tällöin ruuhkapiikki syntyy.

MOVI-tehtävässä ensihoito ja pelastustoimi saavat kiireellisen hälytyksen kohteeseen, jossa pelastustoimi hoitaa oven avauksen ja ensihoito potilaan: kohdehenkilö on saanut huudettua puhelimeen vain ”Apua, apua!”, sen jälkeen häneen ei olla saatu yhteyttä; ei tietoa mikä on hätänä ja mitä tapahtunut?

Kohdehenkilön puhelin paikantuu annettuun osoitteeseen, eikä hän vastaa hätäkeskuspäivystäjän soittoon. Henkilö tavoitetaan ja hoito aloitetaan; apu saatiin paikalle epäselvästä lähtötilanteesta huolimatta. Lisäksi Kolmostiellä tapahtuu henkilöauton ulosajo, johon tehtävälle hälytetään pelastuksen-, ensihoidon- ja poliisin yksiköt.

Poliisit hakevat loppuiltapäivästä eri puolilla hälytysaluetta ulkoalueilta jalattomia humalaisia eli itse etenemään kykenemättömiä; aamupäivällä aloitettu nesteytys on vienyt iltapäivällä liikuntakyvyn. Laidasta laitaan ajelevat autoilijat alkavat työllistää partioita eli liikennetehtäviä välitetään niin rattijuopumusepäilyllä kuin muutoin liikennettä vaarantavilla tai hurjasteluun liittyvillä tehtävälajeilla. Ja näpistelijöitä on taas vartijoiden toimesta kiinniotettuna kauppaliikkeiden takahuoneissa tai erillisissä kiinniottotiloissa. Joku on löytänyt metsästä anastetuksi ilmoitetun skootterin, joka vaikuttaa ehjältä. Toisaalla aivan eri kunnassa jonkun auto on anastettu päivän aikana; tiedot otetaan ylös, soittajaa ohjeistetaan ja tehtävä välitetään eteenpäin poliisin tilannekeskukseen. Sosiaalitehtävien osalta vastaanotan positiivisen puhelun: hatkoissa ollut nuori on palautunut omatoimisesti takaisin lastensuojelulaitokseen, joka on meille kaikille asiaa hoitaville yhteistyöviranomaisille hyvä tieto. Päivä etenee erilaisten tehtävien osalta eteenpäin: osa välitetään viranomaisten hoidettaviksi, osa soittajista saa neuvot ja ohjeet, miten asiassaan toimia.

Ilta

Iltapäivä alkaa vaihtua iltaan. Iltapäivän aikana olen käynyt ruokatauolla ja päivän toisella kahvitauolla. Päivävuoroon klo 7 – 19 tulleet päivystäjät vaihtuvat yövuoroon tuleviin päivystäjiin (klo 19 – 7), myös salin päivävuorossa ollut vuoromestari vaihtuu yövuoron vuoromestariin.

Vielä pari tuntia jäljellä työaikaa ja vielä pieni jaloittelutauko, sitten takaisin saliin ja työn ääreen. 112-puhelujen virta valuu päivystäjien pöytiin. Puheensorina ja äänenpainot salissa vaihtelevat. Poliisin tehtävät alkavat suuntautua illan myötä sisätiloihin, erilaiset kotihälytykset alkavat nostaa päätään. Ensihoito lähtee kiireiselle myrkytystehtävälle, jossa yliannostuksen ottanut henkilö kouristelee; annan ohjeita soittajalle avun tuloon asti. Ilta vierähtää asiakkaiden ja eri tehtävien parissa, kunnes tulee aika laittaa hanskat tiskiin; työpäivä on päättymässä.

”Oikeiden hätätilanteiden” lisäksi vastaanotan työpäiväni aikana useita tyhjiä puheluita eli ns. taskupuheluita, jossa kännykkä jostain syystä lähtee itsekseen soittamaan 112 ja puhelun taustalta kuuluu askeleita tai muuta ympäristöön liittyviä ääniä. Vastaanotan myös soittoja, jotka mitä ilmeisimmin soitetaan hätänumeroon, muttei soittaja puhu mitään ja sulkee luurin kuullessaan ”Hätäkeskus”; lause ”Anteeksi väärä numero” ei kuulu näiden ihmisten repertuaareihin.

Työpäivä loppuu, suljen näytöllä olevat ohjelmat, kirjaudun koneelta ulos ja irrotan henkilökorttini tietokoneesta. Desinfioin työpisteeni tarkkaan seuraavaa käyttäjää varten; seuraava työpöytäni seuraavassa työvuorossa saattaa sijaita aivan toisaalla salissa. Huikkaan salin ovelta vielä työkavereille heipat, käyn pukuhuoneessa vaihtamassa virka-asun pois ja suljen työpaikan oven perässäni. Päivän työt jäävät taakse sekä työpöytä puhtaaksi. Mieli ja ajatus on jo muualla tässä vaiheessa; yleensä en edes muista minkälaisia tehtäviä olen ottanut päivän aikana vastaan. Pää on tyhjä työasioista, ajatus ja mieli juoksee jo vapaalla.

Sitten taas jonakin toisena päivänä työpäivä alkaa alusta; runko pysyy samana, mutta tilanteet vaihtuvat. Työvuorot seuraavat toisiaan, erilaisina vaikka kuitenkin samanlaisina.

112-terkuin,
Anne, hätäkeskuspäivystäjä

 

Henkilöstö Hätäkeskuspalvelut Viestintä