112-päivä muistuttaa hätänumeron oikeasta käytöstä

Valtakunnallista hätänumeroviikkoa vietetään jälleen 5.-11. helmikuuta. Kampanjaviikko huipentuu EU:n yhteiseen 112-päivään sunnuntaina 11.2. Kampanjassa turvallisuustoimijat muistuttavat ihmisiä hätänumeron oikeasta käytöstä ja hätätilanteissa toimimisesta.
112-päivä on turvallisuustoimijoiden yhteinen kampanja arjen turvallisuuden parantamiseksi. Kohderyhmänä on tällä kertaa lapset ja nuoret ja teemana hätänumeron oikea käyttö. Kuka tahansa voi huomioida teemaviikon esimerkiksi varhaiskasvatuksessa, opetustyössä tai harrastustoiminnassa.
– Haluamme kampanjan avulla vahvistaa hätätilanteiden tunnistamista ja rohkaista ihmisiä toimimaan hätätilanteissa. Hätäilmoituksista neljäsosa on edelleen virheellisiä, jolloin kyse ei ole kiireellisestä hätätilanteesta. Mitä suurempi joukko osallistuu hätänumeroviikon turvallisuuskasvatukseen, tietoisuus hätänumeron oikeasta käyttämisestä lisääntyy ja rohkeus auttaa kasvaa. Lapsissa ja nuorissa on tulevaisuus, toteaa Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio.
Hätäkeskuslaitos muistuttaa hätänumeroviikolla hätänumeron oikeasta käytöstä, hätätilanteissa toimimisesta sekä 112 Suomi -mobiilisovelluksen käytöstä ja ominaisuuksista. Hätäkeskukset osallistuvat tänä vuonna yleisötapahtumiin viidellä eri paikkakunnalla.
Milloin hätänumeroon kuuluu soittaa?
Suomessa on vain yksi hätänumero. Hätänumeroon soitetaan kiireellisissä hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan auttavia viranomaisia (poliisi, ensihoito, pelastus, sosiaalipäivystys).
Hätänumeroon ei tarvitse osata soittaa ja soittaa voi, vaikka puhelimen saldo olisi loppu. Tärkeintä on tunnistaa kiireellinen hätätilanne, soittaa 112 ja vastata hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin.
Ohjeet
- Onko kyseessä kiireellinen hätätilanne?
- Soita 112
- Vastaa hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin
112 Suomi -sovelluksen lataaminen on turvallisuusteko
Ilmaisen 112 Suomi -mobiilisovelluksen Hätäkeskuslaitos tarjoaa turvallisuuteen liittyviä palveluita ja ohjeita kootusti yhdestä paikasta. Sovellus sisältää päivystysnumeroita ja palveluita kiireettömiin hätätilanteisiin. Sovelluksen avulla ihmiset saavat myös vaara- ja viranomaistiedotteet sijaintitietoon perustuen suoraan omaan puhelimeensa.
Noin puolet suomalaisista on ladannut sovelluksen puhelimeensa. Hätäkeskuslaitos kannustaa ihmisiä tekemään sovelluksen käyttöönottoasetukset, tutustumaan sovelluksen palvelukokonaisuuteen ja käyttämään sitä erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa.
Hätänumeroviikko 5.-11.2.
- 112-päivä on Suomen turvallisuustoimijoiden yhteinen kampanja arjen turvallisuuden parantamiseksi.
- Kampanjan juhlapäivä on vuosittain 11. helmikuuta, ja kampanja-aikaa on koko viikko.
- Jo perinteeksi muodostunutta 112-päivää on vietetty Suomessa vuodesta 1997 lähtien.
- Kampanjaviikon aikana kuka tahansa voi osallistua 112-päivään järjestämällä yleisötapahtuman yhdessä muiden toimijoiden kanssa, toteuttamalla teemapäivän esimerkiksi työpaikalla, koulussa ja harrastusporukassa tai jakamalla arvokasta turvallisuustietoa sosiaalisessa mediassa.
- 112-päivä on suomalainen keksintö ja Euroopassa sitä on vietetty vuodesta 2008 alkaen
- Lisätietoja 112-päivän verkkosivuilla ja kampanjan somekanavilla Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä.
Hätäkeskukset yleisötapahtumissa
Hätäkeskuslaitos osallistuu hätänumeroviikkoon yleisötapahtumissa eri puolilla Suomea.
Turku
su 11.2. klo 10-14, Yliopistonkatu
Pori
su 11.2. klo 12-15.30, Porin Puuvilla .
Oulu
pe 9.2. Kauppakeskus Valkeassa
Espoo
su 11.2. klo 11-15, Kauppakeskus Sello
Kuopio
su 11.2. klo 10-14, Petosen pelastusasema
Tietoja muista hätänumeroviikon tapahtumista löytyy täältä 112-päivän verkkosivuilta.
Tutustu myös
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Kesälomakaudella 112-palvelua tarvitaan tavallista enemmän
Vedestä pelastamisessa korostuu toiminnan nopeus ja sijaintitieto
Yleisillä uimarannoilla on viime viikkojen aikana tapahtunut huomattavasti tavanomaista enemmän hukkumisia ja vakavia läheltä piti -tilanteita. Tilanteen tunnistaminen ja avun nopea hälyttäminen on ratkaisevaa, kun kyse on veden varaan joutuneesta. Hukkuva ihminen kykenee harvoin huutamaan apua, mikä korostaa muiden roolia hätätilanteen havaitsemisessa.
Huh hellettä!
Kauniit ilmat ovat saaneet ihmiset liikkeelle. Helle näkyy myös hätäpuheluiden määrässä ja ajoittain hätälinjan odotusajat voivat olla hieman normaalia pidempiä. Jos hätälinjalla on hetkittäinen ruuhka, älä katkaise puhelua vaan odota linjalla.
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Tekstiviestin voi nyt lähettää hätänumeroon 112 mistä puhelinnumerosta tahansa. Palvelu on suunnattu erityisesti ihmisille, joilla on vaikeuksia kuulemisen tai puheen tuottamisen kanssa.
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
112 Suomi -sovellus on vuosien varrella kasvanut turvallisuuden palvelukokonaisuudeksi. Sen palveluista on apua erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa niin normaalioloissa kuin häiriö- ja poikkeustilanteissa.