Kadonneiden lasten numero tuo turvaa kaikkialla EU-alueella
Alaikäisen kadotessa on tärkeää saada tieto nopeasti vastuuviranomaiselle, ja EU onkin halunnut varmistaa avunsaannin yhteiseurooppalaisella numerolla näitä tilanteita varten. Numero toimii Suomessa kuitenkin vihjepuhelimena, sillä hätätilanteessa meillä auttaa 112.
Tiesitkö, että Euroopan komissio on varannut yhteisen puhelinnumeron 116 000 kadonneita lapsia varten? Tahtotila on ollut, että maasta riippumatta kadonneista lapsista voisi ilmoittaa kaikkialla EU-alueella samaan numeroon. Huomionarvoista on, että muualla Euroopassa hätäkeskustoiminta on järjestetty varsin eri tavoin kuin Suomessa, ja toisissa EU-maissa voi olla kymmeniä viranomaiskohtaisia hätänumeroita. Yleiseurooppalaiseen 112-numeroon taas voi maasta riippuen vastata eri toimijan edustaja. Tästäkin syystä komission tahtotila on ollut, että kaikkialla Euroopassa samasta numerosta saa yhteyden lasten katoamisia hoitaviin tahoihin.
Suomen osalta hätänumero 112 auttaa kaikissa hätätilanteissa, ja niitä ovat myös alaikäisten katoamiset. Hätäkeskuspäivystäjät koulutetaan myös sosiaalisten hätätilanteiden tunnistamiseen, ja hätälinjalla hoidetaankin päivittäin paljon lapsiin liittyviä asioita – katoamisia ja karkaamisia sekä sosiaalitoimen tehtäväkenttään kuuluvia tehtäviä kuten alaikäisen hoidon- ja huolenpidontarpeen arviointia. Kun on kyse hätätilanteesta, tulee aina soittaa hätänumeroon 112.
EU:n yhteisen 116 000 -numeron rooli onkin Suomessa tästä syystä erilainen: se on kiireettömiä soittoja varten, ja se palvelee lähinnä vihjepuhelimena.
Kadonneita lapsia koskevaan vihjepuhelimeen voit soittaa tilanteissa, kun haluat:
• kysyä neuvoa lapsen katoamiseen liittyvissä asioissa
• ilmoittaa kadonneeksi ilmoitetun lapsen löytymisestä
• hakea tietoa kadonneesta lapsestasi.
Kadonneiden lasten auttamisjärjestelmä perustuu tiiviiseen viranomaisyhteistyöhön
Kadonneiden lasten vihjepuhelin otettiin käyttöön Suomessa vuonna 2016, ja palvelun tuottaa Hätäkeskuslaitos. Mikäli on tarvetta hälytystehtävälle, siirretään puhelu hätälinjalle. Mikäli tilanne ei edellytä tehtävän välittämistä, annetaan ilmoittajalle asiassa tarvittavia neuvoja. Puheluita on tullut vuositasolla noin 60 kpl, ja niistä kolmasosa on johtanut muulle viranomaiselle välitettävään tehtävään.
Oman erityisryhmänsä Suomessa muodostavat huostaanotetut tai muuten sijoitetut alaikäiset, jotka poistuvat luvatta tai jättävät palaamatta sijoituspaikkaansa. Näitä tilanteita varten tehdään kuitenkin tiivistä viranomaisyhteistyötä ennakkoon sovittujen mallien mukaisesti, eivätkä tällaiset tilanteet siten kuulu kadonneiden lasten vihjepuhelimeen.
Vaikka Suomessa on keskeisintä muistaa hätänumero 112, ei kadonneiden lasten numeroa kuitenkaan sovi unohtaa. Esimerkiksi ulkomaanmatkan yhteydessä tapahtuvan alaikäisen katoamisen yhteydessä numero auttaa kaikkialla Euroopassa. Numeron löytää myös 112 Suomi -sovelluksen palveluvalikoimasta.
Tutustu myös
Hätätilanteet eivät pysähdy edes jouluna
Mistä apua myrskytilanteissa?
Kiireettömiin ensihoidon tehtäviin vastataan moniammatillisella yhteistyöllä
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätänumeroon tehtiin jouluna 19 700 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista heikentynyt yleistila, kaatuminen ja rintakipu. Suurin osa hälytystehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.
Hätätilanteet eivät pysähdy edes jouluna
Juhlapyhinäkin kellon ympäri työskentelevät hätäkeskuspäivystäjät saavat työssään huomata, ettei joulu ole kaikille iloinen asia. Hätätilanteet ja avun tarve eivät pysähdy edes jouluisin.
Hätäkeskuslaitokseen luotetaan
T-Median toteuttaman Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on kansalaisten näkökulmasta julkishallinnon kolmanneksi paras maine. Hätäkeskuslaitoksen kohdalla kansalaiset kokivat parhaimmaksi maineen osa-alueeksi vastuullisuuden.