Juhannus työllisti hätäkeskuksia
Hätäkeskuslaitos vastaanotti torstain 22.6. klo 19 ja sunnuntain 25.6. klo 24 välisenä aikana yhteensä noin 37 100 hätäilmoitusta. Viime vuoden vastaavana aikana hätäilmoituksia vastaanotettiin noin 34 200, joten juhannus oli hätäkeskusten näkökulmasta hieman vilkkaampi kuin viime vuonna.
Kesä ja kesän juhlat ovat perinteisesti kiireistä aikaa hätänumerossa. Juhannusajalle tyypillisenä haasteena ovat olleet yksittäiset ruuhkahuiput, jolloin hätäpuheluita tulee runsaasti samaan aikaan. Perjantain ja sunnuntain välisenä aikana hätäilmoituksiin vastattiin keskimäärin 6 sekunnissa (5 sekuntia vuonna 2022).
Juhannuksen yleisimmät tehtävät olivat kaatuminen, muu sairastuminen ja ilkivalta järjestyslaki rikkomus tai muu häiriö käyttäytyminen. Välitetyt tehtävät jakautuivat seuraavasti eri viranomaisten kesken: 51 % välitettiin ensihoidolle, 39 % poliisille, 5 % pelastukselle ja 5 % sosiaalipäivystykselle.
Hätäilmoitusten määrä
Torstaina 22.6.
• Hätäilmoitusten määrä: 2 900
Perjantaina 23.6.
• Hätäilmoitusten määrä: 12 600
Lauantaina 24.6.
• Hätäilmoitusten määrä: 11 900
Sunnuntaina 25.6.
• Hätäilmoitusten määrä: 9 700
Edit 26.6. klo 10.35: Lisätty ingressiin tarkastelujakson kellonajat.
Se även
Antalet nödmeddelanden gick över tremiljonersstrecket
112-dagen påminner om rätt användning av nödnumret
Beredskapsanvisningar nu i 112 Suomi-appen
Införandet av tjänsten ILTA senareläggs till våren 2025
Införandet av tjänsten ILTA, som utvecklas för självständig testning av larmanordningar, senareläggs. Systemet införs enligt uppskattning våren 2025.
Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Nödcentralsverket testar nya sätt att stödja personalens välbefinnande. Nödcentralen i Kervo utvecklar en metod för multiprofessionella samtal, och därtill pågår ett pilotprojekt för kamratstöd som omfattar hela Nödcentralsverket.
Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.