Luottotietorekisteriin luovutettu ja merkitty virheellisesti maksuhäiriötietoja
Tietosuojavaltuutetun toimisto on selvittänyt Oikeusrekisterikeskuksen sekä Suomen Asiakastieto Oy:n ja Bisnode Finland Oy:n toimintaa asiakokonaisuudessa, joka koskee lainvoimaisiin tuomioihin perustuvien maksuhäiriötietojen käsittelyä. Rekisterinpitäjät eivät olleet huolehtineet tietosuoja-asetuksen ja luottotietolain mukaisista velvoitteista, kun ne ovat luovuttaneet tai rekisteröineet maksuhäiriömerkinnöiksi virheellisiä tietoja, jotka eivät täytä luottotietolain mukaisia maksuhäiriömerkinnän edellytyksiä.
Asiakokonaisuuden taustalla on tietosuojavaltuutetun toimistolle vireille saatettu asia, jossa henkilö oli vaatinut luottotietoyhtiöiltä riita-asioissa annettuihin tuomioihin perustuvien maksuhäiriömerkintöjen poistamista luottotietorekistereistä. Luottotietoyhtiöt eivät olleet suostuneet merkintöjen oikaisuun.
Tietosuojavaltuutettu katsoo, ettei riita-asioissa annettuihin tuomioihin perustuvia tietoja olisi pitänyt merkitä maksuhäiriömerkinnäksi luottotietorekisteriin. Lain mukaan luottotietoina saa käyttää vain sellaisia tietoja, jotka kuvaavat henkilön maksukykyä tai -halukkuutta asianmukaisesti. Tietosuojavaltuutettu yhtyy eduskunnan oikeusasiamiehen näkemykseen siitä, että merkintä ei osoita henkilön maksukyvyttömyyttä tai -haluttomuutta tapauksissa, joissa maksuvelvollisuus on perustellusti riitautettu (EOAK/945/2016).
Tietosuojavaltuutettu korostaa, että maksuhäiriötietojen luovuttamisella ja sen seurauksena syntyvällä merkinnällä on merkittäviä vaikutuksia yksilölle. Mahdollisuus saada riita-asiassa tuomioistuimen arvio maksuvelvollisuudesta voi vaarantua, sillä lainvoimaisesta tuomiosta aiheutuva maksuhäiriömerkintä voi vähentää vastaajan mahdollisuuksia ja halua puolustaa asiaansa oikeudessa.
Tietosuojavaltuutettu määräsi luottotietoyhtiöt oikaisemaan kaikki oikaisupyynnön kohteena olleet tiedot, sillä maksuhäiriömerkinnöille luottotietolaissa asetetut edellytykset eivät täyttyneet. Lisäksi tietosuojavaltuutettu määräsi luottotietoyhtiöt poistamaan luottotietorekistereistä kaikki puutteellisista toimintatavoista johtuneet virheelliset maksuhäiriömerkinnät sekä muuttamaan toimintatapojaan maksuhäiriömerkintöjen rekisteröimisessä.
Luovutettujen maksuhäiriötietojen on oltava virheettömiä
Apulaistietosuojavaltuutettu selvitti myös Oikeusrekisterikeskuksen yleistä toimintatapaa lainvoimaisiin tuomioihin perustuvien maksuhäiriötietojen luovuttamisessa. Oikeusrekisterikeskus toimii oikeushallinnon valtakunnallisen tietovarannon rekisterinpitäjänä ja luovuttaa tietovarannosta maksuhäiriötietoja luottotietotoiminnan harjoittajille.
Apulaistietosuojavaltuutettu katsoo, että Oikeusrekisterikeskus ei ollut tietoja luovuttaessaan varmistanut tietojen virheettömyyttä tietosuoja-asetuksen vaatimusten mukaisesti, eikä se ollut ottanut käyttöön riittäviä toimia oletusarvoisen ja sisäänrakennetun tietosuojan toteuttamiseksi. Oikeusrekisterikeskuksen olisi tullut valita toimintatapa, joka aiheuttaa henkilöille pienemmän riskin.
Apulaistietosuojavaltuutettu antoi Oikeusrekisterikeskukselle huomautuksen tietosuoja-asetuksen vastaisesta henkilötietojen käsittelystä ja määräsi sen korjaamaan käytäntönsä luottotietoyhtiöille luovutettavien maksuhäiriötietojen oikeellisuuden valvonnassa.
Apulaistietosuojavaltuutettu pitää rikkomuksia vakavina ja toteaa, että jos kyseessä olisi yksityisen sektorin toimija, asia olisi viety hallinnollisista seuraamusmaksuista päättävän tietosuojavaltuutetun seuraamuskollegion käsiteltäväksi. Oikeusrekisterikeskus on valittanut päätöksestä hallinto-oikeuteen.
Tietosuojavaltuutetun päätös koskien Suomen Asiakastieto Oy:tä Finlexissä
Tietosuojavaltuutetun päätös koskien Bisnode Oy:tä Finlexissä
Apulaistietosuojavaltuutetun päätös koskien Oikeusrekisterikeskusta Finlexissä
Lisätietoja:
Luottotietoyhtiöitä koskevista päätöksistä lisätietoja antaa tietosuojavaltuutettu Anu Talus, anu.talus(at)om.fi, puh. 029 566 6766
Oikeusrekisterikeskusta koskevasta päätöksestä lisätietoja antaa apulaistietosuojavaltuutettu Jari Råman, jari.raman(at)om.fi, puh. 029 566 6757
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.