Midsommaren sysselsatte nödcentralerna

Utgivningsdatum 26.6.2023 10.25
Pressmeddelande
Nödcentralsoperatören sitter framför datorerna och har ett headset på. Mannen på bilden är klädd i en ljusblå krage med orden Hätäkeskuslaitos.

Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 37 100 nödsamtal mellan torsdagen den 22 juni kl 19 och söndagen den 25 juni kl 24. Under motsvarande tid förra året var antalet nödsamtal 34 200, så ur nödcentralernas synvinkel var midsommaren något livligare än i fjol.

Sommaren och sommarens fester är traditionellt en hektisk tid på nödnumret. En typisk utmaning för midsommartiden har varit enstaka toppar av rusning, när det kommer många nödsamtal samtidigt. Mellan fredag och söndag besvarades nödmeddelanden på i genomsnitt 6 sekunder (5 sekunder år 2022).

De vanligaste uppdragen under midsommar var ramlat omkull, annan sjukdom, vandalism och andra störande beteende. Av de förmedlade uppdragen förmedlades 51 % till prehospital akutsjukvård, 39 % till polisen, 5 % till räddning och 5 % till socialjouren.

Antal nödmeddelanden

Torsdag 22 juni
•    Antal nödmeddelanden: 2 900

Fredag 23 juni
•    Antal nödmeddelanden: 12 600

Lördag 24 juni
•    Antal nödmeddelanden: 11 900

Söndag 26 juni
•    Antal nödmeddelanden: 9 700

Edit 26.6. klo 10.35: läggs till ingången tiderna för granskningsperioden.

nödcentralstjänster