PRO 112 -palkittu Minna Ylinen
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen

Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
Minnan ura hätäkeskusammattilaisena alkoi Rauman ja Uudenkaupungin seudun hätäkeskuksessa 25 vuotta sitten. Kuukauden intensiivisen perehdytyksen jälkeen tuore hätäkeskuspäivystäjä vastaanotti ensimmäisen hätäpuhelun. Puhelu osoitti heti työn synkimmän puolen: avun kohteena ollut menehtyi.
− Muistan puhelun edelleen todella hyvin. Siinä tuli heti selville se, mitä kaikkea työ voi olla, Minna kertoo.
Minna toimi hätäkeskuspäivystäjänä seitsemän vuotta. Aika pian kuitenkin heräsi ajatus, ettei päivystäjän työ jäisi hänen viimeiseksi virastossa.
Päivystäjästä järjestelmän pääkäyttäjäksi
Minna sai ensi kosketuksen hätäkeskustietojärjestelmien kehittämisestä jo uran alkuaikoina. Hätäkeskuspäivystäjän työn ohessa hän pääsi syöttämään tietoa HÄKE4-hätäkeskustietojärjestelmään.
− Muistan, että syötin järjestelmään puhelinnumeroita, Minna naurahtaa.
Sittemmin tie vei ELS-tietojärjestelmän tietojen syötön pariin.
Työ tietojen syöttäjänä kiehtoi Minnaa, sillä se antoi mahdollisuuden olla rakentamassa jotain uutta. Työ toi myös ymmärrystä siitä, miksi järjestelmä toimii tietyllä tavalla.
Vuosien aikana Minnan työ on siirtynyt päivystyssalista hallintoon, ja hätäkeskustietojärjestelmät ovat vaihtuneet ensin ELS:iin ja sitten nykyiseen ERICAan. Myös Minnan tittelit ovat vaihtuneet hätäkeskuspäivystäjästä ELS-kouluttajaksi, suunnittelijaksi, sovellusasiantuntijaksi ja viimein Virve-pääkäyttäjäksi.
Silti työ päivystyssalissa ja ymmärrys hätäkeskuspäivystäjän työn luonteesta näkyvät työn tekemisessä vielä tänäkin päivänä.
−Kaiken toimintani keskiössä tulee aina olemaan hätäkeskuspäivystäjä. Teen työni heitä varten, Minna kertoo.
Kohtalokas toukokuinen torstai
Eräänä toukokuisena torstaina hätäkeskustietojärjestelmään tuli vikatilanne eikä järjestelmä toiminut toivotulla tavalla. Oli ryhdyttävä välittömästi toimiin, jotta vikatilanne saatiin selvitettyä. Minna ajautui mukaan selvittämään häiriötä.
Tapaus oli hyvin mieleenpainuva ja opettavainen monella tapaa.
− Silloin kaikki meni lähes nappiin, niin yhteistyö kuin vian selvittäminen ja nopea ratkaisu. Se toi luottamusta omaan osaamiseemme ja häiriötilanteiden hallintaan, kertoo Minna.
Nykyään Minna on häiriönhallinnan rautainen asiantuntija, ja tuttu näky häiriönhallintaryhmissä. Häiriönhallinnan lisäksi Minnan päivät kuluvat Virveen liittyvien asioiden ja ohjeiden päivittämisessä, vikatilanteiden selvittämisessä ja tulevan Virve 2.0 kehittämisessä.
Alati kehittyvä teknologia, muuttuva toimintaympäristö ja jatkuvasti esiin nousevat uudet asiat pitävät työn mielekkäänä.
− Käytäntö on ollut paras opettaja. Sitä mukaan, kun asiat ovat tulleet pöydälle, on ne myös ollut helpompi oppia. Oleellista on, että on avoin mieli uudelle, Minna kertoo.
Kukaan ei pärjää yksin
Vuodet ovat muokanneet Minnasta sen ammattilaisen, mitä hän on tänä päivänä. Suuri merkitys on ollut myös kollegoilla.
− Olen oppinut, että kaikkea ei tarvitse osata eikä asioiden kanssa tarvitse olla yksin. Lähikollegoissani on aina joku, jolle voin puhua asioista tai kysyä neuvoa, Minna kertoo.
Minna nostaa työn parhaaksi puoleksi yhdessä tekemisen ja yhdessä onnistumisen. Se hetki, kun yhdessä käydään tilannetta läpi onnistuneen häiriönhallinnan jälkeen, on palkitsevinta.
− Tätä työtä tehdään yhdessä. Olemme kaikki samanarvoisia, ja tässä porukassa on hyvä olla. Toivon, että virastossa jatketaan avointa keskustelukulttuuria sekä luotetaan ihmisiin ja heidän asiantuntijuuteen, Minna päättää.
PRO 112
Hätäkeskuslaitos luovuttaa vuosittain PRO 112 -palkinnon henkilölle, joka on tehnyt ansiokasta työtä hätänumeron 112 sekä hätäkeskustoiminnan kehittämisen hyväksi sekä tukenut yleisesti myönteisen turvallisuuskulttuurin vahvistamista. PRO 112 tarkoittaa ammattimaista, professional, toimintaa hätäkeskustoiminnan puolesta. Palkinnon saajan valitsee Hätäkeskuslaitoksen ylin johto.
Se även
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Bemötande av människor är kärnan i nödcentraloperatörens arbete
Nödcentralerna förbereder sig inför skolavslutningshelgen
Under det kommande veckoslutet firar ungdomar välförtjänt att läsåret slutar och sommarlovet börjar. På nödlinjen syns skolavslutningshelgen vanligen genom större brådska än under ett vanligt sommarveckoslut.
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.