112-päivä muistuttaa hätänumeron oikeasta käytöstä

Valtakunnallista hätänumeroviikkoa vietetään jälleen 5.-11. helmikuuta. Kampanjaviikko huipentuu EU:n yhteiseen 112-päivään sunnuntaina 11.2. Kampanjassa turvallisuustoimijat muistuttavat ihmisiä hätänumeron oikeasta käytöstä ja hätätilanteissa toimimisesta.
112-päivä on turvallisuustoimijoiden yhteinen kampanja arjen turvallisuuden parantamiseksi. Kohderyhmänä on tällä kertaa lapset ja nuoret ja teemana hätänumeron oikea käyttö. Kuka tahansa voi huomioida teemaviikon esimerkiksi varhaiskasvatuksessa, opetustyössä tai harrastustoiminnassa.
– Haluamme kampanjan avulla vahvistaa hätätilanteiden tunnistamista ja rohkaista ihmisiä toimimaan hätätilanteissa. Hätäilmoituksista neljäsosa on edelleen virheellisiä, jolloin kyse ei ole kiireellisestä hätätilanteesta. Mitä suurempi joukko osallistuu hätänumeroviikon turvallisuuskasvatukseen, tietoisuus hätänumeron oikeasta käyttämisestä lisääntyy ja rohkeus auttaa kasvaa. Lapsissa ja nuorissa on tulevaisuus, toteaa Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio.
Hätäkeskuslaitos muistuttaa hätänumeroviikolla hätänumeron oikeasta käytöstä, hätätilanteissa toimimisesta sekä 112 Suomi -mobiilisovelluksen käytöstä ja ominaisuuksista. Hätäkeskukset osallistuvat tänä vuonna yleisötapahtumiin viidellä eri paikkakunnalla.
Milloin hätänumeroon kuuluu soittaa?
Suomessa on vain yksi hätänumero. Hätänumeroon soitetaan kiireellisissä hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan auttavia viranomaisia (poliisi, ensihoito, pelastus, sosiaalipäivystys).
Hätänumeroon ei tarvitse osata soittaa ja soittaa voi, vaikka puhelimen saldo olisi loppu. Tärkeintä on tunnistaa kiireellinen hätätilanne, soittaa 112 ja vastata hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin.
Ohjeet
- Onko kyseessä kiireellinen hätätilanne?
- Soita 112
- Vastaa hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin
112 Suomi -sovelluksen lataaminen on turvallisuusteko
Ilmaisen 112 Suomi -mobiilisovelluksen Hätäkeskuslaitos tarjoaa turvallisuuteen liittyviä palveluita ja ohjeita kootusti yhdestä paikasta. Sovellus sisältää päivystysnumeroita ja palveluita kiireettömiin hätätilanteisiin. Sovelluksen avulla ihmiset saavat myös vaara- ja viranomaistiedotteet sijaintitietoon perustuen suoraan omaan puhelimeensa.
Noin puolet suomalaisista on ladannut sovelluksen puhelimeensa. Hätäkeskuslaitos kannustaa ihmisiä tekemään sovelluksen käyttöönottoasetukset, tutustumaan sovelluksen palvelukokonaisuuteen ja käyttämään sitä erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa.
Hätänumeroviikko 5.-11.2.
- 112-päivä on Suomen turvallisuustoimijoiden yhteinen kampanja arjen turvallisuuden parantamiseksi.
- Kampanjan juhlapäivä on vuosittain 11. helmikuuta, ja kampanja-aikaa on koko viikko.
- Jo perinteeksi muodostunutta 112-päivää on vietetty Suomessa vuodesta 1997 lähtien.
- Kampanjaviikon aikana kuka tahansa voi osallistua 112-päivään järjestämällä yleisötapahtuman yhdessä muiden toimijoiden kanssa, toteuttamalla teemapäivän esimerkiksi työpaikalla, koulussa ja harrastusporukassa tai jakamalla arvokasta turvallisuustietoa sosiaalisessa mediassa.
- 112-päivä on suomalainen keksintö ja Euroopassa sitä on vietetty vuodesta 2008 alkaen
- Lisätietoja 112-päivän verkkosivuilla ja kampanjan somekanavilla Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä.
Hätäkeskukset yleisötapahtumissa
Hätäkeskuslaitos osallistuu hätänumeroviikkoon yleisötapahtumissa eri puolilla Suomea.
Turku
su 11.2. klo 10-14, Yliopistonkatu
Pori
su 11.2. klo 12-15.30, Porin Puuvilla .
Oulu
pe 9.2. Kauppakeskus Valkeassa
Espoo
su 11.2. klo 11-15, Kauppakeskus Sello
Kuopio
su 11.2. klo 10-14, Petosen pelastusasema
Tietoja muista hätänumeroviikon tapahtumista löytyy täältä 112-päivän verkkosivuilta.
Tutustu myös
Asenna 112-pikanäppäin puhelimen alkunäytölle
Ensihoidolle välitetyt tehtävät kääntyivät laskuun
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2025 klo 11.20 alkaen.