Kutsu Linnan juhliin muistuttaa työn merkityksestä
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Katja Kankare viettää itsenäisyyspäivää Presidentinlinnassa. Hän kokee kutsun suurena kunniana sekä arvostuksen osoituksena päivystystyölle.
Kutsu Linnan juhliin oli Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Katja Kankareelle iloinen, mutta toisaalta hieman hämmentäväkin yllätys.
– Tuntui oudolta saada omalla nimellä kutsu juhlaan, jota on tottunut seuraamaan televisiosta. Ensikertalaisena vähän jännittää, mutta sopivasti ja hyvällä tavalla, Kankare toteaa innoissaan.
Juhlaan valmistautuminen on pitänyt sisällään muun muassa mekkojen sovittelua sekä kampaajan ja meikkaajan etsintää. Marraskuu on ollut Kankareelle muutenkin kiireistä aikaa, sillä hän on töiden ohessa opiskellut ja valmistui juuri työnohjaajaksi. Suunnitelmat valmistujaisjuhlista saivat nyt kuitenkin toistaiseksi siirtyä eteenpäin.
Itsenäisyyspäivän illalta hän odottaa erityisesti presidenttiparin kättelyä. Kankare toteaa, että on mielenkiintoista päästä näkemään, mitä kameroiden ulkopuolella tapahtuu.
Suuri kunnianosoitus
Itsenäisyyspäivän vastaanoton teemana on tänä vuonna ajat vaihtuvat. Linnan juhliin on kutsuttu omalla alallaan tienraivaajina, esimerkin näyttäjinä ja mentoreita toimineita henkilöitä, innovatiivisia osaajia ja tulevaisuuden menestystekijöiden parissa työskenteleviä sekä yhteiskunnan ja arjen turvallisuuden takaajia.
Kutsu on Kankareelle henkilökohtaisesti suuri kunnia, mutta lisäksi hän kokee sen erityisenä arvostuksen osoituksena päivystystyölle ja virastollemme.
Hän toteaa, että konfliktit ja esimerkiksi sota Ukrainassa ovat herättäneet pohtimaan, ettei itsenäinen ja turvallinen kotimaa ole itsestäänselvyys.
– Itsenäisyys on minulle merkittävä ja tärkeä asia. Tunnen syvää kunnioitusta ja kiitollisuutta veteraaneja sekä kaikkia itsenäisyytemme puolustajia kohtaan.
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä sai kutsun itsenäisyyspäivän vastaanottoon nyt toista vuotta peräkkäin.
Toukokuussa Vuoden hätäkeskuspäivystäjän tittelin saanut Kankare suhtautuu myös tähän valintaan kiitollisuudella. Erityisesti valintaperusteissa mainittu työyhteisön osoittama arvostus häntä kohtaan lämmittää Kankareen mieltä.
– Työtä tehdään tiiminä, vaikka asiakaskohtaamiset ovatkin aina yksilösuorituksia. En olisi yksin pystynyt kasvamaan ja kehittymään ammatillisesti. Tämä on työ, jossa kollegoiden tuki on ensiarvoisen tärkeää, etenkin kun palvelumme on kriittistä ja aikapaineistettua, Kankare pohtii.
Tutustu myös
Itsetuhoisuudesta voi puhua turvallisesti
Hyvä, paha verkko
Lapsille opetetaan hätätilanteiden tunnistamista
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio hätänumeroon 112 ja hätätilanteiden tunnistamiseen. 112-koulutuksessa on hyvä pohtia kohderyhmälle ominaista toimintaa ja ymmärrystä. Esimerkiksi lapsille ja nuorille on hyvä painottaa eri asioita kuin ikäihmisille tai vaikka maahanmuuttajille ja ulkomaalaisille.
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Vaikka teknologia kehittyy, ovat hätäkeskuspalvelut jatkossakin pääasiassa ihmisten palvelua ihmisille. Se vaatii vuorovaikutustaitoja, ja itsetuntemusta omien reaktioiden tunnistamiseksi ja kuormituksen rajaamiseksi.
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätänumeroon tehtiin jouluna 19 700 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista heikentynyt yleistila, kaatuminen ja rintakipu. Suurin osa hälytystehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.