112-päivä muistuttaa hätänumeron oikeasta käytöstä

Valtakunnallista hätänumeroviikkoa vietetään jälleen 5.-11. helmikuuta. Kampanjaviikko huipentuu EU:n yhteiseen 112-päivään sunnuntaina 11.2. Kampanjassa turvallisuustoimijat muistuttavat ihmisiä hätänumeron oikeasta käytöstä ja hätätilanteissa toimimisesta.
112-päivä on turvallisuustoimijoiden yhteinen kampanja arjen turvallisuuden parantamiseksi. Kohderyhmänä on tällä kertaa lapset ja nuoret ja teemana hätänumeron oikea käyttö. Kuka tahansa voi huomioida teemaviikon esimerkiksi varhaiskasvatuksessa, opetustyössä tai harrastustoiminnassa.
– Haluamme kampanjan avulla vahvistaa hätätilanteiden tunnistamista ja rohkaista ihmisiä toimimaan hätätilanteissa. Hätäilmoituksista neljäsosa on edelleen virheellisiä, jolloin kyse ei ole kiireellisestä hätätilanteesta. Mitä suurempi joukko osallistuu hätänumeroviikon turvallisuuskasvatukseen, tietoisuus hätänumeron oikeasta käyttämisestä lisääntyy ja rohkeus auttaa kasvaa. Lapsissa ja nuorissa on tulevaisuus, toteaa Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio.
Hätäkeskuslaitos muistuttaa hätänumeroviikolla hätänumeron oikeasta käytöstä, hätätilanteissa toimimisesta sekä 112 Suomi -mobiilisovelluksen käytöstä ja ominaisuuksista. Hätäkeskukset osallistuvat tänä vuonna yleisötapahtumiin viidellä eri paikkakunnalla.
Milloin hätänumeroon kuuluu soittaa?
Suomessa on vain yksi hätänumero. Hätänumeroon soitetaan kiireellisissä hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan auttavia viranomaisia (poliisi, ensihoito, pelastus, sosiaalipäivystys).
Hätänumeroon ei tarvitse osata soittaa ja soittaa voi, vaikka puhelimen saldo olisi loppu. Tärkeintä on tunnistaa kiireellinen hätätilanne, soittaa 112 ja vastata hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin.
Ohjeet
- Onko kyseessä kiireellinen hätätilanne?
- Soita 112
- Vastaa hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin
112 Suomi -sovelluksen lataaminen on turvallisuusteko
Ilmaisen 112 Suomi -mobiilisovelluksen Hätäkeskuslaitos tarjoaa turvallisuuteen liittyviä palveluita ja ohjeita kootusti yhdestä paikasta. Sovellus sisältää päivystysnumeroita ja palveluita kiireettömiin hätätilanteisiin. Sovelluksen avulla ihmiset saavat myös vaara- ja viranomaistiedotteet sijaintitietoon perustuen suoraan omaan puhelimeensa.
Noin puolet suomalaisista on ladannut sovelluksen puhelimeensa. Hätäkeskuslaitos kannustaa ihmisiä tekemään sovelluksen käyttöönottoasetukset, tutustumaan sovelluksen palvelukokonaisuuteen ja käyttämään sitä erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa.
Hätänumeroviikko 5.-11.2.
- 112-päivä on Suomen turvallisuustoimijoiden yhteinen kampanja arjen turvallisuuden parantamiseksi.
- Kampanjan juhlapäivä on vuosittain 11. helmikuuta, ja kampanja-aikaa on koko viikko.
- Jo perinteeksi muodostunutta 112-päivää on vietetty Suomessa vuodesta 1997 lähtien.
- Kampanjaviikon aikana kuka tahansa voi osallistua 112-päivään järjestämällä yleisötapahtuman yhdessä muiden toimijoiden kanssa, toteuttamalla teemapäivän esimerkiksi työpaikalla, koulussa ja harrastusporukassa tai jakamalla arvokasta turvallisuustietoa sosiaalisessa mediassa.
- 112-päivä on suomalainen keksintö ja Euroopassa sitä on vietetty vuodesta 2008 alkaen
- Lisätietoja 112-päivän verkkosivuilla ja kampanjan somekanavilla Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä.
Hätäkeskukset yleisötapahtumissa
Hätäkeskuslaitos osallistuu hätänumeroviikkoon yleisötapahtumissa eri puolilla Suomea.
Turku
su 11.2. klo 10-14, Yliopistonkatu
Pori
su 11.2. klo 12-15.30, Porin Puuvilla .
Oulu
pe 9.2. Kauppakeskus Valkeassa
Espoo
su 11.2. klo 11-15, Kauppakeskus Sello
Kuopio
su 11.2. klo 10-14, Petosen pelastusasema
Tietoja muista hätänumeroviikon tapahtumista löytyy täältä 112-päivän verkkosivuilta.
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Under semesterperioden behövs 112-tjänsten mer än vanligt
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Det är viktigt att prata med barn och unga om betydelsen av att göra en nödanmälan. Till exempel är fysiskt våld alltid ett brott, även om det skulle kallas mobbning. En pågående våldssituation är alltid en anledning att ringa nödnumret 112.
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.
Vilken värme!
Det vackra vädret har fått människor att röra på sig. Värmen märks också i antalet nödsamtal, och ibland kan väntetiderna till nödnumret vara något längre än normalt. Om det tillfälligt är kö på nödlinjen ska du inte lägga på, utan vänta kvar på linjen tills en operatör blir ledig.
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.