Nödnumret svarade på 21 400 samtal under julen

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 21 400 nödsamtal under tiden 24.12.2023 kl. 00.00 – 26.12.2023 kl. 24.00. Under motsvarande tid året innan var antalet 20 600. Hundra procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder (100 % år 2022).
10 800 (10 700 år 2022) utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande. Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 61 % (62 %), polis 29 % (29 %), räddning 4 % (5 %) och socialjour 6 % (4 %). De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta.
Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
Akutvård
- försämrat allmäntillstånd
- ramlat omkull
- bröstsmärta
Polis
- vandalism/störande beteende
- familjevåld
- störande person
Räddning
- trafikolycka: liten
- automatiska brandlarm
- byggnadsbrand: liten
Socialjour
- omedelbart behov av omsorg
- akut bedömning av minderårig persons behov av vård och omsorg
- hemservice uppdrag
Se även
Översikt över 2024
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.
Appen 112 Suomi 10 år
Appen 112 Suomi har med åren vuxit till en servicehelhet för säkerheten. Dess tjänster hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden.
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Med tanke på hjälpen är den viktigaste saken i ett nödsamtal att man vet sin position för att hjälparna hittar fram så fort som möjligt. Tekniken och särskilt appen 112 Suomi är bra hjälpmedel för detta.
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 24 900 (28 300 år 2024) nödsamtal mellan fredagen den 20 juni och söndagen den 22 juni.
Under semesterperioden behövs 112-tjänsten mer än vanligt
Man kan jämföra antalet nödmeddelanden med vädret: ju vackrare och varmare väder, desto mer händer och sker det. Problem, liksom olycksfall av olika slag och olyckor till sjöss, som vanligtvis orsakas på grund av alkohol framhävs under midsommaren i en större grad i nödmeddelandena.