112 Suomi -sovellukseen uusia ominaisuuksia
112 Suomi- sovellukseen tehdään ohjelmistopäivitys tänään 3. syyskuuta. Päivityksessä sovellukseen tuodaan uusi widget-ominaisuus ja parannetaan muun muassa vaaratiedotteiden näyttämiseen liittyvää toiminnallisuutta.
Uusi hätänumeroon soitto -widget mahdollistaa hätänumeroon soittamisen ilman sovelluksen avaamista. Widgetin saa ladattua älypuhelimen näytölle sovelluspäivityksen jälkeen.
Widgetin lisäksi päivityksellä parannetaan vaaratiedotteiden näyttämiseen liittyvää toiminnallisuutta, tehdään saavutettavuuteen liittyviä parannuksia ja sovelluksen vakauteen liittyviä korjauksia. Sovellukseen on myös lisätty tilastointiominaisuus, jonka avulla kerätään anonymisoitua tilastotietoa vaara- ja viranomaistiedotteiden läpimenosta.
Sovellus päivittyy automaattisesti, jos käyttäjä on sallinut oman puhelimensa asetuksissa automaattipäivitykset. Jos automaattipäivitykset eivät ole käytössä, päivityksen saa asennettua sovelluskaupasta etsimällä 112 Suomi -sovelluksen ja painamalla päivitä-painiketta. Huomaathan, että sovellus saattaa kysyä uudelleen puhelinnumeroa, kun sen käynnistää ensimmäistä kertaa päivityksen jälkeen.
112 Suomi -sovellus on Hätäkeskuslaitoksen teettämä mobiilisovellus, jota on kehitetty yhteistyössä eri turvallisuustoimijoiden kanssa. Sovelluksesta löytyy palveluita ja palvelunumeroita erilaisiin avuntarpeisiin, muun muassa lähin sydäniskuri ja päivystysavun numero. 112 Suomi -sovelluksella on yli 2,5 miljoonaa aktiivista käyttäjää.
Tutustu myös
Näin hyödynnät 112 Suomi -sovellusta hätä- ja ongelmatilanteissa
Asenna 112-pikanäppäin puhelimen alkunäytölle
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.
Hätätilanteet eivät pysähdy edes jouluna
Juhlapyhinäkin kellon ympäri työskentelevät hätäkeskuspäivystäjät saavat työssään huomata, ettei joulu ole kaikille iloinen asia. Hätätilanteet ja avun tarve eivät pysähdy edes jouluisin.
Hätäkeskuslaitokseen luotetaan
T-Median toteuttaman Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on kansalaisten näkökulmasta julkishallinnon kolmanneksi paras maine. Hätäkeskuslaitoksen kohdalla kansalaiset kokivat parhaimmaksi maineen osa-alueeksi vastuullisuuden.
Ammattikunnan edustajana Linnan juhlissa
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniina Takala viettää itsenäisyyspäivää Presidentinlinnassa. Hän kokee kutsun olevan kunnianosoitus koko ammattikunnalle.
Mistä apua myrskytilanteissa?
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.