Hätäkeskuslaitoksen tilastot tammi-kesäkuu 2025
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa

Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.
Hätäkeskuslaitos vastaanotti tammi-kesäkuun 2025 aikana 1 247 050 hätäilmoitusta (1 331 300 tammi-kesäkuussa 2024). Hätäilmoitusten määrän väheneminen näkyy erityisesti hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten osuudessa. Kaikista hätäilmoituksista noin 239 920 (286 640 tammi-kesäkuu 2024) olivat sellaisia, jotka eivät sisältönsä puolesta olisi kuuluneet hätänumeroon. Näistä tahattomasti soitettuja virhepuheluita oli 226 480 (271 170) ja ilkivaltaisesti soitettuja 13 440 (15 470).
Ilmoitukset olivat muun muassa tiedustelusoittoja, joissa kansalaisella ei ole ollut tietoa oikeasta tahosta. Ilkivaltaisten ilmoitusten osuus jatkoi positiivista kehitystä, ja niiden laskeva trendi jatkui jo kuudetta vuotta.
Hätäilmoituksiin vastattiin 6 sekunnissa
Tammi-kesäkuussa hätäilmoituksiin kyettiin vastaamaan keskimäärin 6 sekunnissa (6 sekuntia tammi-kesäkuu 2024). Hätäilmoituksista 98 prosenttiin vastattiin alle 30 sekunnissa (tulostavoitteena 95%).
Hätäkeskuspäivystäjien työkuorma helpottui hätäilmoitusten määrän osalta. Tammi-kesäkuun aikana hätäkeskuspäivystäjät käsittelivät keskimäärin 7,6 ilmoitusta tunnissa, kun vuonna 2024 vastaavaan aikaan luku oli 8,0 ja vuonna 2023 jopa 9,1.
Ensihoidolle suurin tarve
Tammi-kesäkuun aikana kaikista käsitellyistä hätäilmoituksista 53 prosenttia johti tehtävän välittämiseen toimivaltaiselle viranomaistaholle (52 % vuonna 2024). Loput ilmoituksista käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla.
Välitetyt tehtävät jakautuivat viranomaisten kesken seuraavasti: ensihoito 52 %, poliisi 36 %, sosiaalitoimi 7 % ja pelastus 5 %. Sosiaalitoimelle välitettyjen tehtävien määrä kasvoi viime vuoteen verrattuna 13 prosenttia, kun taas ensihoidolle välitetyt tehtävät laskivat 7 %. Poliisin ja pelastuksen kohdalla määrä pysyi samalla tasolla kuin aiemmin.
Hätätekstiviestien määrä kasvoi
Hätätekstiviestien määrä oli vuoden alkupuoliskolla 4640, kun viime vuonna vastaavaan aikaan luku oli 3330. Tekstiviestien päiväkohtainen määrä nousi kesäkuun lopussa yli 200:een, kun tammikuun alussa luku oli muutamia kymmeniä päivässä.
Kasvu johtuu kuulo- ja puhevammaisille suunnatun hätätekstiviestipalvelun rekisteröintivelvoitteen päättymisestä, joka astui voimaan kesäkuun lopussa. Muutoksen myötä tekstiviestin on voinut lähettää mistä tahansa numerosta. Vain pieni osuus tekstiviesteistä on koskenut kiireellisiä hätätilanteita.
Se även
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.