Hätäkeskuspäivystäjälle kunniamaininta pelastusteosta

Pohjois-Savon Pelastusalan Liitto palkitsee vuosittain pelastusalalla ja pelastustilanteissa ansiokkaasti ja esimerkillisesti toimineita. Vuoden 2022 pelastusteon osalta kunniamaininta osoitetaan Kuopion Hätäkeskuksen hätäkeskuspäivystäjä Hanna Valpulle. Palkintojenjakotilaisuus pidetään Hotelli Savonialla 11.2.2023.
Tehtävässä avuntarvitsija oli pudonnut jäihin ja onnekseen saanut kaivettua puhelimen rintataskusta ja pystyi itse soittamaan hätänumeroon. Sijainti oli syrjäinen, ja avuntarvitsija roikkui jään reunalla noin 50 minuutin ajan ennen avun paikalle saapumista.
– Minun oli helppo löytää oikea paikka nopeasti puhelimen tarkan paikkatiedon perusteella. Ainoa haaste paikantamisessa oli oikean ajoreitin valinta - kannattaako mennä sitä tietä mitä ilmoittaja itse oli ajanut vai lammen toiselle puolelle johtavaa tietä, Hanna muistelee.
– Tässäkin tarkasta teknisestä paikantumisesta oli korvaamaton apu. Puhelin paikantui juuri siihen kohtaan keskelle lampea missä apua tarvittiin.
Vuorovaikutuksesta voimaa selviytymiseen
Avuntarvitsija alkoi puhelun edetessä väsyä ja kylmettyä. Hän roikkui jään reunalla, naskalit molemmissa käsissään, puhelin kaiuttimella. Tällaisessa tilanteessa jalat pyrkivät kääntymään jään alle, ja pinnalla pysyminen vaatii töitä.
Kerroin hänelle koko ajan missä kohtaa apu on tulossa, ja vannotin olemaan luovuttamatta missään vaiheessa, Hanna kertoo.
– Hän tarvitsi jatkuvaa kannustamista ja tsemppaamista voimien löytymiseen. Ehdittiin siinä puhelun aikana juttelemaan asioista maan ja taivaan välillä. Kerroin hänelle koko ajan missä kohtaa apu on tulossa, ja vannotin olemaan luovuttamatta missään vaiheessa, Hanna kertoo.
Lopulta pelastajat saavuttivat kohteen hätäkeskuspäivystäjän ollessa yhä linjalla. Viimeisten minuuttien aikana Hanna kyseli joko pelastajien ääni kantautuisi metsän läpi, koska vajaan puolen kilometrin matka tieltä lammelle oli vaikeakulkuista maastoa.
– Uskon tämän olevan sellainen puhelu minkä tulen muistamaan loppuelämäni. Koin tehtävästä onnistumisen iloa ja tarinalla oli onnellinen loppu. Sain myös aidosti välitöntä kiitosta puhelun hoitamisesta.
– Olen tehnyt työtäni, Hanna vastaa, kun häneltä kysytään miltä tuntuu saada kiitosta hoitamastaan tehtävästä. Hätäkeskuspäivystäjän työ on varsin näkymätöntä, mutta vaikutuksiltaan äärimmäisen tärkeää.
– Tällaisen äärimmäisen pitkän ja haasteellisen puhelun hoitaminen vaatii hyviä vuorovaikutustaitoja ja rauhallisuutta. Taitoa keksiä puhuttavaa hiljaisiin hetkiin ja taitoa kannustaa ja luoda uskoa pelastumisesta.
Tutustu myös
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Suomalainen hätäkeskustoiminta herättää kansainvälistä kiinnostusta
Suomen ainutlaatuinen malli tuottaa hätäkeskuspalveluita houkuttelee vuosittain useita kansainvälisiä vieraita seuraamaan hätäkeskustoiminnan arkea. Kustannustehokkaasta ja avun nopean hälyttämisen mahdollistavasta mallista halutaan ottaa mallia maailmalla.
Hätänumeron esteettömyyteen tulossa parannuksia
Hätätekstiviestipalvelun käyttäjiltä vaadittu rekisteröitymisvelvoite päättyy kesäkuussa 2025. EU:n esteettömyysdirektiivin mukainen reaaliaikainen teksti (RTT) otetaan käyttöön hätäilmoituksen yhteydessä kahden vuoden kuluttua.
Kansainvälinen 112-konferenssi Helsingissä
Euroopan hätänumerojärjestö EENA järjestää konferenssin Helsingin Messukeskuksessa 9.–11. huhtikuuta. Tapahtuma kokoaa yhteen turvallisuuden ja teknologian edustajia ympäri maailmaa.
Ylijohtaja Taito Vainio: toimintavarmuutemme säilyy kaikissa oloissa
Taito Vainio aloitti maaliskuun alussa toisen viisivuotiskautensa Hätäkeskuslaitoksen ylijohtajana. Tulevien vuosien aikana hänen työtä kehystävät toimintaympäristön muutoksen myötä nousevat haasteet.
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Hätäkeskuslaitoksen ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Muutos näkyy ensihoidon tehtävämäärässä ja kiireellisyysjakaumassa.