Luottotietorekisteriin luovutettu ja merkitty virheellisesti maksuhäiriötietoja
Tietosuojavaltuutetun toimisto on selvittänyt Oikeusrekisterikeskuksen sekä Suomen Asiakastieto Oy:n ja Bisnode Finland Oy:n toimintaa asiakokonaisuudessa, joka koskee lainvoimaisiin tuomioihin perustuvien maksuhäiriötietojen käsittelyä. Rekisterinpitäjät eivät olleet huolehtineet tietosuoja-asetuksen ja luottotietolain mukaisista velvoitteista, kun ne ovat luovuttaneet tai rekisteröineet maksuhäiriömerkinnöiksi virheellisiä tietoja, jotka eivät täytä luottotietolain mukaisia maksuhäiriömerkinnän edellytyksiä.
Asiakokonaisuuden taustalla on tietosuojavaltuutetun toimistolle vireille saatettu asia, jossa henkilö oli vaatinut luottotietoyhtiöiltä riita-asioissa annettuihin tuomioihin perustuvien maksuhäiriömerkintöjen poistamista luottotietorekistereistä. Luottotietoyhtiöt eivät olleet suostuneet merkintöjen oikaisuun.
Tietosuojavaltuutettu katsoo, ettei riita-asioissa annettuihin tuomioihin perustuvia tietoja olisi pitänyt merkitä maksuhäiriömerkinnäksi luottotietorekisteriin. Lain mukaan luottotietoina saa käyttää vain sellaisia tietoja, jotka kuvaavat henkilön maksukykyä tai -halukkuutta asianmukaisesti. Tietosuojavaltuutettu yhtyy eduskunnan oikeusasiamiehen näkemykseen siitä, että merkintä ei osoita henkilön maksukyvyttömyyttä tai -haluttomuutta tapauksissa, joissa maksuvelvollisuus on perustellusti riitautettu (EOAK/945/2016).
Tietosuojavaltuutettu korostaa, että maksuhäiriötietojen luovuttamisella ja sen seurauksena syntyvällä merkinnällä on merkittäviä vaikutuksia yksilölle. Mahdollisuus saada riita-asiassa tuomioistuimen arvio maksuvelvollisuudesta voi vaarantua, sillä lainvoimaisesta tuomiosta aiheutuva maksuhäiriömerkintä voi vähentää vastaajan mahdollisuuksia ja halua puolustaa asiaansa oikeudessa.
Tietosuojavaltuutettu määräsi luottotietoyhtiöt oikaisemaan kaikki oikaisupyynnön kohteena olleet tiedot, sillä maksuhäiriömerkinnöille luottotietolaissa asetetut edellytykset eivät täyttyneet. Lisäksi tietosuojavaltuutettu määräsi luottotietoyhtiöt poistamaan luottotietorekistereistä kaikki puutteellisista toimintatavoista johtuneet virheelliset maksuhäiriömerkinnät sekä muuttamaan toimintatapojaan maksuhäiriömerkintöjen rekisteröimisessä.
Luovutettujen maksuhäiriötietojen on oltava virheettömiä
Apulaistietosuojavaltuutettu selvitti myös Oikeusrekisterikeskuksen yleistä toimintatapaa lainvoimaisiin tuomioihin perustuvien maksuhäiriötietojen luovuttamisessa. Oikeusrekisterikeskus toimii oikeushallinnon valtakunnallisen tietovarannon rekisterinpitäjänä ja luovuttaa tietovarannosta maksuhäiriötietoja luottotietotoiminnan harjoittajille.
Apulaistietosuojavaltuutettu katsoo, että Oikeusrekisterikeskus ei ollut tietoja luovuttaessaan varmistanut tietojen virheettömyyttä tietosuoja-asetuksen vaatimusten mukaisesti, eikä se ollut ottanut käyttöön riittäviä toimia oletusarvoisen ja sisäänrakennetun tietosuojan toteuttamiseksi. Oikeusrekisterikeskuksen olisi tullut valita toimintatapa, joka aiheuttaa henkilöille pienemmän riskin.
Apulaistietosuojavaltuutettu antoi Oikeusrekisterikeskukselle huomautuksen tietosuoja-asetuksen vastaisesta henkilötietojen käsittelystä ja määräsi sen korjaamaan käytäntönsä luottotietoyhtiöille luovutettavien maksuhäiriötietojen oikeellisuuden valvonnassa.
Apulaistietosuojavaltuutettu pitää rikkomuksia vakavina ja toteaa, että jos kyseessä olisi yksityisen sektorin toimija, asia olisi viety hallinnollisista seuraamusmaksuista päättävän tietosuojavaltuutetun seuraamuskollegion käsiteltäväksi. Oikeusrekisterikeskus on valittanut päätöksestä hallinto-oikeuteen.
Tietosuojavaltuutetun päätös koskien Suomen Asiakastieto Oy:tä Finlexissä
Tietosuojavaltuutetun päätös koskien Bisnode Oy:tä Finlexissä
Apulaistietosuojavaltuutetun päätös koskien Oikeusrekisterikeskusta Finlexissä
Lisätietoja:
Luottotietoyhtiöitä koskevista päätöksistä lisätietoja antaa tietosuojavaltuutettu Anu Talus, anu.talus(at)om.fi, puh. 029 566 6766
Oikeusrekisterikeskusta koskevasta päätöksestä lisätietoja antaa apulaistietosuojavaltuutettu Jari Råman, jari.raman(at)om.fi, puh. 029 566 6757
En fjortonårings agerande förhindrade större skador
Juho Karkiainens agerande vid rökobservationen och hans mod att göra en nödanmälan möjliggjorde att terrängbranden kunde begränsas i ett tidigt skede. Tack vare Juho kunde nödcentralen snabbt larma räddningstjänsten och förmedla viktiga tilläggsuppgifter.
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Det är viktigt att prata med barn och unga om betydelsen av att göra en nödanmälan. Till exempel är fysiskt våld alltid ett brott, även om det skulle kallas mobbning. En pågående våldssituation är alltid en anledning att ringa nödnumret 112.
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.
Vilken värme!
Det vackra vädret har fått människor att röra på sig. Värmen märks också i antalet nödsamtal, och ibland kan väntetiderna till nödnumret vara något längre än normalt. Om det tillfälligt är kö på nödlinjen ska du inte lägga på, utan vänta kvar på linjen tills en operatör blir ledig.
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.