Nödcentralsverkets statistik för januari–juni 2025
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar

Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentralsverket mottog 1 247 050 nödmeddelanden under januari–juni 2025 (1 331 300 under januari–juni 2024). Minskningen i antalet nödmeddelanden syns i synnerhet i andelen meddelanden som inte hör till nödnumret. Av alla nödmeddelanden var cirka 239 920 (286 640 under januari–juni 2024) sådana som till sitt innehåll inte skulle ha hört till nödnumret. Av dessa var 226 480 (271 170) oavsiktliga felringningar och 13 440 (15 470) avsiktliga falska samtal.
Största delen av meddelandena var förfrågningar i situationer där medborgaren inte kände till någon annan hjälpande instans. Andelen avsiktliga falska samtal fortsatte att utvecklas positivt och minskade redan för sjätte året i rad.
Nödmeddelanden besvarades inom sex sekunder
Under januari–juni kunde nödmeddelanden besvaras i genomsnitt inom sex sekunder (januari–juni 2024 sex sekunder). Av nödmeddelandena besvarades 98 procent inom 30 sekunder (resultatmål 95 %).
Nödcentraloperatörernas arbetsbörda lättades i fråga om antalet nödmeddelanden. Under januari–juni behandlade nödcentraloperatörerna i genomsnitt 7,6 meddelanden per timme, medan motsvarande antal 2024 var 8,0 och 2023 rentav 9,1.
Akutvården behövdes mest
Av alla nödmeddelanden som behandlades under januari–juni ledde 53 procent (52 % år 2024) till uppdrag som förmedlades till en behörig myndighet. Resten av meddelandena behandlades genom nödcentraloperatörens rådgivning och anvisningar.
De förmedlade uppdragen fördelades mellan myndigheterna enligt följande: akutvården 52 procent, polisen 36 procent, socialväsendet 7 procent och räddningen 5 procent. Antalet uppdrag till socialväsendet ökade med 13 procent jämfört med föregående år, medan antalet uppdrag till akutvården minskade med 7 procent. Antalet uppdrag till polisen och räddningen förblev på samma nivå som tidigare.
Antalet nödtextmeddelanden ökade
Antalet nödtextmeddelanden under det första halvåret var 4 640, medan antalet under motsvarande period i fjol var 3 330. Antalet textmeddelanden per dag ökade i slutet av juni till över 200, medan antalet i början av januari var några tiotal per dag.
Ökningen beror på att skyldigheten att registrera sig till nödtextmeddelandetjänsten för personer med nedsatt hörsel eller talhämning upphörde i slutet av juni. I och med ändringen har man kunnat skicka textmeddelanden från vilket telefonnummer som helst. Endast en liten andel av textmeddelandena har gällt brådskande nödsituationer.
Se även
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.