Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Hätäkeskuslaitos pilotoi uusia keinoja tukea henkilöstön hyvinvointia. Keravan hätäkeskuksessa kehitetään moniviranomaispurkua, ja koko virastoon rakennetaan parhaillaan vertaistukiohjaustoimintaa.
Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Itsestään on pidettävä hyvää huolta
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen
Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
Juhannus työllisti hätäkeskuksia
Hätäkeskuslaitos vastaanotti torstain 22.6. klo 19 ja sunnuntain 25.6. klo 24 välisenä aikana yhteensä noin 37 100 hätäilmoitusta. Viime vuoden vastaavana aikana hätäilmoituksia vastaanotettiin noin 34 200, joten juhannus oli hätäkeskusten näkökulmasta hieman vilkkaampi kuin viime vuonna.
Kesä ja kesän juhlat ovat perinteisesti kiireistä aikaa hätänumerossa. Juhannusajalle tyypillisenä haasteena ovat olleet yksittäiset ruuhkahuiput, jolloin hätäpuheluita tulee runsaasti samaan aikaan. Perjantain ja sunnuntain välisenä aikana hätäilmoituksiin vastattiin keskimäärin 6 sekunnissa (5 sekuntia vuonna 2022).
Juhannuksen yleisimmät tehtävät olivat kaatuminen, muu sairastuminen ja ilkivalta järjestyslaki rikkomus tai muu häiriö käyttäytyminen. Välitetyt tehtävät jakautuivat seuraavasti eri viranomaisten kesken: 51 % välitettiin ensihoidolle, 39 % poliisille, 5 % pelastukselle ja 5 % sosiaalipäivystykselle.
Hätäilmoitusten määrä
Torstaina 22.6.
• Hätäilmoitusten määrä: 2 900
Perjantaina 23.6.
• Hätäilmoitusten määrä: 12 600
Lauantaina 24.6.
• Hätäilmoitusten määrä: 11 900
Sunnuntaina 25.6.
• Hätäilmoitusten määrä: 9 700
Edit 26.6. klo 10.35: Lisätty ingressiin tarkastelujakson kellonajat.