112-dagen påminner om rätt användning av nödnumret

Den nationella nödnummerveckan firas åter den 5–11 februari. Kampanjveckan kulminerar i EU:s gemensamma 112-dag söndagen den 11 februari. I kampanjen påminner aktörerna inom säkerhet om att använda nödnumret på rätt sätt och agera i nödsituationer.
112-dagen är säkerhetsaktörernas gemensamma kampanj för att förbättra säkerheten i vardagen. Den här gången är målgruppen barn och unga och temat är korrekt användning av nödnumret. Vem som helst kan beakta temaveckan till exempel inom småbarnspedagogiken, undervisningen eller hobbyverksamheten.
– Genom kampanjen vill vi stärka identifieringen av nödsituationer och uppmuntra människor att handla i nödsituationer. En fjärdedel av larmmeddelandena är fortfarande felaktiga, vilket innebär att de inte är brådskande nödsituationer. Ju fler som deltar i säkerhetsutbildning under nödnummerveckan, desto mer ökar medvetenheten om hur man använder nödnumret på rätt sätt och modet att hjälpa växer. Barnen och de unga är framtiden, säger Nödcentralsverkets generaldirektör Taito Vainio.
Under nödnummerveckan påminner Nödcentralsverket om hur nödnumret ska användas, hur man ska agera i nödsituationer samt om användningen av mobilappen 112 Suomi och dess funktioner. I år deltar nödcentralerna i publikevenemang på fem olika orter.
När ska man ringa nödnumret?
I Finland används endast ett nödnummer. Till nödnumret ringer man i brådskande nödsituationer där hjälpande myndigheter behövs på plats (polisen, förstavården, räddningsväsendet, socialvården).
Man behöver inte veta hur man ringer nödnumret och man kan ringa även om saldot i telefonen är slut. Det viktigaste är att identifiera en brådskande nödsituation, ringa 112 och svara på nödcentraloperatörens frågor.
Anvisningar
- Är det en brådskande nödsituation?
- Ring 112
- Svara på nödcentraloperatörens frågor.
Att ladda ned appen 112 Suomi är en säkerhetshandling
Genom den kostnadsfria mobilappen 112 Suomi erbjuder Nödcentralsverket säkerhetsrelaterade tjänster och anvisningar på ett och samma ställe. Appen innehåller nödnummer och tjänster för icke-brådskande nödsituationer. Med appen får man också faro- och myndighetsmeddelanden baserade på platsdata direkt till sin telefon.
Ungefär hälften av finländarna har laddat ner appen på sin mobil. Nödcentralsverket uppmuntrar alla att göra startinställningarna i appen, bekanta sig med tjänsterna och använda appen i nöd- och problemsituationer.
Nödnummerveckan 5.–11.2.
- 112-dagen är de finländska säkerhetsaktörernas gemensamma kampanj för att förbättra säkerheten i vardagen.
- Kampanjens festdag är den 11 februari varje år och kampanjen är i gång hela veckan.
- 112-dagen som redan har blivit tradition har firats i Finland sedan 1997.
- Under kampanjveckan kan vem som helst delta i 112-dagen genom att ordna ett publikevenemang tillsammans med andra aktörer, genomföra en temadag till exempel på arbetsplatsen, i skolan eller hobbygruppen eller genom att dela värdefull säkerhetsinformation på sociala medier.
- 112-dagen är en finsk uppfinning och dagen har firats i Europa sedan 2008.
- Läs mer på 112-dagens webbplats och på kampanjens sociala mediekanaler på Facebook, Instagram och X (tidigare Twitter).
Nödcentralerna på publikevenemang
Nödcentralsverket deltar i nödnummerveckan vid publikevenemang runt om i Finland.
Åbo
sön 11.2. kl. 10–14, Universitetsgatan
Björneborg
sön 11.2. kl. 12–15.30, Porin Puuvilla .
Uleåborg
fre 9.2 kl. 10-18, Köpcentret Valkea
Esbo
sön 11.2 kl. 10–15, Köpcentret Sello
Kuopio
Sön 11.2. kl. 10–14, räddningsstationen i Petonen
Information om övriga evenemang under 112-veckan hittar du här.
Tutustu myös
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Kesälomakaudella 112-palvelua tarvitaan tavallista enemmän
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Lasten ja nuorten kanssa on tärkeää puhua hätäilmoituksen merkityksestä. Esimerkiksi fyysinen väkivalta on aina rikos, vaikka sitä kutsuttaisiin koulukiusaamiseksi. Meneillään oleva väkivaltatilanne on aina syy soittaa hätänumeroon 112.
Vedestä pelastamisessa korostuu toiminnan nopeus ja sijaintitieto
Yleisillä uimarannoilla on viime viikkojen aikana tapahtunut huomattavasti tavanomaista enemmän hukkumisia ja vakavia läheltä piti -tilanteita. Tilanteen tunnistaminen ja avun nopea hälyttäminen on ratkaisevaa, kun kyse on veden varaan joutuneesta. Hukkuva ihminen kykenee harvoin huutamaan apua, mikä korostaa muiden roolia hätätilanteen havaitsemisessa.
Huh hellettä!
Kauniit ilmat ovat saaneet ihmiset liikkeelle. Helle näkyy myös hätäpuheluiden määrässä ja ajoittain hätälinjan odotusajat voivat olla hieman normaalia pidempiä. Jos hätälinjalla on hetkittäinen ruuhka, älä katkaise puhelua vaan odota linjalla.
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Tekstiviestin voi nyt lähettää hätänumeroon 112 mistä puhelinnumerosta tahansa. Palvelu on suunnattu erityisesti ihmisille, joilla on vaikeuksia kuulemisen tai puheen tuottamisen kanssa.