Fäst uppmärksamhet vid förebyggandet av olyckor och skador
Nödfallen stannar inte upp under julen

Nödcentralsoperatörerna som arbetar dygnet runt även under julhelgen får se att julen inte innebär glädje för alla. Nödsituationer och behovet av hjälp upphör inte ens vid jul.
Enligt Essi Molkkari ledande nödcentralsoperatör, betonas under jultiden särskilt problem som anknyter till alkohol samt ensamhet i nödmeddelandena. I trafiken inträffar olyckor och till exempel oförsiktig hantering av ljus, skinkstekning och uppvärmning av bastun medför farosituationer i hemmen. Under helgdagarna betonas även hemutryckningar för polisen. Sjukdomsanfall och olycksfall inträffar oberoende av tidpunkt, och nödnumret kontaktas under julen på samma sätt som under ett vanligt veckoslut.
Julen är inte en stämningsfull tid av samvaro för alla, utan en del människor får uppleva livets mörkaste sidor just då.
− Jag har själv tagit emot nödmeddelanden som kanske har påverkat människors julstämning permanent. När någon förlorar en nära anhörig under julen eller huset brinner ner till grunden, återkommer dessa minnesbilder varje år. Denna tanke gör den jourhavande personens arbete mer påfrestande än vanligt under dessa tider, eftersom vi vill att alla ska ha julfrid. Trots att vi jobbar med dystra saker på nödcentralerna, så har vi ändå sinsemellan en varm stämning och roliga hattar på huvudet när vi njuter av delikatesser, beskriver Essi Molkkari julen på nödcentralen.
Alla situationer kräver inte samtal till nödnumret
Till nödnumret 112 ska man bara ringa i nödsituationer som kräver akut hjälp av någon myndighet, dvs. enheter från polisen, räddningsverket, social- eller hälsovårdsmyndigheterna. Alla oväntade saker som förkylning, magsjuka, gnabb om stektid för julskinkan eller ett träd som fallit på tomten kräver inte hjälp från myndigheterna.
− I appen 112 Suomi hittar du olika tjänster för säkerhet och hälsa som kan vara till hjälp vid oväntade problem. I Nödcentralsverkets app 112 Suomi finns bland annat olika journummer, såsom Jourhjälpen och Vägtrafikantlinjen. Nedladdning av appen på den egna telefonen är bra beredskap för olika problemsituationer.
För icke brådskande behov av hjälp finns det enligt Molkkari bland annat samtalsstöd att få från olika organisationer. Innan man ringer nödnumret är det bra att fundera om problemet kan lösas genom rådgivning från någon organisation eller genom samtalsstöd.
− Många yrkespersoner och frivilligarbetare har jour på olika organisationers telefonlinjer och chattjänster även under högtider. I appen finns även nummer till olika typer av samtalshjälp, påminner hon.
Nödcentralsverket önskar alla en fridfull jultid! Nödsituationer kommer oväntat så det är viktigt att var och en riktar uppmärksamhet på förebyggande av olyckshändelser och skador. Ta hand om dig själv och dina nära och kära.
Nödcentraloperatörens fem tips för julfirandet
- Vakta skinkan under stekningen och lämna inte brinnande ljus obevakade.
- Ta tillräckligt med tid och ha tålamod i jultrafiken.
- Stressa inte och konsumera alkohol med måtta.
- Fråga hur din granne har det, ring och önska en ensam människa god jul och var närvarande för dina närmaste.
- Ladda ner applikationen 112 Suomi. I applikationen finns utöver nödnumret bland annat journummer och den närmaste hjärtstartaren.
Tutustu myös
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Mistä apua myrskytilanteissa?
Kansainvälinen 112-konferenssi Helsingissä
Euroopan hätänumerojärjestö EENA järjestää konferenssin Helsingin Messukeskuksessa 9.–11. huhtikuuta. Tapahtuma kokoaa yhteen turvallisuuden ja teknologian edustajia ympäri maailmaa.
Ylijohtaja Taito Vainio: toimintavarmuutemme säilyy kaikissa oloissa
Taito Vainio aloitti maaliskuun alussa toisen viisivuotiskautensa Hätäkeskuslaitoksen ylijohtajana. Tulevien vuosien aikana hänen työtä kehystävät toimintaympäristön muutoksen myötä nousevat haasteet.
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Hätäkeskuslaitoksen ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Muutos näkyy ensihoidon tehtävämäärässä ja kiireellisyysjakaumassa.
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.