Hätäkeskuspäivystäjälle kunniamaininta pelastusteosta

Pohjois-Savon Pelastusalan Liitto palkitsee vuosittain pelastusalalla ja pelastustilanteissa ansiokkaasti ja esimerkillisesti toimineita. Vuoden 2022 pelastusteon osalta kunniamaininta osoitetaan Kuopion Hätäkeskuksen hätäkeskuspäivystäjä Hanna Valpulle. Palkintojenjakotilaisuus pidetään Hotelli Savonialla 11.2.2023.
Tehtävässä avuntarvitsija oli pudonnut jäihin ja onnekseen saanut kaivettua puhelimen rintataskusta ja pystyi itse soittamaan hätänumeroon. Sijainti oli syrjäinen, ja avuntarvitsija roikkui jään reunalla noin 50 minuutin ajan ennen avun paikalle saapumista.
– Minun oli helppo löytää oikea paikka nopeasti puhelimen tarkan paikkatiedon perusteella. Ainoa haaste paikantamisessa oli oikean ajoreitin valinta - kannattaako mennä sitä tietä mitä ilmoittaja itse oli ajanut vai lammen toiselle puolelle johtavaa tietä, Hanna muistelee.
– Tässäkin tarkasta teknisestä paikantumisesta oli korvaamaton apu. Puhelin paikantui juuri siihen kohtaan keskelle lampea missä apua tarvittiin.
Vuorovaikutuksesta voimaa selviytymiseen
Avuntarvitsija alkoi puhelun edetessä väsyä ja kylmettyä. Hän roikkui jään reunalla, naskalit molemmissa käsissään, puhelin kaiuttimella. Tällaisessa tilanteessa jalat pyrkivät kääntymään jään alle, ja pinnalla pysyminen vaatii töitä.
Kerroin hänelle koko ajan missä kohtaa apu on tulossa, ja vannotin olemaan luovuttamatta missään vaiheessa, Hanna kertoo.
– Hän tarvitsi jatkuvaa kannustamista ja tsemppaamista voimien löytymiseen. Ehdittiin siinä puhelun aikana juttelemaan asioista maan ja taivaan välillä. Kerroin hänelle koko ajan missä kohtaa apu on tulossa, ja vannotin olemaan luovuttamatta missään vaiheessa, Hanna kertoo.
Lopulta pelastajat saavuttivat kohteen hätäkeskuspäivystäjän ollessa yhä linjalla. Viimeisten minuuttien aikana Hanna kyseli joko pelastajien ääni kantautuisi metsän läpi, koska vajaan puolen kilometrin matka tieltä lammelle oli vaikeakulkuista maastoa.
– Uskon tämän olevan sellainen puhelu minkä tulen muistamaan loppuelämäni. Koin tehtävästä onnistumisen iloa ja tarinalla oli onnellinen loppu. Sain myös aidosti välitöntä kiitosta puhelun hoitamisesta.
– Olen tehnyt työtäni, Hanna vastaa, kun häneltä kysytään miltä tuntuu saada kiitosta hoitamastaan tehtävästä. Hätäkeskuspäivystäjän työ on varsin näkymätöntä, mutta vaikutuksiltaan äärimmäisen tärkeää.
– Tällaisen äärimmäisen pitkän ja haasteellisen puhelun hoitaminen vaatii hyviä vuorovaikutustaitoja ja rauhallisuutta. Taitoa keksiä puhuttavaa hiljaisiin hetkiin ja taitoa kannustaa ja luoda uskoa pelastumisesta.
Se även
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.
Appen 112 Suomi 10 år
Appen 112 Suomi har med åren vuxit till en servicehelhet för säkerheten. Dess tjänster hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden.
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Med tanke på hjälpen är den viktigaste saken i ett nödsamtal att man vet sin position för att hjälparna hittar fram så fort som möjligt. Tekniken och särskilt appen 112 Suomi är bra hjälpmedel för detta.
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 24 900 (28 300 år 2024) nödsamtal mellan fredagen den 20 juni och söndagen den 22 juni.