Nödnumret svarade på 21 400 samtal under julen

Utgivningsdatum 27.12.2023 8.29
Pressmeddelande

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.

Nödcentralerna svarade på 21 400 nödsamtal under tiden 24.12.2023 kl. 00.00 – 26.12.2023 kl. 24.00. Under motsvarande tid året innan var antalet 20 600. Hundra procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder (100 % år 2022).

10 800 (10 700 år 2022) utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande. Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 61 % (62 %), polis 29 % (29 %), räddning 4 % (5 %) och socialjour 6 % (4 %). De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta.

Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:

Akutvård

  1. försämrat allmäntillstånd
  2. ramlat omkull
  3. bröstsmärta

Polis

  1. vandalism/störande beteende
  2. familjevåld
  3. störande person

Räddning

  1. trafikolycka: liten
  2. automatiska brandlarm
  3. byggnadsbrand: liten

Socialjour

  1. omedelbart behov av omsorg
  2. akut bedömning av minderårig persons behov av vård och omsorg
  3. hemservice uppdrag
nödcentralstjänster