Nya egenskaper till 112 Suomi -appen
112 Suomi -appen får en programuppdatering den 3 september. I uppdateringen får mobilappen en ny widget-egenskap. Funktionerna kring hur varningsmeddelanden visas har också förbättrats.
Med hjälp av den nya widgeten kan du ringa nödcentralen utan att öppna appen. Widgeten finns tillgänglig när programvaran uppdaterats.
Förutom widgeten förbättras också funktionerna kring hur varningsmeddelanden förmedlas. Tillgängligheten och stabiliteten har också förbättrats. Därtill innehåller uppdateringen en statistikfunktion, som används för att samla in anonymiserad statistik om hur många användare varnings- och myndighetsmeddelandena nått.
Appen uppdateras automatiskt om användaren har tillåtit automatiska uppdateringar i sina telefoninställningar. Om automatiska uppdateringar inte är aktiverade kan du installera uppdateringen från appbutiken: gå till appbutiken, sök appen 112 Suomi och tryck på knappen Uppdatera. Observera att appen kan be om telefonnumret en gång till när den startas för första gången efter uppdateringen.
Nödcentralsverkets mobilapp 112 Suomi har utvecklats i samarbete med olika säkerhetsaktörer. På grund av appens stora popularitet och nedladdningsmängder har den byggts ut till en större helhet av tjänster för säkerhet, där medborgaren hittar tjänster för hjälpbehov av olika slag. I appen hittas bl.a. närmaste defibrillator och jourhjälpens nummer. 112 Suomi -appen har mer än 2,5 miljoner aktiva användare.
Se även
Intressegrupper berömmer Nödcentralsverkets verksamhet
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Intressegrupper berömmer Nödcentralsverkets verksamhet
Nödcentralsverkets verksamhet och kommunikation får mycket bra betyg av intressegrupperna. Resultaten från en intressentundersökning som genomfördes hösten 2025 visar att myndigheten fungerar pålitligt, professionellt och effektivt även i krävande situationer.
Den mörka sidan av julen syns på 112-nödlinjen
Julen är inte en glad fest för alla. Den traditionella familjehögtiden återspeglas till nödcentralen i form av sorgliga och dystra människoöden. I nödmeddelandena under julhelgen framhävs i synnerhet ensamhet, användning av rusmedel och hemlarm.
Antalet nödtextmeddelanden tredubblades
Användningen av nödtextmeddelandetjänsten för personer med nedsatt hörsel eller talhämning har tredubblats på tre år. Ökningen beror på slopandet av registreringsskyldigheten.
Nödcentralsverkets anseende som helhet är på god nivå
Enligt undersökningen Luottamus&Maine har Nödcentralsverket det fjärde bästa anseendet inom den offentliga förvaltningen. Allmänheten upplevde ansvarsfullhet samt produkter och tjänster som de bästa delområdena inom anseendet.
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!