Rikosilmoitinlaitteet
Hätäkeskukseen yhdistetyn rikosilmoitinlaitteen perusteena on hätäkeskustoiminnasta säädetyn lain mukaan kohteen erityinen suojelu, korotettu henkilöturvallisuus tai taloudellisesti tai kulttuurihistoriallisesti arvokas kohde. Hätäkeskukset vastaanottavat yksityisistä turvallisuuspalveluista annetun lain (282/2002) soveltamisalaan kuuluvia tehtäviä, jos tärkeä yleinen etu sitä vaatii.
Yksityiset turvallisuusalan yritykset sekä operaattorit tarjoavat myös rikosilmoitinlaitteisiin liittyviä palveluita. Tällöin hälytykset on mahdollista saada myös kiinteistön omistajien omiin puhelimiin. Tällöin rikosilmoitinlaitteesta ei mene hälytystä hätäkeskukselle.
Rikosilmoitinlaitteisiin liittyvä ohjeistus ja eri vaiheet
-
Henkilöasiakkaan liittymishakemus
Rikosilmoitinlaitteen liittäminen hätäkeskuksen valvontaan aloitetaan liittymishakemuksen täyttämisestä. Hakemuksen hyväksymisen jälkeen kohde on valmis testattavaksi.
Lomakkeeseen täyttämäsi tiedot ovat luottamuksellisia. Avaa lomake Adobe Reader -ohjelmistolla ja noudata seuraavia ohjeita:
- Tallenna lomake tyhjänä tietokoneellesi ja täytä sen jälkeen sähköisesti.
- Tallenna muutokset ja lisää lomake sähköpostin liitteeksi. Lähetä lomake sähköpostilla osoitteeseen [email protected] Suosittelemme kuitenkin käyttämään salattua sähköpostia.
- Mikäli lähetät salatun sähköpostin, rekisteröidy ensin osoitteessa http://securemail.112.fi , jonka jälkeen saat sähköpostiisi linkin lähettämistä varten.
- Pyydämme tutustumaan huolellisesti paloilmoitinlaitteen sopimusehtoihin.
-
Käyttöönotto
Ilmoitinlaitteen käyttöönotosta ilmoitetaan hätäkeskukseen asiakkaan toimesta. Käyttöönottoajankohta ilmoitetaan soittamalla omaan alueen ilmoitinlaitteiden testausnumeroon.
Siirry yhteystietoihin -
Muutosilmoitus
Ilmoitinlaitetta koskevat muutokset ilmoitetaan aina kirjallisesti Hätäkeskuslaitokselle. Muutokset voivat koskea esimerkiksi kohteen nimeä, yhteyshenkilöä, ilmoitinlaitteen numeroa ja laskutusta. Muutoksista on ilmoitettava myös alueen pelastuslaitokselle. Katso ohjeet turvalliseen lomakkeen lähettämiseen (kohta 1).
Täytä rikosilmoitinlaitteen muutosilmoitus (pdf) -
Kuukausitestit
Ilmoitinlaite suositellaan testaamaan kuukausittain toimintavalmiuden takaamiseksi. Testauskohteen tunnisteena käytetään laitteen numeroa. Rikosilmoitinlaitteen voi laittaa testaukseen tai huoltoon ainoastaan kohteen yhteyshenkilö, jonka yhteystiedot on luovutettu Hätäkeskuslaitokselle.
Testauksia tehdään pääsääntöisesti virka-aikana. Testausajankohdaksi suositellaan kuukauden kahta ensimmäistä viikkoa. Kuukausitestaus voidaan keskeyttää, mikäli kohteella ei ole voimassa olevaa sopimusta Hätäkeskuslaitoksen kanssa.
Siirry yhteystietoihin -
Irtisanominen
Sopimus irtisanotaan kirjallisesti toimittamalla irtisanomisilmoitus sähköpostilla osoitteeseen [email protected]
Täytä irtisanomisilmoitus (pdf) -
Omistajanvaihdos
Edellisen asiakkaan on irtisanottava kohteen sopimus omalta osaltaan (katso kohta 5). Uuden omistajan on tehtävä kohteeseen uusi hakemus (katso kohta 1).
Hätäkeskuslaitos tekee edellisen asiakkaan loppulaskun ja uuden omistajan liittymislaskun asiakkaan ilmoittamien päivämäärien mukaisesti. Kuukaudet laskutetaan aina täysimääräisinä. Omistajan vaihtuessa kesken kuukauden, veloitus tapahtuu siltä asiakkaalta, jonka nimissä sopimus on kuukauden 1. päivä. Omistajanmuutosta ei voi tehdä takautuvasti esimerkiksi edelliselle vuodelle.
ILMO-järjestelmä
Sopimusehdot
Automaattisen rikosilmoitinlaitteen liittäminen hätäkeskuslaitoksen hätäkeskustietojärjestelmään sekä sopimus laitteen toimivuuden testaamisesta
Sopimusosapuolet
Sopimusosapuolina ovat Hätäkeskuslaitos ja automaattisella rikosilmoitinlaitteella varustetun kohteen liittymisilmoituksessa nimetty asiakas. Asiakkaana voi olla vain yksi yhtiö tai yhteisö kerrallaan.
Sopimuksen voimaantulo
Hätäkeskuslaitos hyväksyy lain mukaan valvottaviksi kohteiksi yhteiskunnallisesti merkittävät tai niihin rinnastettavat kohteet. Asiakkaalla on tarvittaessa perusteluvelvollisuus, miksi kohde tulee ottaa valvontaan.
Sopimus syntyy, kun asiakas on toimittanut täytetyn liittymishakemuksen Hätäkeskuslaitokselle, ilmoitus on saanut puollon paikalliselta poliisilaitokselta ja Hätäkeskuslaitos on hyväksynyt hakemuksen. Syntyneen sopimuksen perusteella asiakkaalla on oikeus testata rikosilmoitinlaitteen toimivuus kuukausittain suorittamalla laitteen testaus. Sopimus on voimassa toistaiseksi.
Sopimusta ei voi siirtää kolmannelle osapuolelle. Omistajavaihdosten yhteydessä uuden omistajan on tehtävä uusi sopimus, eli täytettävä uusi liittymisilmoitus.
Sopimuksen tarkoitus
Lakisääteisesti Hätäkeskuslaitos vastaanottaa rikosilmoitinlaitteesta tulevat hälytykset ja suorittaa niistä aiheutuvat hälytystoimenpiteet. Hätäkeskuslaitos välittää tiedon rikosilmoitinlaitteesta tulleista hälytyksistä asiakkaan ilmoittamille yhteyshenkilölle. Hätäkeskuslaitos ylläpitää tietojärjestelmässään laitteiden sijainti- ja yhteystietoja asiakkaan ilmoittamien tietojen mukaisesti. Näiden tehtävien onnistumiseksi rikosilmoitinlaitteen toimivuutta on testattava sekä ylläpidettävä laitteiden sijainti- ja yhteyshenkilötietoja. Tämän sopimuksen tarkoitus on sopia testauksesta ja tietojen ylläpidosta.
Asiakas vastaa, että Hätäkeskuslaitoksella on tarvittavat tiedot valvottavasta kohteesta, vastuullisista yhteyshenkilöistään sekä laskutustiedoistaan ja että tiedot ovat ajan tasalla. Asiakas vastaa, että sillä on EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (EU 2016/679) mukainen peruste luovuttaa henkilötietoja Hätäkeskuslaitokselle.
Rikosilmoitinlaitteen testaaminen
Rikosilmoitinlaite testataan tekemällä koehälytys Hätäkeskuslaitokselle. Ennen koehälytystä testauksen tekijä soittaa Hätäkeskuslaitokselle ja ilmoittaa tehtävästä testistä. Testaukset suoritetaan pääsääntöisesti arkisin klo 8.00 - 16.00 välisenä aikana. Ilmoitinlaitetestausnumerot löytyvät yhteystiedoista.
On tärkeää, että Hätäkeskuslaitos tietää, mikäli rikosilmoitinlaite on kytketty pois toiminnasta. Laitteen huollosta ja toimintakatkoksista tuleekin ilmoittaa Hätäkeskuslaitokselle, samoin kuin huollon tai katkoksen päättymisestä.
Automaattisen rikosilmoitinlaitteen ylläpitopalvelujen maksullisuus ja laskutus
Tämän sopimuksen perusteella Hätäkeskuslaitoksen perimät maksut määräytyvät voimassa olevan Hätäkeskuslaitoksen maksullisista suoritteista annetun sisäministeriön asetuksen mukaisesti. Valtion maksuperustelain 7 §:ssä tarkoitettuja suoritteita, jotka Hätäkeskuslaitos hinnoittelee liiketaloudellisin perustein, ovat automaattisen kiinteistövalvontajärjestelmän hälytysten vastaanottaminen ja välittäminen sekä hälytysten vastaanottamiseen tarvittavien laitteiden ja ohjelmistojen toimintavalmiuden ylläpitäminen.
Hätäkeskuslaitos laskuttaa asiakasta kerran vuodessa. Jokaisesta testattavasta kohteesta laskutetaan erikseen. Laskutus alkaa käyttöönotosta seuraavan täyden kuukauden alusta ja kuukaudet laskutetaan aina täysimääräisinä. Laskun maksuehto 21 pvä netto, huomautusaika 7 päivää. Viivästyskorko on korkolain mukainen. Mikäli maksumuistutus joudutaan lähettämään, siitä veloitetaan 10 euroa.
Mikäli asiakas laiminlyö laskujen maksamisen, Hätäkeskuslaitoksella on oikeus keskeyttää rikosilmoitinlaitteen testaaminen, kunnes laiminlyönti on korjattu.
Toimenpiteet viallisen tai muutoin häiritsevän laitteen osalta
Hätäkeskuslaitoksella on oikeus asiakkaan kustannuksella tilapäisesti kytkeä irti viallinen tai muutoin hätäkeskuksen toimintaa häiritsevä laite.
Vastuu mahdollisista vahingoista
Hätäkeskuslaitos vastaa siitä, että se käsittelee saapuneet hälytykset viipymättä ja asianmukaisesti sekä ilmoittaa hälytyksistä kohteen yhteyshenkilöille.
Hätäkeskuslaitos ei vastaa:
- Laitteen haltijan tai haltijan edustajan suorittamista irtikytkennöistä tai vastaavista toimista tai näidentoimien seurauksena tapahtuvista vahingoista.
- Järjestelmän vikaantumisen tai virheellisen toiminnan seurauksena tapahtuvista vahingoista.
- Vahingoista, jotka mahdollisesti syntyvät siitä, että kiinteistön rikosilmoitinlaitteen yhteyshenkilöitä eitavoiteta hälytystilanteessa.
- Vahingoista, jotka mahdollisesti syntyvät siitä, että asiakas ei toimita ajantasaisia tietojaHätäkeskuslaitokselle tai ole tehnyt sopimusta rikosilmoitinlaitteen liittämisestä Hätäkeskuslaitoksenkanssa.
- Siirtoyhteyden vian tai toimimattomuuden seurauksena asiakkaalle tapahtuvista vahingoista.
Sopimuksen irtisanominen
Osapuolet voivat irtisanoa sopimuksen päättymään kuukauden kuluttua irtisanomisesta. Irtisanomispäiväksi katsotaan sen kuun viimeinen päivä, jona irtisanominen on tapahtunut. Asiakkaan on tehtävä irtisanominen kirjallisesti erillisellä irtisanomisilmoituksella. Palvelu päättyy irtisanomisajan päätyttyä. Kuukaudet laskutetaan aina täysimääräisinä.
Asiakas on velvollinen suorittamaan sopimukseen liittyvät maksut siihen saakka, kunnes sopimus on päättynyt. Rikosilmoittimella varustettujen tilojen päätyminen kolmannen osapuolen omistukseen/hallintaan ei muuta asiakkaan velvoitetta suorittaa sopimuskauden maksuja.
Ilmoitinlaitteiden asiakaspalvelunumero
0295 481 480
- Palvelu on avoinna arkisin 9-15
- Neuvontaa ilmoitinlaitteiden sopimus- ja laskutusasioihin
- Sähköposti: ilmoitinlaitteet(at)112.fi
Ilmoitinlaitteiden testaukset, tilamuutokset ja numeromuutokset sekä uusien ilmoitinlaitteiden käyttöönotot:
Uusimaa
09 2297 0102
Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo, Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
09 2297 0402
Kainuu, Lappi ja Pohjois-Pohjanmaa
09 2297 0602
Etelä-Pohjanmaa, Keskipohjanmaa, Pohjanmaa ja Keski-Suomi
09 2297 0502
Satakunta ja Pirkanmaa
09 2297 0302
Varsinais-Suomi ja Häme
09 2297 0202
Hinnasto
Hätäkeskuslaitos laskuttaa kerran vuodessa ilmoitinlaitteen määräajoin suoritettavasta toimintavalmiuden testaamisesta, hälytysten vastaanottamisesta, välittämisestä sekä laitteiden ja ohjelmistojen ylläpitämisestä kiinteän kuukausimaksun. Hinta määräytyy sisäministeriön voimassa olevan asetuksen mukaisesti.
Julkisoikeudelliset ilmoitinlaitteet
Liittymismaksu 70 € (per liittymä), veroton
Kuukausimaksu 16 €, veroton
Liiketaloudelliset ilmoitinlaitteet
Liittymismaksu 70 € (per liittymä) + alv 24 %
Kuukausimaksu 19 € + alv 24 %