Nya egenskaper till 112 Suomi -appen

112 Suomi -appen får en programuppdatering den 3 september. I uppdateringen får mobilappen en ny widget-egenskap. Funktionerna kring hur varningsmeddelanden visas har också förbättrats.
Med hjälp av den nya widgeten kan du ringa nödcentralen utan att öppna appen. Widgeten finns tillgänglig när programvaran uppdaterats.
Förutom widgeten förbättras också funktionerna kring hur varningsmeddelanden förmedlas. Tillgängligheten och stabiliteten har också förbättrats. Därtill innehåller uppdateringen en statistikfunktion, som används för att samla in anonymiserad statistik om hur många användare varnings- och myndighetsmeddelandena nått.
Appen uppdateras automatiskt om användaren har tillåtit automatiska uppdateringar i sina telefoninställningar. Om automatiska uppdateringar inte är aktiverade kan du installera uppdateringen från appbutiken: gå till appbutiken, sök appen 112 Suomi och tryck på knappen Uppdatera. Observera att appen kan be om telefonnumret en gång till när den startas för första gången efter uppdateringen.
Nödcentralsverkets mobilapp 112 Suomi har utvecklats i samarbete med olika säkerhetsaktörer. På grund av appens stora popularitet och nedladdningsmängder har den byggts ut till en större helhet av tjänster för säkerhet, där medborgaren hittar tjänster för hjälpbehov av olika slag. I appen hittas bl.a. närmaste defibrillator och jourhjälpens nummer. 112 Suomi -appen har mer än 2,5 miljoner aktiva användare.
Se även
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.