112-päivä muistuttaa hätänumeron oikeasta käytöstä

Valtakunnallista hätänumeroviikkoa vietetään jälleen 5.-11. helmikuuta. Kampanjaviikko huipentuu EU:n yhteiseen 112-päivään sunnuntaina 11.2. Kampanjassa turvallisuustoimijat muistuttavat ihmisiä hätänumeron oikeasta käytöstä ja hätätilanteissa toimimisesta.
112-päivä on turvallisuustoimijoiden yhteinen kampanja arjen turvallisuuden parantamiseksi. Kohderyhmänä on tällä kertaa lapset ja nuoret ja teemana hätänumeron oikea käyttö. Kuka tahansa voi huomioida teemaviikon esimerkiksi varhaiskasvatuksessa, opetustyössä tai harrastustoiminnassa.
– Haluamme kampanjan avulla vahvistaa hätätilanteiden tunnistamista ja rohkaista ihmisiä toimimaan hätätilanteissa. Hätäilmoituksista neljäsosa on edelleen virheellisiä, jolloin kyse ei ole kiireellisestä hätätilanteesta. Mitä suurempi joukko osallistuu hätänumeroviikon turvallisuuskasvatukseen, tietoisuus hätänumeron oikeasta käyttämisestä lisääntyy ja rohkeus auttaa kasvaa. Lapsissa ja nuorissa on tulevaisuus, toteaa Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio.
Hätäkeskuslaitos muistuttaa hätänumeroviikolla hätänumeron oikeasta käytöstä, hätätilanteissa toimimisesta sekä 112 Suomi -mobiilisovelluksen käytöstä ja ominaisuuksista. Hätäkeskukset osallistuvat tänä vuonna yleisötapahtumiin viidellä eri paikkakunnalla.
Milloin hätänumeroon kuuluu soittaa?
Suomessa on vain yksi hätänumero. Hätänumeroon soitetaan kiireellisissä hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan auttavia viranomaisia (poliisi, ensihoito, pelastus, sosiaalipäivystys).
Hätänumeroon ei tarvitse osata soittaa ja soittaa voi, vaikka puhelimen saldo olisi loppu. Tärkeintä on tunnistaa kiireellinen hätätilanne, soittaa 112 ja vastata hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin.
Ohjeet
- Onko kyseessä kiireellinen hätätilanne?
- Soita 112
- Vastaa hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin
112 Suomi -sovelluksen lataaminen on turvallisuusteko
Ilmaisen 112 Suomi -mobiilisovelluksen Hätäkeskuslaitos tarjoaa turvallisuuteen liittyviä palveluita ja ohjeita kootusti yhdestä paikasta. Sovellus sisältää päivystysnumeroita ja palveluita kiireettömiin hätätilanteisiin. Sovelluksen avulla ihmiset saavat myös vaara- ja viranomaistiedotteet sijaintitietoon perustuen suoraan omaan puhelimeensa.
Noin puolet suomalaisista on ladannut sovelluksen puhelimeensa. Hätäkeskuslaitos kannustaa ihmisiä tekemään sovelluksen käyttöönottoasetukset, tutustumaan sovelluksen palvelukokonaisuuteen ja käyttämään sitä erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa.
Hätänumeroviikko 5.-11.2.
- 112-päivä on Suomen turvallisuustoimijoiden yhteinen kampanja arjen turvallisuuden parantamiseksi.
- Kampanjan juhlapäivä on vuosittain 11. helmikuuta, ja kampanja-aikaa on koko viikko.
- Jo perinteeksi muodostunutta 112-päivää on vietetty Suomessa vuodesta 1997 lähtien.
- Kampanjaviikon aikana kuka tahansa voi osallistua 112-päivään järjestämällä yleisötapahtuman yhdessä muiden toimijoiden kanssa, toteuttamalla teemapäivän esimerkiksi työpaikalla, koulussa ja harrastusporukassa tai jakamalla arvokasta turvallisuustietoa sosiaalisessa mediassa.
- 112-päivä on suomalainen keksintö ja Euroopassa sitä on vietetty vuodesta 2008 alkaen
- Lisätietoja 112-päivän verkkosivuilla ja kampanjan somekanavilla Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä.
Hätäkeskukset yleisötapahtumissa
Hätäkeskuslaitos osallistuu hätänumeroviikkoon yleisötapahtumissa eri puolilla Suomea.
Turku
su 11.2. klo 10-14, Yliopistonkatu
Pori
su 11.2. klo 12-15.30, Porin Puuvilla .
Oulu
pe 9.2. Kauppakeskus Valkeassa
Espoo
su 11.2. klo 11-15, Kauppakeskus Sello
Kuopio
su 11.2. klo 10-14, Petosen pelastusasema
Tietoja muista hätänumeroviikon tapahtumista löytyy täältä 112-päivän verkkosivuilta.
Tutustu myös
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Kesälomakaudella 112-palvelua tarvitaan tavallista enemmän
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Tekstiviestin voi nyt lähettää hätänumeroon 112 mistä puhelinnumerosta tahansa. Palvelu on suunnattu erityisesti ihmisille, joilla on vaikeuksia kuulemisen tai puheen tuottamisen kanssa.
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
112 Suomi -sovellus on vuosien varrella kasvanut turvallisuuden palvelukokonaisuudeksi. Sen palveluista on apua erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa niin normaalioloissa kuin häiriö- ja poikkeustilanteissa.
Sijaintitieto voi pelastaa hengen
Hätäpuhelussa tärkeintä avun saannin kannalta on tietää sijainti, jotta auttajat löytävät paikalle mahdollisimman nopeasti. Tekniikka ja erityisesti 112 Suomi -sovellus on tässä hyvä apuväline.
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 20.6. ja sunnuntain 22.6. välisenä aikana yhteensä noin 24 900 hätäilmoitusta (28 300 vuonna 2024), joista 12 400 välitettiin tehtäväksi viranomaisille (14 000 vuonna 2024).
Kesälomakaudella 112-palvelua tarvitaan tavallista enemmän
Hätäilmoitusten määrää voidaan verrata säähän; mitä kauniimpaa ja lämpimämpää on, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu. Juhannuksena hätäilmoituksissa korostuvat perinteisesti alkoholin aiheuttamat ongelmat, erilaiset tapaturmat sekä vesillä sattuvat onnettomuudet.