Kutsu Linnan juhliin muistuttaa työn merkityksestä
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Katja Kankare viettää itsenäisyyspäivää Presidentinlinnassa. Hän kokee kutsun suurena kunniana sekä arvostuksen osoituksena päivystystyölle.
Kutsu Linnan juhliin oli Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Katja Kankareelle iloinen, mutta toisaalta hieman hämmentäväkin yllätys.
– Tuntui oudolta saada omalla nimellä kutsu juhlaan, jota on tottunut seuraamaan televisiosta. Ensikertalaisena vähän jännittää, mutta sopivasti ja hyvällä tavalla, Kankare toteaa innoissaan.
Juhlaan valmistautuminen on pitänyt sisällään muun muassa mekkojen sovittelua sekä kampaajan ja meikkaajan etsintää. Marraskuu on ollut Kankareelle muutenkin kiireistä aikaa, sillä hän on töiden ohessa opiskellut ja valmistui juuri työnohjaajaksi. Suunnitelmat valmistujaisjuhlista saivat nyt kuitenkin toistaiseksi siirtyä eteenpäin.
Itsenäisyyspäivän illalta hän odottaa erityisesti presidenttiparin kättelyä. Kankare toteaa, että on mielenkiintoista päästä näkemään, mitä kameroiden ulkopuolella tapahtuu.
Suuri kunnianosoitus
Itsenäisyyspäivän vastaanoton teemana on tänä vuonna ajat vaihtuvat. Linnan juhliin on kutsuttu omalla alallaan tienraivaajina, esimerkin näyttäjinä ja mentoreita toimineita henkilöitä, innovatiivisia osaajia ja tulevaisuuden menestystekijöiden parissa työskenteleviä sekä yhteiskunnan ja arjen turvallisuuden takaajia.
Kutsu on Kankareelle henkilökohtaisesti suuri kunnia, mutta lisäksi hän kokee sen erityisenä arvostuksen osoituksena päivystystyölle ja virastollemme.
Hän toteaa, että konfliktit ja esimerkiksi sota Ukrainassa ovat herättäneet pohtimaan, ettei itsenäinen ja turvallinen kotimaa ole itsestäänselvyys.
– Itsenäisyys on minulle merkittävä ja tärkeä asia. Tunnen syvää kunnioitusta ja kiitollisuutta veteraaneja sekä kaikkia itsenäisyytemme puolustajia kohtaan.
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä sai kutsun itsenäisyyspäivän vastaanottoon nyt toista vuotta peräkkäin.
Toukokuussa Vuoden hätäkeskuspäivystäjän tittelin saanut Kankare suhtautuu myös tähän valintaan kiitollisuudella. Erityisesti valintaperusteissa mainittu työyhteisön osoittama arvostus häntä kohtaan lämmittää Kankareen mieltä.
– Työtä tehdään tiiminä, vaikka asiakaskohtaamiset ovatkin aina yksilösuorituksia. En olisi yksin pystynyt kasvamaan ja kehittymään ammatillisesti. Tämä on työ, jossa kollegoiden tuki on ensiarvoisen tärkeää, etenkin kun palvelumme on kriittistä ja aikapaineistettua, Kankare pohtii.
Tutustu myös
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Neljätoistavuotiaan toiminta säästi suuremmilta tuhoilta
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
Kuulo- ja puhevammaisille suunnatun hätätekstiviestipalvelun käyttö on lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Syy muutokselle löytyy rekisteröintivelvoitteen poistumisesta.
Hätäkeskuslaitoksen maine tukevalla tasolla
Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on julkishallinnon neljänneksi paras maine. Parhaimmaksi maineen osa-alueeksi suuri yleisö koki vastuullisuuden sekä tuotteet ja palvelut.
Mielenterveyskriisi näkyy myös hätäpuheluissa
112 Hätäkeskus -podcastin kolmannessa jaksossa käsitellään mielenterveyteen liittyviä hätäilmoituksia. Studiossa vieraana on ylipäivystäjä Jonne Joukanen Hätäkeskuslaitokselta.
Mitä on hälyttämättä jättäminen?
112 Hätäkeskus -podcastin uuden tuotantokauden toisessa jaksossa pureudutaan siihen, kun hätäilmoitus ei johda hälyttämiseen. Miksi apua ei voida välittää kaikille ja miten päätetään, kuka saa apua?
Saako ihminen ambulanssin?
112 Hätäkeskus -podcastin uuden tuotantokauden ensimmäisessä jaksossa pureudutaan ensihoitoon – mitä se tarkoittaa, kuinka se eroaa vanhanaikaisesta sairaankuljetuksesta ja miksi hätäpuhelussa on tärkeää vastata kysymyksiin.