Midsommaren sysselsatte nödcentralerna

Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 37 100 nödsamtal mellan torsdagen den 22 juni kl 19 och söndagen den 25 juni kl 24. Under motsvarande tid förra året var antalet nödsamtal 34 200, så ur nödcentralernas synvinkel var midsommaren något livligare än i fjol.
Sommaren och sommarens fester är traditionellt en hektisk tid på nödnumret. En typisk utmaning för midsommartiden har varit enstaka toppar av rusning, när det kommer många nödsamtal samtidigt. Mellan fredag och söndag besvarades nödmeddelanden på i genomsnitt 6 sekunder (5 sekunder år 2022).
De vanligaste uppdragen under midsommar var ramlat omkull, annan sjukdom, vandalism och andra störande beteende. Av de förmedlade uppdragen förmedlades 51 % till prehospital akutsjukvård, 39 % till polisen, 5 % till räddning och 5 % till socialjouren.
Antal nödmeddelanden
Torsdag 22 juni
• Antal nödmeddelanden: 2 900
Fredag 23 juni
• Antal nödmeddelanden: 12 600
Lördag 24 juni
• Antal nödmeddelanden: 11 900
Söndag 26 juni
• Antal nödmeddelanden: 9 700
Edit 26.6. klo 10.35: läggs till ingången tiderna för granskningsperioden.
Se även
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.