Kiinnitä huomio tapaturmien ja vahinkojen ennaltaehkäisyyn
Hätätilanteet eivät pysähdy edes jouluna

Juhlapyhinäkin kellon ympäri työskentelevät hätäkeskuspäivystäjät saavat työssään huomata, ettei joulu ole kaikille iloinen asia. Hätätilanteet ja avun tarve eivät pysähdy edes jouluisin.
Ylipäivystäjä Essi Molkkarin mukaan erityisesti alkoholinkäyttöön liittyvät ongelmat ja yksinäisyys korostuvat hätäilmoituksissa joulun aikaan. Liikenteessä tapahtuu onnettomuuksia, ja kodeissa vaaratilanteita aiheuttavat esimerkiksi varomaton kynttilöiden polttaminen, kinkun paistaminen ja saunan lämmittäminen. Poliisin kotihälytykset korostuvat myös juhlapyhinä. Sairauskohtaukset ja tapaturmatkaan eivät katso aikaa, ja hätänumero soi jouluna samaan tapaan kuin tavallisena viikonloppuna.
Kaikille meistä joulu ei ole tunnelmallista yhdessäolon aikaa vaan jotkut joutuvat kokemaan elämän synkimpiä asioita juuri tuolloin.
− Olen itsekin vastaanottanut hätäilmoituksia, jotka ovat vaikuttaneet ihmisten joulumieleen ehkä pysyvästi. Kun joku menettää jouluna läheisensä tai koti palaa tuhkaksi, ne muistot palaavat ihmisten mieleen joka vuosi. Tämä ajatus tekee päivystäjän työstä tavallista raskaampaa näinä aikoina, sillä tahtoisimme kaikille joulurauhaa. Vaikka me hätäkeskuksissa työskentelemme ikävien asioiden äärellä, on meillä keskenämme kuitenkin lämmin tunnelma herkkujen äärellä hauskat päähineet päässämme, kuvailee Essi Molkkari joulun aikaa hätäkeskuksessa.
Kaikki tilanteet eivät vaadi hätänumeroon soittamista
Hätänumeroon 112 tulisi soittaa vain hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan kiireellistä viranomaisapua eli poliisi- pelastus-, sosiaali- tai terveystoimen yksiköitä. Kaikki yllättävät asiat, kuten flunssa, vatsatauti, kinastelu joulukinkun kypsyydestä tai tontille kaatunut puu eivät vaadi viranomaisapua paikan päälle.
− 112 Suomi -sovelluksesta löydät erilaisia turvallisuuteen ja terveyteen liittyviä palveluita, joista voi olla apua yllättävissä ongelmissa. Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovellukseen on koottu muun muassa erilaisia päivystysnumeroita, kuten Päivystysapu ja Tienkäyttäjän linja. Sovelluksen lataaminen omaan puhelimeen on hyvää varautumista erilaisiin ongelmatilanteisiin.
Molkkarin mukaan kiireetöntä avuntarvetta varten on tarjolla muun muassa keskusteluapua eri järjestöjen toimesta. Ennen hätänumeroon soittamista on hyvä harkita, voisiko erilaisten järjestöjen tarjoama neuvonta tai keskusteluapu ratkaista tilanteen.
− Monet ammattilaiset ja vapaaehtoistyöntekijät päivystävät eri yhteisöjen auttavissa puhelimissa ja chat-palveluissa myös juhlapyhinä. Sovelluksesta löytyy numeroita myös erilaiseen keskusteluapuun, hän muistuttaa.
Hätäkeskuslaitos toivottaa kaikille rauhallista joulun aikaa! Hätätilanteet eivät katso aikaa tai paikkaa, joten on tärkeää, että jokainen meistä kiinnittää huomionsa tapaturmien ja vahinkojen ennaltaehkäisyyn. Pitäkää huolta itsestänne ja läheisistänne.
Hätäkeskuspäivystäjän viisi vinkkiä joulun viettoon
- Vahdi kinkun paistoa, äläkä jätä kynttilöitä yksin palamaan.
- Varaa tarpeeksi aikaa ja malttia joululiikenteeseen.
- Älä stressaa, nauti alkoholia kohtuudella.
- Kysy kuulumiset naapuriltasi, soita yksinäiselle ihmiselle jouluntoivotus ja ole läsnä läheisillesi.
- Lataa 112 Suomi -mobiilisovellus. Sovelluksesta löydät hätänumeron lisäksi mm. päivystysnumeroita ja lähimmän sydäniskurin.
Edit: 18.12.2024 klo 10:17 tilauspalvelun ontologiaa muutettu.
Tutustu myös
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Mistä apua myrskytilanteissa?
Kansainvälinen 112-konferenssi Helsingissä
Euroopan hätänumerojärjestö EENA järjestää konferenssin Helsingin Messukeskuksessa 9.–11. huhtikuuta. Tapahtuma kokoaa yhteen turvallisuuden ja teknologian edustajia ympäri maailmaa.
Ylijohtaja Taito Vainio: toimintavarmuutemme säilyy kaikissa oloissa
Taito Vainio aloitti maaliskuun alussa toisen viisivuotiskautensa Hätäkeskuslaitoksen ylijohtajana. Tulevien vuosien aikana hänen työtä kehystävät toimintaympäristön muutoksen myötä nousevat haasteet.
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Hätäkeskuslaitoksen ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Muutos näkyy ensihoidon tehtävämäärässä ja kiireellisyysjakaumassa.
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.