Kiinnitä huomio tapaturmien ja vahinkojen ennaltaehkäisyyn
Hätätilanteet eivät pysähdy edes jouluna
Juhlapyhinäkin kellon ympäri työskentelevät hätäkeskuspäivystäjät saavat työssään huomata, ettei joulu ole kaikille iloinen asia. Hätätilanteet ja avun tarve eivät pysähdy edes jouluisin.
Ylipäivystäjä Essi Molkkarin mukaan erityisesti alkoholinkäyttöön liittyvät ongelmat ja yksinäisyys korostuvat hätäilmoituksissa joulun aikaan. Liikenteessä tapahtuu onnettomuuksia, ja kodeissa vaaratilanteita aiheuttavat esimerkiksi varomaton kynttilöiden polttaminen, kinkun paistaminen ja saunan lämmittäminen. Poliisin kotihälytykset korostuvat myös juhlapyhinä. Sairauskohtaukset ja tapaturmatkaan eivät katso aikaa, ja hätänumero soi jouluna samaan tapaan kuin tavallisena viikonloppuna.
Kaikille meistä joulu ei ole tunnelmallista yhdessäolon aikaa vaan jotkut joutuvat kokemaan elämän synkimpiä asioita juuri tuolloin.
− Olen itsekin vastaanottanut hätäilmoituksia, jotka ovat vaikuttaneet ihmisten joulumieleen ehkä pysyvästi. Kun joku menettää jouluna läheisensä tai koti palaa tuhkaksi, ne muistot palaavat ihmisten mieleen joka vuosi. Tämä ajatus tekee päivystäjän työstä tavallista raskaampaa näinä aikoina, sillä tahtoisimme kaikille joulurauhaa. Vaikka me hätäkeskuksissa työskentelemme ikävien asioiden äärellä, on meillä keskenämme kuitenkin lämmin tunnelma herkkujen äärellä hauskat päähineet päässämme, kuvailee Essi Molkkari joulun aikaa hätäkeskuksessa.
Kaikki tilanteet eivät vaadi hätänumeroon soittamista
Hätänumeroon 112 tulisi soittaa vain hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan kiireellistä viranomaisapua eli poliisi- pelastus-, sosiaali- tai terveystoimen yksiköitä. Kaikki yllättävät asiat, kuten flunssa, vatsatauti, kinastelu joulukinkun kypsyydestä tai tontille kaatunut puu eivät vaadi viranomaisapua paikan päälle.
− 112 Suomi -sovelluksesta löydät erilaisia turvallisuuteen ja terveyteen liittyviä palveluita, joista voi olla apua yllättävissä ongelmissa. Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovellukseen on koottu muun muassa erilaisia päivystysnumeroita, kuten Päivystysapu ja Tienkäyttäjän linja. Sovelluksen lataaminen omaan puhelimeen on hyvää varautumista erilaisiin ongelmatilanteisiin.
Molkkarin mukaan kiireetöntä avuntarvetta varten on tarjolla muun muassa keskusteluapua eri järjestöjen toimesta. Ennen hätänumeroon soittamista on hyvä harkita, voisiko erilaisten järjestöjen tarjoama neuvonta tai keskusteluapu ratkaista tilanteen.
− Monet ammattilaiset ja vapaaehtoistyöntekijät päivystävät eri yhteisöjen auttavissa puhelimissa ja chat-palveluissa myös juhlapyhinä. Sovelluksesta löytyy numeroita myös erilaiseen keskusteluapuun, hän muistuttaa.
Hätäkeskuslaitos toivottaa kaikille rauhallista joulun aikaa! Hätätilanteet eivät katso aikaa tai paikkaa, joten on tärkeää, että jokainen meistä kiinnittää huomionsa tapaturmien ja vahinkojen ennaltaehkäisyyn. Pitäkää huolta itsestänne ja läheisistänne.
Hätäkeskuspäivystäjän viisi vinkkiä joulun viettoon
- Vahdi kinkun paistoa, äläkä jätä kynttilöitä yksin palamaan.
- Varaa tarpeeksi aikaa ja malttia joululiikenteeseen.
- Älä stressaa, nauti alkoholia kohtuudella.
- Kysy kuulumiset naapuriltasi, soita yksinäiselle ihmiselle jouluntoivotus ja ole läsnä läheisillesi.
- Lataa 112 Suomi -mobiilisovellus. Sovelluksesta löydät hätänumeron lisäksi mm. päivystysnumeroita ja lähimmän sydäniskurin.
Edit: 18.12.2024 klo 10:17 tilauspalvelun ontologiaa muutettu.
Tutustu myös
Mistä apua myrskytilanteissa?
Itsetuhoisuudesta voi puhua turvallisesti
112 Suomi -sovellukseen uusia ominaisuuksia
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio hätänumeroon 112 ja hätätilanteiden tunnistamiseen. 112-koulutuksessa on hyvä pohtia kohderyhmälle ominaista toimintaa ja ymmärrystä. Esimerkiksi lapsille ja nuorille on hyvä painottaa eri asioita kuin ikäihmisille tai vaikka maahanmuuttajille ja ulkomaalaisille.
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Vaikka teknologia kehittyy, ovat hätäkeskuspalvelut jatkossakin pääasiassa ihmisten palvelua ihmisille. Se vaatii vuorovaikutustaitoja, ja itsetuntemusta omien reaktioiden tunnistamiseksi ja kuormituksen rajaamiseksi.
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätänumeroon tehtiin jouluna 19 700 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista heikentynyt yleistila, kaatuminen ja rintakipu. Suurin osa hälytystehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.