EU:n työministerit keskustelevat digitaalisen ja vihreän siirtymän vaikutuksista työelämään
Työllisyys-, sosiaali-, terveys ja kuluttajasuoja-asioista (TSTK) vastaavien ministerien epävirallinen kokous järjestetään Ranskan Bordeaux’ssa 15.2.2022. Kokouksen aiheena on digitaalisen ja vihreän siirtymän vaikutukset työmarkkinoilla.
Epävirallisessa TSTK-neuvoston kokouksessa pohditaan vihreän siirtymän ja digitalisaation vaikutuksia työelämän tulevaisuuteen. Suomi korostaa ennakoinnin merkitystä muutoksiin valmistautumisessa sekä työmarkkinaosapuolien ja muiden sidosryhmien sitouttamista ja osallistamista ilmastotoimien suunnitteluun ja arviointiin. Suomea kokouksessa edustaa alivaltiosihteeri Elina Pylkkänen.
”On tärkeää, että työntekijöitä kuullaan ja heidän kanssaan keskustellaan hyvissä ajoin ilmastotoimista aiheutuvista työpaikan muutoksista. Työelämälähtöinen osaamisen kehittäminen yhdessä TKI-panostusten kanssa ovat uusien laadukkaiden työpaikkojen ja työtehtävien rakennusaineita”, työministeri Tuula Haatainen sanoo.
Tutkimus- ja innovaatiotoimenpiteet luovat myös uusia työpaikkoja
Suomi korostaa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimien merkitystä digitaalisen ja vihreän siirtymän mahdollistajina. TKI-toiminta myös luo uusia työpaikkoja ja työtehtäviä.
Yleisen keskustelun lisäksi ministerit keskustelevat ryhmissä kolmesta ajankohtaisesta teemasta: koulutuksen vastaaminen työelämän muuttuviin tarpeisiin, ammatillisten siirtymien tukeminen sekä sosiaalisen vuoropuhelun rooli työelämän sopeutumisessa digitaaliseen ja vihreään siirtymään. Alivaltiosihteeri Pylkkänen osallistuu keskusteluun ammatillisten siirtymien tukemisesta.
Epävirallisissa kokouksissa ministerit keskustelevat ajankohtaisista aiheista, mutta kokouksissa ei tehdä virallisia päätöksiä.
Lisätiedot:
työministerin erityisavustaja Piritta Jokelainen, TEM, +358 295 047 353
työministerin virkamiesavustaja (EU- ja kv-asiat) Pauliina Porkka, TEM, p. +358 295 048 278
hallitusneuvos Liisa Heinonen, TEM, p. +358 295 064 131
Antalet nödtextmeddelanden tredubblades
Användningen av nödtextmeddelandetjänsten för personer med nedsatt hörsel eller talhämning har tredubblats på tre år. Ökningen beror på slopandet av registreringsskyldigheten.
Nödcentralsverkets anseende som helhet är på god nivå
Enligt undersökningen Luottamus&Maine har Nödcentralsverket det fjärde bästa anseendet inom den offentliga förvaltningen. Allmänheten upplevde ansvarsfullhet samt produkter och tjänster som de bästa delområdena inom anseendet.
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.