Kadonneiden lasten numero tuo turvaa kaikkialla EU-alueella
Alaikäisen kadotessa on tärkeää saada tieto nopeasti vastuuviranomaiselle, ja EU onkin halunnut varmistaa avunsaannin yhteiseurooppalaisella numerolla näitä tilanteita varten. Numero toimii Suomessa kuitenkin vihjepuhelimena, sillä hätätilanteessa meillä auttaa 112.
Tiesitkö, että Euroopan komissio on varannut yhteisen puhelinnumeron 116 000 kadonneita lapsia varten? Tahtotila on ollut, että maasta riippumatta kadonneista lapsista voisi ilmoittaa kaikkialla EU-alueella samaan numeroon. Huomionarvoista on, että muualla Euroopassa hätäkeskustoiminta on järjestetty varsin eri tavoin kuin Suomessa, ja toisissa EU-maissa voi olla kymmeniä viranomaiskohtaisia hätänumeroita. Yleiseurooppalaiseen 112-numeroon taas voi maasta riippuen vastata eri toimijan edustaja. Tästäkin syystä komission tahtotila on ollut, että kaikkialla Euroopassa samasta numerosta saa yhteyden lasten katoamisia hoitaviin tahoihin.
Suomen osalta hätänumero 112 auttaa kaikissa hätätilanteissa, ja niitä ovat myös alaikäisten katoamiset. Hätäkeskuspäivystäjät koulutetaan myös sosiaalisten hätätilanteiden tunnistamiseen, ja hätälinjalla hoidetaankin päivittäin paljon lapsiin liittyviä asioita – katoamisia ja karkaamisia sekä sosiaalitoimen tehtäväkenttään kuuluvia tehtäviä kuten alaikäisen hoidon- ja huolenpidontarpeen arviointia. Kun on kyse hätätilanteesta, tulee aina soittaa hätänumeroon 112.
EU:n yhteisen 116 000 -numeron rooli onkin Suomessa tästä syystä erilainen: se on kiireettömiä soittoja varten, ja se palvelee lähinnä vihjepuhelimena.
Kadonneita lapsia koskevaan vihjepuhelimeen voit soittaa tilanteissa, kun haluat:
• kysyä neuvoa lapsen katoamiseen liittyvissä asioissa
• ilmoittaa kadonneeksi ilmoitetun lapsen löytymisestä
• hakea tietoa kadonneesta lapsestasi.
Kadonneiden lasten auttamisjärjestelmä perustuu tiiviiseen viranomaisyhteistyöhön
Kadonneiden lasten vihjepuhelin otettiin käyttöön Suomessa vuonna 2016, ja palvelun tuottaa Hätäkeskuslaitos. Mikäli on tarvetta hälytystehtävälle, siirretään puhelu hätälinjalle. Mikäli tilanne ei edellytä tehtävän välittämistä, annetaan ilmoittajalle asiassa tarvittavia neuvoja. Puheluita on tullut vuositasolla noin 60 kpl, ja niistä kolmasosa on johtanut muulle viranomaiselle välitettävään tehtävään.
Oman erityisryhmänsä Suomessa muodostavat huostaanotetut tai muuten sijoitetut alaikäiset, jotka poistuvat luvatta tai jättävät palaamatta sijoituspaikkaansa. Näitä tilanteita varten tehdään kuitenkin tiivistä viranomaisyhteistyötä ennakkoon sovittujen mallien mukaisesti, eivätkä tällaiset tilanteet siten kuulu kadonneiden lasten vihjepuhelimeen.
Vaikka Suomessa on keskeisintä muistaa hätänumero 112, ei kadonneiden lasten numeroa kuitenkaan sovi unohtaa. Esimerkiksi ulkomaanmatkan yhteydessä tapahtuvan alaikäisen katoamisen yhteydessä numero auttaa kaikkialla Euroopassa. Numeron löytää myös 112 Suomi -sovelluksen palveluvalikoimasta.
Se även
Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Uppdragshanteringen för akutsjukvårdsuppdrag förnyades
112-dagen firas igen 11.2.2024
Införandet av tjänsten ILTA senareläggs till våren 2025
Införandet av tjänsten ILTA, som utvecklas för självständig testning av larmanordningar, senareläggs. Systemet införs enligt uppskattning våren 2025.
Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Nödcentralsverket testar nya sätt att stödja personalens välbefinnande. Nödcentralen i Kervo utvecklar en metod för multiprofessionella samtal, och därtill pågår ett pilotprojekt för kamratstöd som omfattar hela Nödcentralsverket.
Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.