Nödnumret svarade på 21 400 samtal under julen

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 21 400 nödsamtal under tiden 24.12.2023 kl. 00.00 – 26.12.2023 kl. 24.00. Under motsvarande tid året innan var antalet 20 600. Hundra procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder (100 % år 2022).
10 800 (10 700 år 2022) utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande. Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 61 % (62 %), polis 29 % (29 %), räddning 4 % (5 %) och socialjour 6 % (4 %). De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta.
Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
Akutvård
- försämrat allmäntillstånd
- ramlat omkull
- bröstsmärta
Polis
- vandalism/störande beteende
- familjevåld
- störande person
Räddning
- trafikolycka: liten
- automatiska brandlarm
- byggnadsbrand: liten
Socialjour
- omedelbart behov av omsorg
- akut bedömning av minderårig persons behov av vård och omsorg
- hemservice uppdrag
Se även
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.