Inbjudan till självständighetsdagens mottagning på presidentslottet påminner om arbetets betydelse

Årets nödcentralsoperatör Katja Kankare firar självständighetsdagen på Presidentslottet. Hon betraktar inbjudan som en stor ära och ett tecken på uppskattning för jourarbetet.
Inbjudan till slottsbalen var en glad men också lite förvirrande överraskning för Årets nödcentralsoperatör Katja Kankare.
– Det kändes konstigt att få en inbjudan på mitt eget namn till en fest som jag brukar se på tv. Som förstagångsbesökare är jag lite spänd, men bara lagom och på ett bra sätt, säger Kankare entusiastiskt.
Förberedelserna inför firandet har bland annat bestått av att prova klänningar och leta efter både frisör och sminkör. November har varit en hektisk tid för Kankare även i övrigt, då hon studerat vid sidan av arbetet och nyss fått examen som arbetshandledare. Planeringen av examensfesten får nu vänta ett tag.
På självständighetsdagens kväll ser hon särskilt fram emot att få skaka hand med presidentparet. Kankare säger att det blir intressant att få se vad som händer utanför kamerorna.
Stor hedersbetygelse
Temat för självständighetsdagens mottagning i år är tiderna förändras. Till balen på slottet har inbjudits personer som verkar i sina branscher som föregångare, exempel, mentorer och innovativa experter, personer som arbetar med framtidens framgångsfaktorer och personer som garanterar tryggheten i samhället och vardagen.
Inbjudan är en stor ära för Kankare personligen, men hon betraktar den också som ett särskilt tecken på uppskattning för jourarbetet och Nödcentralsverket.
Hon konstaterar att konflikter och till exempel kriget i Ukraina har fått oss att förstå att ett självständigt och tryggt hemland inte är en självklarhet.
– Självständigheten är betydelsefull och viktig för mig. Jag känner djup respekt och tacksamhet inför veteranerna och alla som försvarar vår självständighet.
Årets nödcentralsoperatör bjöds nu in till självständighetsdagens mottagning för andra året i rad.
Kankare, som i maj utsågs till Årets nödcentralsoperatör, är också tacksam för valet. I urvalskriterierna nämns att arbetsgemenskapen känner uppskattning för Kankare, vilket värmer hennes sinne.
– Vi arbetar som ett team, även om kundmötena alltid är individuella prestationer. Ensam skulle jag inte ha kunnat växa och utvecklas professionellt. Det här är ett jobb där kollegornas stöd är av största vikt, särskilt för att vår tjänst är kritisk och allt sker under tidspress, säger Kankare.
Se även
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Nödnumret ger säkerhet för barn och ungdomar
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.