Juhannus työllisti hätäkeskuksia

Hätäkeskuslaitos vastaanotti torstain 22.6. klo 19 ja sunnuntain 25.6. klo 24 välisenä aikana yhteensä noin 37 100 hätäilmoitusta. Viime vuoden vastaavana aikana hätäilmoituksia vastaanotettiin noin 34 200, joten juhannus oli hätäkeskusten näkökulmasta hieman vilkkaampi kuin viime vuonna.
Kesä ja kesän juhlat ovat perinteisesti kiireistä aikaa hätänumerossa. Juhannusajalle tyypillisenä haasteena ovat olleet yksittäiset ruuhkahuiput, jolloin hätäpuheluita tulee runsaasti samaan aikaan. Perjantain ja sunnuntain välisenä aikana hätäilmoituksiin vastattiin keskimäärin 6 sekunnissa (5 sekuntia vuonna 2022).
Juhannuksen yleisimmät tehtävät olivat kaatuminen, muu sairastuminen ja ilkivalta järjestyslaki rikkomus tai muu häiriö käyttäytyminen. Välitetyt tehtävät jakautuivat seuraavasti eri viranomaisten kesken: 51 % välitettiin ensihoidolle, 39 % poliisille, 5 % pelastukselle ja 5 % sosiaalipäivystykselle.
Hätäilmoitusten määrä
Torstaina 22.6.
• Hätäilmoitusten määrä: 2 900
Perjantaina 23.6.
• Hätäilmoitusten määrä: 12 600
Lauantaina 24.6.
• Hätäilmoitusten määrä: 11 900
Sunnuntaina 25.6.
• Hätäilmoitusten määrä: 9 700
Edit 26.6. klo 10.35: Lisätty ingressiin tarkastelujakson kellonajat.
Se även
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.
Sociala nödsituationer kräver tid av den som hjälper
Nödcentralsverket förmedlar uppdrag också till social- och krisjouren. Antalet sådana uppdrag ökade med 4 procentenheter år 2024 jämfört med året innan och överskred antalet uppdrag till räddningsväsendet.
En fjortonårings agerande förhindrade större skador
Juho Karkiainens agerande vid rökobservationen och hans mod att göra en nödanmälan möjliggjorde att terrängbranden kunde begränsas i ett tidigt skede. Tack vare Juho kunde nödcentralen snabbt larma räddningstjänsten och förmedla viktiga tilläggsuppgifter.
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Det är viktigt att prata med barn och unga om betydelsen av att göra en nödanmälan. Till exempel är fysiskt våld alltid ett brott, även om det skulle kallas mobbning. En pågående våldssituation är alltid en anledning att ringa nödnumret 112.
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.