Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Hätäkeskuslaitos pilotoi uusia keinoja tukea henkilöstön hyvinvointia. Keravan hätäkeskuksessa kehitetään moniviranomaispurkua, ja koko virastoon rakennetaan parhaillaan vertaistukiohjaustoimintaa.
Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Itsestään on pidettävä hyvää huolta
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen
Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
Hätäkeskuspäivystäjälle kunniamaininta pelastusteosta
Pohjois-Savon Pelastusalan Liitto palkitsee vuosittain pelastusalalla ja pelastustilanteissa ansiokkaasti ja esimerkillisesti toimineita. Vuoden 2022 pelastusteon osalta kunniamaininta osoitetaan Kuopion Hätäkeskuksen hätäkeskuspäivystäjä Hanna Valpulle. Palkintojenjakotilaisuus pidetään Hotelli Savonialla 11.2.2023.
Tehtävässä avuntarvitsija oli pudonnut jäihin ja onnekseen saanut kaivettua puhelimen rintataskusta ja pystyi itse soittamaan hätänumeroon. Sijainti oli syrjäinen, ja avuntarvitsija roikkui jään reunalla noin 50 minuutin ajan ennen avun paikalle saapumista.
– Minun oli helppo löytää oikea paikka nopeasti puhelimen tarkan paikkatiedon perusteella. Ainoa haaste paikantamisessa oli oikean ajoreitin valinta - kannattaako mennä sitä tietä mitä ilmoittaja itse oli ajanut vai lammen toiselle puolelle johtavaa tietä, Hanna muistelee.
– Tässäkin tarkasta teknisestä paikantumisesta oli korvaamaton apu. Puhelin paikantui juuri siihen kohtaan keskelle lampea missä apua tarvittiin.
Vuorovaikutuksesta voimaa selviytymiseen
Avuntarvitsija alkoi puhelun edetessä väsyä ja kylmettyä. Hän roikkui jään reunalla, naskalit molemmissa käsissään, puhelin kaiuttimella. Tällaisessa tilanteessa jalat pyrkivät kääntymään jään alle, ja pinnalla pysyminen vaatii töitä.
Kerroin hänelle koko ajan missä kohtaa apu on tulossa, ja vannotin olemaan luovuttamatta missään vaiheessa, Hanna kertoo.
– Hän tarvitsi jatkuvaa kannustamista ja tsemppaamista voimien löytymiseen. Ehdittiin siinä puhelun aikana juttelemaan asioista maan ja taivaan välillä. Kerroin hänelle koko ajan missä kohtaa apu on tulossa, ja vannotin olemaan luovuttamatta missään vaiheessa, Hanna kertoo.
Lopulta pelastajat saavuttivat kohteen hätäkeskuspäivystäjän ollessa yhä linjalla. Viimeisten minuuttien aikana Hanna kyseli joko pelastajien ääni kantautuisi metsän läpi, koska vajaan puolen kilometrin matka tieltä lammelle oli vaikeakulkuista maastoa.
– Uskon tämän olevan sellainen puhelu minkä tulen muistamaan loppuelämäni. Koin tehtävästä onnistumisen iloa ja tarinalla oli onnellinen loppu. Sain myös aidosti välitöntä kiitosta puhelun hoitamisesta.
– Olen tehnyt työtäni, Hanna vastaa, kun häneltä kysytään miltä tuntuu saada kiitosta hoitamastaan tehtävästä. Hätäkeskuspäivystäjän työ on varsin näkymätöntä, mutta vaikutuksiltaan äärimmäisen tärkeää.
– Tällaisen äärimmäisen pitkän ja haasteellisen puhelun hoitaminen vaatii hyviä vuorovaikutustaitoja ja rauhallisuutta. Taitoa keksiä puhuttavaa hiljaisiin hetkiin ja taitoa kannustaa ja luoda uskoa pelastumisesta.