Kiinnitä huomio tapaturmien ja vahinkojen ennaltaehkäisyyn
Hätätilanteet eivät pysähdy edes jouluna

Juhlapyhinäkin kellon ympäri työskentelevät hätäkeskuspäivystäjät saavat työssään huomata, ettei joulu ole kaikille iloinen asia. Hätätilanteet ja avun tarve eivät pysähdy edes jouluisin.
Ylipäivystäjä Essi Molkkarin mukaan erityisesti alkoholinkäyttöön liittyvät ongelmat ja yksinäisyys korostuvat hätäilmoituksissa joulun aikaan. Liikenteessä tapahtuu onnettomuuksia, ja kodeissa vaaratilanteita aiheuttavat esimerkiksi varomaton kynttilöiden polttaminen, kinkun paistaminen ja saunan lämmittäminen. Poliisin kotihälytykset korostuvat myös juhlapyhinä. Sairauskohtaukset ja tapaturmatkaan eivät katso aikaa, ja hätänumero soi jouluna samaan tapaan kuin tavallisena viikonloppuna.
Kaikille meistä joulu ei ole tunnelmallista yhdessäolon aikaa vaan jotkut joutuvat kokemaan elämän synkimpiä asioita juuri tuolloin.
− Olen itsekin vastaanottanut hätäilmoituksia, jotka ovat vaikuttaneet ihmisten joulumieleen ehkä pysyvästi. Kun joku menettää jouluna läheisensä tai koti palaa tuhkaksi, ne muistot palaavat ihmisten mieleen joka vuosi. Tämä ajatus tekee päivystäjän työstä tavallista raskaampaa näinä aikoina, sillä tahtoisimme kaikille joulurauhaa. Vaikka me hätäkeskuksissa työskentelemme ikävien asioiden äärellä, on meillä keskenämme kuitenkin lämmin tunnelma herkkujen äärellä hauskat päähineet päässämme, kuvailee Essi Molkkari joulun aikaa hätäkeskuksessa.
Kaikki tilanteet eivät vaadi hätänumeroon soittamista
Hätänumeroon 112 tulisi soittaa vain hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan kiireellistä viranomaisapua eli poliisi- pelastus-, sosiaali- tai terveystoimen yksiköitä. Kaikki yllättävät asiat, kuten flunssa, vatsatauti, kinastelu joulukinkun kypsyydestä tai tontille kaatunut puu eivät vaadi viranomaisapua paikan päälle.
− 112 Suomi -sovelluksesta löydät erilaisia turvallisuuteen ja terveyteen liittyviä palveluita, joista voi olla apua yllättävissä ongelmissa. Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovellukseen on koottu muun muassa erilaisia päivystysnumeroita, kuten Päivystysapu ja Tienkäyttäjän linja. Sovelluksen lataaminen omaan puhelimeen on hyvää varautumista erilaisiin ongelmatilanteisiin.
Molkkarin mukaan kiireetöntä avuntarvetta varten on tarjolla muun muassa keskusteluapua eri järjestöjen toimesta. Ennen hätänumeroon soittamista on hyvä harkita, voisiko erilaisten järjestöjen tarjoama neuvonta tai keskusteluapu ratkaista tilanteen.
− Monet ammattilaiset ja vapaaehtoistyöntekijät päivystävät eri yhteisöjen auttavissa puhelimissa ja chat-palveluissa myös juhlapyhinä. Sovelluksesta löytyy numeroita myös erilaiseen keskusteluapuun, hän muistuttaa.
Hätäkeskuslaitos toivottaa kaikille rauhallista joulun aikaa! Hätätilanteet eivät katso aikaa tai paikkaa, joten on tärkeää, että jokainen meistä kiinnittää huomionsa tapaturmien ja vahinkojen ennaltaehkäisyyn. Pitäkää huolta itsestänne ja läheisistänne.
Hätäkeskuspäivystäjän viisi vinkkiä joulun viettoon
- Vahdi kinkun paistoa, äläkä jätä kynttilöitä yksin palamaan.
- Varaa tarpeeksi aikaa ja malttia joululiikenteeseen.
- Älä stressaa, nauti alkoholia kohtuudella.
- Kysy kuulumiset naapuriltasi, soita yksinäiselle ihmiselle jouluntoivotus ja ole läsnä läheisillesi.
- Lataa 112 Suomi -mobiilisovellus. Sovelluksesta löydät hätänumeron lisäksi mm. päivystysnumeroita ja lähimmän sydäniskurin.
Edit: 18.12.2024 klo 10:17 tilauspalvelun ontologiaa muutettu.
Tutustu myös
Mistä apua myrskytilanteissa?
Itsetuhoisuudesta voi puhua turvallisesti
112 Suomi -sovellukseen uusia ominaisuuksia
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2025 klo 11.20 alkaen.