PRO 112 -palkittu Minna Ylinen
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen

Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
Minnan ura hätäkeskusammattilaisena alkoi Rauman ja Uudenkaupungin seudun hätäkeskuksessa 25 vuotta sitten. Kuukauden intensiivisen perehdytyksen jälkeen tuore hätäkeskuspäivystäjä vastaanotti ensimmäisen hätäpuhelun. Puhelu osoitti heti työn synkimmän puolen: avun kohteena ollut menehtyi.
− Muistan puhelun edelleen todella hyvin. Siinä tuli heti selville se, mitä kaikkea työ voi olla, Minna kertoo.
Minna toimi hätäkeskuspäivystäjänä seitsemän vuotta. Aika pian kuitenkin heräsi ajatus, ettei päivystäjän työ jäisi hänen viimeiseksi virastossa.
Päivystäjästä järjestelmän pääkäyttäjäksi
Minna sai ensi kosketuksen hätäkeskustietojärjestelmien kehittämisestä jo uran alkuaikoina. Hätäkeskuspäivystäjän työn ohessa hän pääsi syöttämään tietoa HÄKE4-hätäkeskustietojärjestelmään.
− Muistan, että syötin järjestelmään puhelinnumeroita, Minna naurahtaa.
Sittemmin tie vei ELS-tietojärjestelmän tietojen syötön pariin.
Työ tietojen syöttäjänä kiehtoi Minnaa, sillä se antoi mahdollisuuden olla rakentamassa jotain uutta. Työ toi myös ymmärrystä siitä, miksi järjestelmä toimii tietyllä tavalla.
Vuosien aikana Minnan työ on siirtynyt päivystyssalista hallintoon, ja hätäkeskustietojärjestelmät ovat vaihtuneet ensin ELS:iin ja sitten nykyiseen ERICAan. Myös Minnan tittelit ovat vaihtuneet hätäkeskuspäivystäjästä ELS-kouluttajaksi, suunnittelijaksi, sovellusasiantuntijaksi ja viimein Virve-pääkäyttäjäksi.
Silti työ päivystyssalissa ja ymmärrys hätäkeskuspäivystäjän työn luonteesta näkyvät työn tekemisessä vielä tänäkin päivänä.
−Kaiken toimintani keskiössä tulee aina olemaan hätäkeskuspäivystäjä. Teen työni heitä varten, Minna kertoo.
Kohtalokas toukokuinen torstai
Eräänä toukokuisena torstaina hätäkeskustietojärjestelmään tuli vikatilanne eikä järjestelmä toiminut toivotulla tavalla. Oli ryhdyttävä välittömästi toimiin, jotta vikatilanne saatiin selvitettyä. Minna ajautui mukaan selvittämään häiriötä.
Tapaus oli hyvin mieleenpainuva ja opettavainen monella tapaa.
− Silloin kaikki meni lähes nappiin, niin yhteistyö kuin vian selvittäminen ja nopea ratkaisu. Se toi luottamusta omaan osaamiseemme ja häiriötilanteiden hallintaan, kertoo Minna.
Nykyään Minna on häiriönhallinnan rautainen asiantuntija, ja tuttu näky häiriönhallintaryhmissä. Häiriönhallinnan lisäksi Minnan päivät kuluvat Virveen liittyvien asioiden ja ohjeiden päivittämisessä, vikatilanteiden selvittämisessä ja tulevan Virve 2.0 kehittämisessä.
Alati kehittyvä teknologia, muuttuva toimintaympäristö ja jatkuvasti esiin nousevat uudet asiat pitävät työn mielekkäänä.
− Käytäntö on ollut paras opettaja. Sitä mukaan, kun asiat ovat tulleet pöydälle, on ne myös ollut helpompi oppia. Oleellista on, että on avoin mieli uudelle, Minna kertoo.
Kukaan ei pärjää yksin
Vuodet ovat muokanneet Minnasta sen ammattilaisen, mitä hän on tänä päivänä. Suuri merkitys on ollut myös kollegoilla.
− Olen oppinut, että kaikkea ei tarvitse osata eikä asioiden kanssa tarvitse olla yksin. Lähikollegoissani on aina joku, jolle voin puhua asioista tai kysyä neuvoa, Minna kertoo.
Minna nostaa työn parhaaksi puoleksi yhdessä tekemisen ja yhdessä onnistumisen. Se hetki, kun yhdessä käydään tilannetta läpi onnistuneen häiriönhallinnan jälkeen, on palkitsevinta.
− Tätä työtä tehdään yhdessä. Olemme kaikki samanarvoisia, ja tässä porukassa on hyvä olla. Toivon, että virastossa jatketaan avointa keskustelukulttuuria sekä luotetaan ihmisiin ja heidän asiantuntijuuteen, Minna päättää.
PRO 112
Hätäkeskuslaitos luovuttaa vuosittain PRO 112 -palkinnon henkilölle, joka on tehnyt ansiokasta työtä hätänumeron 112 sekä hätäkeskustoiminnan kehittämisen hyväksi sekä tukenut yleisesti myönteisen turvallisuuskulttuurin vahvistamista. PRO 112 tarkoittaa ammattimaista, professional, toimintaa hätäkeskustoiminnan puolesta. Palkinnon saajan valitsee Hätäkeskuslaitoksen ylin johto.
Se även
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.