Nya egenskaper till 112 Suomi -appen

112 Suomi -appen får en programuppdatering den 3 september. I uppdateringen får mobilappen en ny widget-egenskap. Funktionerna kring hur varningsmeddelanden visas har också förbättrats.
Med hjälp av den nya widgeten kan du ringa nödcentralen utan att öppna appen. Widgeten finns tillgänglig när programvaran uppdaterats.
Förutom widgeten förbättras också funktionerna kring hur varningsmeddelanden förmedlas. Tillgängligheten och stabiliteten har också förbättrats. Därtill innehåller uppdateringen en statistikfunktion, som används för att samla in anonymiserad statistik om hur många användare varnings- och myndighetsmeddelandena nått.
Appen uppdateras automatiskt om användaren har tillåtit automatiska uppdateringar i sina telefoninställningar. Om automatiska uppdateringar inte är aktiverade kan du installera uppdateringen från appbutiken: gå till appbutiken, sök appen 112 Suomi och tryck på knappen Uppdatera. Observera att appen kan be om telefonnumret en gång till när den startas för första gången efter uppdateringen.
Nödcentralsverkets mobilapp 112 Suomi har utvecklats i samarbete med olika säkerhetsaktörer. På grund av appens stora popularitet och nedladdningsmängder har den byggts ut till en större helhet av tjänster för säkerhet, där medborgaren hittar tjänster för hjälpbehov av olika slag. I appen hittas bl.a. närmaste defibrillator och jourhjälpens nummer. 112 Suomi -appen har mer än 2,5 miljoner aktiva användare.
Se även
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Appen 112 Suomi 10 år
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.