PRO 112 -palkittu Minna Ylinen
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen

Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
Minnan ura hätäkeskusammattilaisena alkoi Rauman ja Uudenkaupungin seudun hätäkeskuksessa 25 vuotta sitten. Kuukauden intensiivisen perehdytyksen jälkeen tuore hätäkeskuspäivystäjä vastaanotti ensimmäisen hätäpuhelun. Puhelu osoitti heti työn synkimmän puolen: avun kohteena ollut menehtyi.
− Muistan puhelun edelleen todella hyvin. Siinä tuli heti selville se, mitä kaikkea työ voi olla, Minna kertoo.
Minna toimi hätäkeskuspäivystäjänä seitsemän vuotta. Aika pian kuitenkin heräsi ajatus, ettei päivystäjän työ jäisi hänen viimeiseksi virastossa.
Päivystäjästä järjestelmän pääkäyttäjäksi
Minna sai ensi kosketuksen hätäkeskustietojärjestelmien kehittämisestä jo uran alkuaikoina. Hätäkeskuspäivystäjän työn ohessa hän pääsi syöttämään tietoa HÄKE4-hätäkeskustietojärjestelmään.
− Muistan, että syötin järjestelmään puhelinnumeroita, Minna naurahtaa.
Sittemmin tie vei ELS-tietojärjestelmän tietojen syötön pariin.
Työ tietojen syöttäjänä kiehtoi Minnaa, sillä se antoi mahdollisuuden olla rakentamassa jotain uutta. Työ toi myös ymmärrystä siitä, miksi järjestelmä toimii tietyllä tavalla.
Vuosien aikana Minnan työ on siirtynyt päivystyssalista hallintoon, ja hätäkeskustietojärjestelmät ovat vaihtuneet ensin ELS:iin ja sitten nykyiseen ERICAan. Myös Minnan tittelit ovat vaihtuneet hätäkeskuspäivystäjästä ELS-kouluttajaksi, suunnittelijaksi, sovellusasiantuntijaksi ja viimein Virve-pääkäyttäjäksi.
Silti työ päivystyssalissa ja ymmärrys hätäkeskuspäivystäjän työn luonteesta näkyvät työn tekemisessä vielä tänäkin päivänä.
−Kaiken toimintani keskiössä tulee aina olemaan hätäkeskuspäivystäjä. Teen työni heitä varten, Minna kertoo.
Kohtalokas toukokuinen torstai
Eräänä toukokuisena torstaina hätäkeskustietojärjestelmään tuli vikatilanne eikä järjestelmä toiminut toivotulla tavalla. Oli ryhdyttävä välittömästi toimiin, jotta vikatilanne saatiin selvitettyä. Minna ajautui mukaan selvittämään häiriötä.
Tapaus oli hyvin mieleenpainuva ja opettavainen monella tapaa.
− Silloin kaikki meni lähes nappiin, niin yhteistyö kuin vian selvittäminen ja nopea ratkaisu. Se toi luottamusta omaan osaamiseemme ja häiriötilanteiden hallintaan, kertoo Minna.
Nykyään Minna on häiriönhallinnan rautainen asiantuntija, ja tuttu näky häiriönhallintaryhmissä. Häiriönhallinnan lisäksi Minnan päivät kuluvat Virveen liittyvien asioiden ja ohjeiden päivittämisessä, vikatilanteiden selvittämisessä ja tulevan Virve 2.0 kehittämisessä.
Alati kehittyvä teknologia, muuttuva toimintaympäristö ja jatkuvasti esiin nousevat uudet asiat pitävät työn mielekkäänä.
− Käytäntö on ollut paras opettaja. Sitä mukaan, kun asiat ovat tulleet pöydälle, on ne myös ollut helpompi oppia. Oleellista on, että on avoin mieli uudelle, Minna kertoo.
Kukaan ei pärjää yksin
Vuodet ovat muokanneet Minnasta sen ammattilaisen, mitä hän on tänä päivänä. Suuri merkitys on ollut myös kollegoilla.
− Olen oppinut, että kaikkea ei tarvitse osata eikä asioiden kanssa tarvitse olla yksin. Lähikollegoissani on aina joku, jolle voin puhua asioista tai kysyä neuvoa, Minna kertoo.
Minna nostaa työn parhaaksi puoleksi yhdessä tekemisen ja yhdessä onnistumisen. Se hetki, kun yhdessä käydään tilannetta läpi onnistuneen häiriönhallinnan jälkeen, on palkitsevinta.
− Tätä työtä tehdään yhdessä. Olemme kaikki samanarvoisia, ja tässä porukassa on hyvä olla. Toivon, että virastossa jatketaan avointa keskustelukulttuuria sekä luotetaan ihmisiin ja heidän asiantuntijuuteen, Minna päättää.
PRO 112
Hätäkeskuslaitos luovuttaa vuosittain PRO 112 -palkinnon henkilölle, joka on tehnyt ansiokasta työtä hätänumeron 112 sekä hätäkeskustoiminnan kehittämisen hyväksi sekä tukenut yleisesti myönteisen turvallisuuskulttuurin vahvistamista. PRO 112 tarkoittaa ammattimaista, professional, toimintaa hätäkeskustoiminnan puolesta. Palkinnon saajan valitsee Hätäkeskuslaitoksen ylin johto.
Tutustu myös
Ylijohtaja Taito Vainio: toimintavarmuutemme säilyy kaikissa oloissa
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Tekstiviestin voi nyt lähettää hätänumeroon 112 mistä puhelinnumerosta tahansa. Palvelu on suunnattu erityisesti ihmisille, joilla on vaikeuksia kuulemisen tai puheen tuottamisen kanssa.
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
112 Suomi -sovellus on vuosien varrella kasvanut turvallisuuden palvelukokonaisuudeksi. Sen palveluista on apua erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa niin normaalioloissa kuin häiriö- ja poikkeustilanteissa.
Sijaintitieto voi pelastaa hengen
Hätäpuhelussa tärkeintä avun saannin kannalta on tietää sijainti, jotta auttajat löytävät paikalle mahdollisimman nopeasti. Tekniikka ja erityisesti 112 Suomi -sovellus on tässä hyvä apuväline.
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 20.6. ja sunnuntain 22.6. välisenä aikana yhteensä noin 24 900 hätäilmoitusta (28 300 vuonna 2024), joista 12 400 välitettiin tehtäväksi viranomaisille (14 000 vuonna 2024).
Kesälomakaudella 112-palvelua tarvitaan tavallista enemmän
Hätäilmoitusten määrää voidaan verrata säähän; mitä kauniimpaa ja lämpimämpää on, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu. Juhannuksena hätäilmoituksissa korostuvat perinteisesti alkoholin aiheuttamat ongelmat, erilaiset tapaturmat sekä vesillä sattuvat onnettomuudet.