Ett barn vill hjälpa

Temat för Nödnummerveckan och 112-dagen år 2024 är hur man använder nödnumret rätt. I år är barn och unga en särskild målgrupp. Jag fick min nödcentraloperatörexamen år 2022, och mitt seminariearbete i studiernas slutskede handlade om nödcentraloperatörens växelverkan med barn och unga på nödlinjen. Efter att jag blivit färdig fick jag jobb på Åbo nödcentral, där jag år 2023 besvarade över 10 000 nödsamtal. Många av dessa samtal kom från barn och unga.

Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det möjligt att få mycket information om händelsen av barnet. Dessutom följer barn också de instruktioner som de får.

Själv frågar jag nästan alltid efter barnets ålder, så att jag kan anpassa mina frågor och instruktioner efter barnets åldersnivå. I slutet av samtalet tackar jag barnet för att hen handlat på ett raskt, modigt och riktigt sätt, så att barnet känner sig tryggt och lägger på minnet hur man handlar på rätt sätt i en nödsituation. På så sätt vågar barnet ringa också nästa gång, när det behövs hjälp. Jag tror också att barnen berättar för sina vänner om den spännande situationen och om hur man handlar rätt i en nödsituation.

Nödcentraloperatören som svarar i telefonen är en trygg vuxen som hjälper barnet i nödsituationen. Jag är själv mamma och har alltid haft många kontakter med barn i olika åldrar. Det har verkligen gjort det lättare för mig att möta barn och unga. Men samtidigt vet jag att vi har skickliga och kompetenta operatörer som klarar sig utmärkt även om de inte är föräldrar själva.

Barn ska inte behöva ta ansvar i nödsituationer. Nödcentraloperatörens uppgift är att vara en trygg och konsekvent vuxen som ger barnet eller den unga som ringer instruktioner så att hen kan handla rätt i den överraskande situationen. En god växelverkan med en trygg vuxen upprätthåller barnets funktionsförmåga, och då är det möjligt att klara även svåra situationer tillsammans.

Ett barn är inte en liten vuxen

Jag fick idén till mitt seminariearbete, då jag ville genomföra en övning i att ringa nödsamtal med brandkårsungdomar. Tanken var att de unga skulle få ringa och öva att göra ett nästan riktigt nödsamtal i telefon. Övningen gjordes med unga i åldern 10–17 år på Malms FBK i Helsingfors och på Räddningsinstitutet. Övningen visade tydligt hur olika barn och unga svarar på nödcentraloperatörens frågor. Nödcentralsoperatören får kanske lov att anpassa sina frågor, vilket kräver god interaktiv förmåga och koll på läget av operatören. 

Nedan följer plock ur mitt seminariearbete: "Ett barn är inte en liten vuxen!"

Observationer och konkreta fakta om att arbeta med barn:

  • Det är viktigt att ge barnet tid. Prata lugnt med barnet och undvik att skapa en känsla av brådska och jäkt. Uppmuntra och beröm barnet så att barnet får mod att prata med dig. 
  • Språklig växelverkan med ett barn eller en ung person är annorlunda än med en vuxen. Gör språket enklare, utelämna myndighetsjargongen och yrkesslangen. Till exempel orden ”adress” och ”ort” kan vara svåra för barn att begripa. Be att barnet berättar om bekanta företeelser som finns i närheten, till exempel en närbutik, en skola eller liknande. Använd din kreativitet!
  • Skapa personlig kontakt med barnet genom att tilltala hen med namnet. Låt barnet förstå att du pratar just med hen och att du är där för att hjälpa hen. 
  • Uppmuntra barnet och ge positiv respons. Sporra barnet att agera och kom ihåg att tacka barnet för hens modiga handlande.
  • Motivera dina åtgärder, berätta varför du ställer frågor eller ger instruktioner till barnet. Kom ihåg att också berätta för barnet att hjälpen är på väg. 
  • Barn har en äkta vilja att hjälpa och det gäller att inte underskatta ett barns förmåga att handla i en nödsituation. 

Niina Sairila, nödcentraloperatör