Hätäkeskuspäivystäjälle kunniamaininta pelastusteosta
Pohjois-Savon Pelastusalan Liitto palkitsee vuosittain pelastusalalla ja pelastustilanteissa ansiokkaasti ja esimerkillisesti toimineita. Vuoden 2022 pelastusteon osalta kunniamaininta osoitetaan Kuopion Hätäkeskuksen hätäkeskuspäivystäjä Hanna Valpulle. Palkintojenjakotilaisuus pidetään Hotelli Savonialla 11.2.2023.
Tehtävässä avuntarvitsija oli pudonnut jäihin ja onnekseen saanut kaivettua puhelimen rintataskusta ja pystyi itse soittamaan hätänumeroon. Sijainti oli syrjäinen, ja avuntarvitsija roikkui jään reunalla noin 50 minuutin ajan ennen avun paikalle saapumista.
– Minun oli helppo löytää oikea paikka nopeasti puhelimen tarkan paikkatiedon perusteella. Ainoa haaste paikantamisessa oli oikean ajoreitin valinta - kannattaako mennä sitä tietä mitä ilmoittaja itse oli ajanut vai lammen toiselle puolelle johtavaa tietä, Hanna muistelee.
– Tässäkin tarkasta teknisestä paikantumisesta oli korvaamaton apu. Puhelin paikantui juuri siihen kohtaan keskelle lampea missä apua tarvittiin.
Vuorovaikutuksesta voimaa selviytymiseen
Avuntarvitsija alkoi puhelun edetessä väsyä ja kylmettyä. Hän roikkui jään reunalla, naskalit molemmissa käsissään, puhelin kaiuttimella. Tällaisessa tilanteessa jalat pyrkivät kääntymään jään alle, ja pinnalla pysyminen vaatii töitä.
Kerroin hänelle koko ajan missä kohtaa apu on tulossa, ja vannotin olemaan luovuttamatta missään vaiheessa, Hanna kertoo.
– Hän tarvitsi jatkuvaa kannustamista ja tsemppaamista voimien löytymiseen. Ehdittiin siinä puhelun aikana juttelemaan asioista maan ja taivaan välillä. Kerroin hänelle koko ajan missä kohtaa apu on tulossa, ja vannotin olemaan luovuttamatta missään vaiheessa, Hanna kertoo.
Lopulta pelastajat saavuttivat kohteen hätäkeskuspäivystäjän ollessa yhä linjalla. Viimeisten minuuttien aikana Hanna kyseli joko pelastajien ääni kantautuisi metsän läpi, koska vajaan puolen kilometrin matka tieltä lammelle oli vaikeakulkuista maastoa.
– Uskon tämän olevan sellainen puhelu minkä tulen muistamaan loppuelämäni. Koin tehtävästä onnistumisen iloa ja tarinalla oli onnellinen loppu. Sain myös aidosti välitöntä kiitosta puhelun hoitamisesta.
– Olen tehnyt työtäni, Hanna vastaa, kun häneltä kysytään miltä tuntuu saada kiitosta hoitamastaan tehtävästä. Hätäkeskuspäivystäjän työ on varsin näkymätöntä, mutta vaikutuksiltaan äärimmäisen tärkeää.
– Tällaisen äärimmäisen pitkän ja haasteellisen puhelun hoitaminen vaatii hyviä vuorovaikutustaitoja ja rauhallisuutta. Taitoa keksiä puhuttavaa hiljaisiin hetkiin ja taitoa kannustaa ja luoda uskoa pelastumisesta.
Tutustu myös
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Ammattikunnan edustajana Linnan juhlissa
Aloita 112-päivän suunnittelu ajoissa
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.
Hätätilanteet eivät pysähdy edes jouluna
Juhlapyhinäkin kellon ympäri työskentelevät hätäkeskuspäivystäjät saavat työssään huomata, ettei joulu ole kaikille iloinen asia. Hätätilanteet ja avun tarve eivät pysähdy edes jouluisin.
Hätäkeskuslaitokseen luotetaan
T-Median toteuttaman Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on kansalaisten näkökulmasta julkishallinnon kolmanneksi paras maine. Hätäkeskuslaitoksen kohdalla kansalaiset kokivat parhaimmaksi maineen osa-alueeksi vastuullisuuden.
Ammattikunnan edustajana Linnan juhlissa
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniina Takala viettää itsenäisyyspäivää Presidentinlinnassa. Hän kokee kutsun olevan kunnianosoitus koko ammattikunnalle.
Mistä apua myrskytilanteissa?
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.