Kutsu Linnan juhliin muistuttaa työn merkityksestä

Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Katja Kankare viettää itsenäisyyspäivää Presidentinlinnassa. Hän kokee kutsun suurena kunniana sekä arvostuksen osoituksena päivystystyölle.
Kutsu Linnan juhliin oli Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Katja Kankareelle iloinen, mutta toisaalta hieman hämmentäväkin yllätys.
– Tuntui oudolta saada omalla nimellä kutsu juhlaan, jota on tottunut seuraamaan televisiosta. Ensikertalaisena vähän jännittää, mutta sopivasti ja hyvällä tavalla, Kankare toteaa innoissaan.
Juhlaan valmistautuminen on pitänyt sisällään muun muassa mekkojen sovittelua sekä kampaajan ja meikkaajan etsintää. Marraskuu on ollut Kankareelle muutenkin kiireistä aikaa, sillä hän on töiden ohessa opiskellut ja valmistui juuri työnohjaajaksi. Suunnitelmat valmistujaisjuhlista saivat nyt kuitenkin toistaiseksi siirtyä eteenpäin.
Itsenäisyyspäivän illalta hän odottaa erityisesti presidenttiparin kättelyä. Kankare toteaa, että on mielenkiintoista päästä näkemään, mitä kameroiden ulkopuolella tapahtuu.
Suuri kunnianosoitus
Itsenäisyyspäivän vastaanoton teemana on tänä vuonna ajat vaihtuvat. Linnan juhliin on kutsuttu omalla alallaan tienraivaajina, esimerkin näyttäjinä ja mentoreita toimineita henkilöitä, innovatiivisia osaajia ja tulevaisuuden menestystekijöiden parissa työskenteleviä sekä yhteiskunnan ja arjen turvallisuuden takaajia.
Kutsu on Kankareelle henkilökohtaisesti suuri kunnia, mutta lisäksi hän kokee sen erityisenä arvostuksen osoituksena päivystystyölle ja virastollemme.
Hän toteaa, että konfliktit ja esimerkiksi sota Ukrainassa ovat herättäneet pohtimaan, ettei itsenäinen ja turvallinen kotimaa ole itsestäänselvyys.
– Itsenäisyys on minulle merkittävä ja tärkeä asia. Tunnen syvää kunnioitusta ja kiitollisuutta veteraaneja sekä kaikkia itsenäisyytemme puolustajia kohtaan.
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä sai kutsun itsenäisyyspäivän vastaanottoon nyt toista vuotta peräkkäin.
Toukokuussa Vuoden hätäkeskuspäivystäjän tittelin saanut Kankare suhtautuu myös tähän valintaan kiitollisuudella. Erityisesti valintaperusteissa mainittu työyhteisön osoittama arvostus häntä kohtaan lämmittää Kankareen mieltä.
– Työtä tehdään tiiminä, vaikka asiakaskohtaamiset ovatkin aina yksilösuorituksia. En olisi yksin pystynyt kasvamaan ja kehittymään ammatillisesti. Tämä on työ, jossa kollegoiden tuki on ensiarvoisen tärkeää, etenkin kun palvelumme on kriittistä ja aikapaineistettua, Kankare pohtii.
Tutustu myös
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Suomalainen hätäkeskustoiminta herättää kansainvälistä kiinnostusta
Kansainvälinen 112-konferenssi Helsingissä
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Tekstiviestin voi nyt lähettää hätänumeroon 112 mistä puhelinnumerosta tahansa. Palvelu on suunnattu erityisesti ihmisille, joilla on vaikeuksia kuulemisen tai puheen tuottamisen kanssa.
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
112 Suomi -sovellus on vuosien varrella kasvanut turvallisuuden palvelukokonaisuudeksi. Sen palveluista on apua erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa niin normaalioloissa kuin häiriö- ja poikkeustilanteissa.
Sijaintitieto voi pelastaa hengen
Hätäpuhelussa tärkeintä avun saannin kannalta on tietää sijainti, jotta auttajat löytävät paikalle mahdollisimman nopeasti. Tekniikka ja erityisesti 112 Suomi -sovellus on tässä hyvä apuväline.
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 20.6. ja sunnuntain 22.6. välisenä aikana yhteensä noin 24 900 hätäilmoitusta (28 300 vuonna 2024), joista 12 400 välitettiin tehtäväksi viranomaisille (14 000 vuonna 2024).