Midsommaren sysselsatte nödcentralerna

Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 37 100 nödsamtal mellan torsdagen den 22 juni kl 19 och söndagen den 25 juni kl 24. Under motsvarande tid förra året var antalet nödsamtal 34 200, så ur nödcentralernas synvinkel var midsommaren något livligare än i fjol.
Sommaren och sommarens fester är traditionellt en hektisk tid på nödnumret. En typisk utmaning för midsommartiden har varit enstaka toppar av rusning, när det kommer många nödsamtal samtidigt. Mellan fredag och söndag besvarades nödmeddelanden på i genomsnitt 6 sekunder (5 sekunder år 2022).
De vanligaste uppdragen under midsommar var ramlat omkull, annan sjukdom, vandalism och andra störande beteende. Av de förmedlade uppdragen förmedlades 51 % till prehospital akutsjukvård, 39 % till polisen, 5 % till räddning och 5 % till socialjouren.
Antal nödmeddelanden
Torsdag 22 juni
• Antal nödmeddelanden: 2 900
Fredag 23 juni
• Antal nödmeddelanden: 12 600
Lördag 24 juni
• Antal nödmeddelanden: 11 900
Söndag 26 juni
• Antal nödmeddelanden: 9 700
Edit 26.6. klo 10.35: läggs till ingången tiderna för granskningsperioden.
Se även
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.