Juhannus työllisti hätäkeskuksia

Hätäkeskuslaitos vastaanotti torstain 22.6. klo 19 ja sunnuntain 25.6. klo 24 välisenä aikana yhteensä noin 37 100 hätäilmoitusta. Viime vuoden vastaavana aikana hätäilmoituksia vastaanotettiin noin 34 200, joten juhannus oli hätäkeskusten näkökulmasta hieman vilkkaampi kuin viime vuonna.
Kesä ja kesän juhlat ovat perinteisesti kiireistä aikaa hätänumerossa. Juhannusajalle tyypillisenä haasteena ovat olleet yksittäiset ruuhkahuiput, jolloin hätäpuheluita tulee runsaasti samaan aikaan. Perjantain ja sunnuntain välisenä aikana hätäilmoituksiin vastattiin keskimäärin 6 sekunnissa (5 sekuntia vuonna 2022).
Juhannuksen yleisimmät tehtävät olivat kaatuminen, muu sairastuminen ja ilkivalta järjestyslaki rikkomus tai muu häiriö käyttäytyminen. Välitetyt tehtävät jakautuivat seuraavasti eri viranomaisten kesken: 51 % välitettiin ensihoidolle, 39 % poliisille, 5 % pelastukselle ja 5 % sosiaalipäivystykselle.
Hätäilmoitusten määrä
Torstaina 22.6.
• Hätäilmoitusten määrä: 2 900
Perjantaina 23.6.
• Hätäilmoitusten määrä: 12 600
Lauantaina 24.6.
• Hätäilmoitusten määrä: 11 900
Sunnuntaina 25.6.
• Hätäilmoitusten määrä: 9 700
Edit 26.6. klo 10.35: Lisätty ingressiin tarkastelujakson kellonajat.
Tutustu myös
Katsaus vuoteen 2024
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Kansainvälinen 112-konferenssi Helsingissä
Euroopan hätänumerojärjestö EENA järjestää konferenssin Helsingin Messukeskuksessa 9.–11. huhtikuuta. Tapahtuma kokoaa yhteen turvallisuuden ja teknologian edustajia ympäri maailmaa.
Ylijohtaja Taito Vainio: toimintavarmuutemme säilyy kaikissa oloissa
Taito Vainio aloitti maaliskuun alussa toisen viisivuotiskautensa Hätäkeskuslaitoksen ylijohtajana. Tulevien vuosien aikana hänen työtä kehystävät toimintaympäristön muutoksen myötä nousevat haasteet.
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Hätäkeskuslaitoksen ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Muutos näkyy ensihoidon tehtävämäärässä ja kiireellisyysjakaumassa.
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.