Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa

Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
Myrskyt ovat usein yllättäviä ja nopeasti eteneviä tilanteita. Sähkökatko tai kaatunut puu voivat olla isoja ongelmatilanteita yksittäisille kotitalouksille, mutta ne eivät välttämättä ole hätätilanteita. Hätänumeroon 112 soitetaan vain kiireellisessä hätätilanteessa, kun paikalle on hälytettävä auttavia turvallisuusviranomaisia (poliisi, pelastus, ensihoito, sosiaali- ja kriisipäivystys).
Näin toimit yleisimmissä myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Sähkökatko: Sähkökatkoihin liittyvät tiedustelusoitot eivät kuuluu hätänumeroon. Seuraa alueesi sähköverkkoyhtiön tiedotteita.
Kaatunut puu: Jos puu on kaatunut sähkölinjan päälle, ilmoita siitä sähkölaitokselle. Jos kaatunut puu ei aiheuta vaaratilanteita, siitä vastaa alueesta riippuen kaupunki, kunta, yksityinen urakoitsija tai maanomistaja. Kun puusta aiheutuu tai voi aiheutua vaaratilanteita, soita hätänumeroon 112.
Puhelinverkko ei toimi: Hätänumeroon soittamisessa voi esiintyä ongelmia, jos puhelinverkossa on häiriöitä. Mikäli et saa yhteyttä hätänumeroon, toimi seuraavasti: Käynnistä puhelin uudelleen ja ohita PIN-koodi. Soita 112. Tällöin puhelin hakee toimivan verkon.
Hätänumero on ruuhkautunut – toimi näin
Hätänumero voi pahimmillaan ruuhkautua, jos hätänumeroon tulee yhtäaikaisesti paljon hätäilmoituksia myrskytuhoista. Hätäpuheluihin vastataan aina soittojärjestyksessä. Jos hätänumerossa on ruuhkaa, älä katkaise puhelua vaan odota linjalla. Kuulet seuraavan nauhoitteen:
Älä katkaise puhelua. Olet hätäkeskuksen jonossa.
Avbryt inte samtalet. Du är i kö till nödcentralen.
Please hold the line. You are in the queue for the Emergency Response Centre.
Mikäli katkaiset puhelun ja soitat uudelleen hätänumeroon, joudut jonon viimeiseksi.
Onnettomuuspaikalle pysähtyminen
Jos näet tien päällä onnettomuuden tai vaaratilanteen, älä aja ohi. Kun hätäilmoitus tehdään suoraan onnettomuuspaikalta, välittyy hätäkeskukselle tarkka sijainti ja oikeat tiedot tilanteesta. Näin paikalle voidaan hälyttää tarkoituksenmukaisin apu ja antaa henkeä pelastavia ohjeita.
112 Suomi -sovellus apuna
112 Suomi -mobiilisovelluksesta löydät erilaisia palveluita hätä- ja ongelmatilanteiden varalle. Sovelluksen kautta saat yhteyden esimerkiksi Tienkäyttäjän linjalle, johon ilmoitetaan maanteiltä akuutit ongelmat, joista on vaaraa liikenteelle. 112 Suomi -sovelluksen kautta saat myös sijaintiin perustuvat tieliikenteen häiriötiedotteet sekä mahdolliset vaaratiedotteet.
Hätäkeskuslaitos muistuttaa, että hätänumero säästetään vain kiireellisiin hätätilanteisiin. Näin ruuhkien aikana myös ne, jotka tarvitsevat esimerkiksi kiireellistä ensihoitoa, eivät joutuisi jonottamaan vuoroaan. Muista käyttää oikein hätänumeroa 112.
Edit 2.7.2025 klo 16:15 Otsikosta Hätänumero on ruuhkautunut – toimi näin korjattu kirjoitusvirhe.
Se även
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Nödnumret ger säkerhet för barn och ungdomar
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.
Appen 112 Suomi 10 år
Appen 112 Suomi har med åren vuxit till en servicehelhet för säkerheten. Dess tjänster hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden.
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Med tanke på hjälpen är den viktigaste saken i ett nödsamtal att man vet sin position för att hjälparna hittar fram så fort som möjligt. Tekniken och särskilt appen 112 Suomi är bra hjälpmedel för detta.
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 24 900 (28 300 år 2024) nödsamtal mellan fredagen den 20 juni och söndagen den 22 juni.