Kiinnitä huomio tapaturmien ja vahinkojen ennaltaehkäisyyn
Hätätilanteet eivät pysähdy edes jouluna

Juhlapyhinäkin kellon ympäri työskentelevät hätäkeskuspäivystäjät saavat työssään huomata, ettei joulu ole kaikille iloinen asia. Hätätilanteet ja avun tarve eivät pysähdy edes jouluisin.
Ylipäivystäjä Essi Molkkarin mukaan erityisesti alkoholinkäyttöön liittyvät ongelmat ja yksinäisyys korostuvat hätäilmoituksissa joulun aikaan. Liikenteessä tapahtuu onnettomuuksia, ja kodeissa vaaratilanteita aiheuttavat esimerkiksi varomaton kynttilöiden polttaminen, kinkun paistaminen ja saunan lämmittäminen. Poliisin kotihälytykset korostuvat myös juhlapyhinä. Sairauskohtaukset ja tapaturmatkaan eivät katso aikaa, ja hätänumero soi jouluna samaan tapaan kuin tavallisena viikonloppuna.
Kaikille meistä joulu ei ole tunnelmallista yhdessäolon aikaa vaan jotkut joutuvat kokemaan elämän synkimpiä asioita juuri tuolloin.
− Olen itsekin vastaanottanut hätäilmoituksia, jotka ovat vaikuttaneet ihmisten joulumieleen ehkä pysyvästi. Kun joku menettää jouluna läheisensä tai koti palaa tuhkaksi, ne muistot palaavat ihmisten mieleen joka vuosi. Tämä ajatus tekee päivystäjän työstä tavallista raskaampaa näinä aikoina, sillä tahtoisimme kaikille joulurauhaa. Vaikka me hätäkeskuksissa työskentelemme ikävien asioiden äärellä, on meillä keskenämme kuitenkin lämmin tunnelma herkkujen äärellä hauskat päähineet päässämme, kuvailee Essi Molkkari joulun aikaa hätäkeskuksessa.
Kaikki tilanteet eivät vaadi hätänumeroon soittamista
Hätänumeroon 112 tulisi soittaa vain hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan kiireellistä viranomaisapua eli poliisi- pelastus-, sosiaali- tai terveystoimen yksiköitä. Kaikki yllättävät asiat, kuten flunssa, vatsatauti, kinastelu joulukinkun kypsyydestä tai tontille kaatunut puu eivät vaadi viranomaisapua paikan päälle.
− 112 Suomi -sovelluksesta löydät erilaisia turvallisuuteen ja terveyteen liittyviä palveluita, joista voi olla apua yllättävissä ongelmissa. Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovellukseen on koottu muun muassa erilaisia päivystysnumeroita, kuten Päivystysapu ja Tienkäyttäjän linja. Sovelluksen lataaminen omaan puhelimeen on hyvää varautumista erilaisiin ongelmatilanteisiin.
Molkkarin mukaan kiireetöntä avuntarvetta varten on tarjolla muun muassa keskusteluapua eri järjestöjen toimesta. Ennen hätänumeroon soittamista on hyvä harkita, voisiko erilaisten järjestöjen tarjoama neuvonta tai keskusteluapu ratkaista tilanteen.
− Monet ammattilaiset ja vapaaehtoistyöntekijät päivystävät eri yhteisöjen auttavissa puhelimissa ja chat-palveluissa myös juhlapyhinä. Sovelluksesta löytyy numeroita myös erilaiseen keskusteluapuun, hän muistuttaa.
Hätäkeskuslaitos toivottaa kaikille rauhallista joulun aikaa! Hätätilanteet eivät katso aikaa tai paikkaa, joten on tärkeää, että jokainen meistä kiinnittää huomionsa tapaturmien ja vahinkojen ennaltaehkäisyyn. Pitäkää huolta itsestänne ja läheisistänne.
Hätäkeskuspäivystäjän viisi vinkkiä joulun viettoon
- Vahdi kinkun paistoa, äläkä jätä kynttilöitä yksin palamaan.
- Varaa tarpeeksi aikaa ja malttia joululiikenteeseen.
- Älä stressaa, nauti alkoholia kohtuudella.
- Kysy kuulumiset naapuriltasi, soita yksinäiselle ihmiselle jouluntoivotus ja ole läsnä läheisillesi.
- Lataa 112 Suomi -mobiilisovellus. Sovelluksesta löydät hätänumeron lisäksi mm. päivystysnumeroita ja lähimmän sydäniskurin.
Edit: 18.12.2024 klo 10:17 tilauspalvelun ontologiaa muutettu.
Se även
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.