Sosiaaliset hätätilanteet vaativat auttajalta aikaa

Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2024 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 4 prosenttiyksikköä, ja ne ohittivat pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskuslaitoksen sosiaalitoimelle välittämien tehtävien määrä on kasvanut joka vuosi. Taustalla vaikuttaa mm. lisääntynyt tietoisuus sosiaali- ja kriisipäivystyksen palveluista ja väestörakenteessa tapahtunut muutos, mutta myös monet muut yhteiskunnalliset ilmiöt, jotka voivat aiheuttaa akuutteja haasteita ja sosiaalisia hätätilanteita. Näiden tilanteiden tunnistaminen on osa hätäkeskuspäivystäjän työtä ja tutkintokoulutuksen antamia valmiuksia. Koulutuksella onkin oma roolinsa tehtävämäärän kasvussa: sosiaaliset hätätilanteet tunnistetaan yhä paremmin.
− Sosiaalisten hätätilanteiden taustalla voi olla jo pitkään arjessa ilmenneitä haasteita, jotka jossain kohtaa aiheuttavat akuutin hätätilanteen. Tilanteen tunnistaminen akuutiksi sosiaali- ja kriisipäivystykselle kuuluvaksi hätätilanteeksi vie hätäkeskuspäivystäjältä enemmän aikaa kuin esimerkiksi ensihoidon hätätilanteen tunnistaminen, ja näiden hätäilmoitusten määrän kasvu näkyy myös kaikkien hätäilmoitusten keskimääräisen tehtävänkäsittelyajan kasvuna, toimialapäällikkö Ari Ekstrand Hätäkeskuslaitokselta kertoo.
Hätäkeskus välittää tehtävän sosiaalitoimelle esimerkiksi tilanteessa, jossa alaikäinen on vailla hoitoa tai huolenpitoa, tai hän on karannut tai käyttänyt päihteitä. Ikäihmisten osalta kyseessä voi olla esimerkiksi tilanne, jossa iäkäs on akuutisti avuntarpeessa, eikä hänellä ole esimerkiksi kotihoidon asiakkuutta. Kriisiapu taas on akuuttia kriisiapua esimerkiksi onnettomuustilanteissa. Suuri osa sosiaali- ja kriisipäivystyksen tehtävistä ovatkin moniviranomaistehtäviä, jolloin saman tehtävän hoitamiseen osallistuu useampia viranomaisia.
Sosiaalityöntekijä Sonja Kouttinen kohtaa työssään kaikenikäisiä avuntarvitsijoita hyvinvointialueen akuuttien sosiaalihuollon tehtävien yhteydessä.
− Hätäkeskuksen kautta välitettävien tehtävien lisäksi hoidamme mm. yhteistyöviranomaisten tai asiakaslinjamme kautta tietoomme tulleita akuutteja tilanteita. Yleisimpiin tehtäviin lukeutuvat lastensuojelun akuutit tehtävät sekä ikäihmisten hoidon- ja huolenpitotarpeen arviointi, mutta myös kriisitehtävien osuus on merkittävä, Kouttinen kertoo.
Tunnista hätätilanne
Vaikka sosiaalitoimelle välitettävien tehtävien määrä on kasvanut, jää hätätilanteita edelleen tunnistamatta.
− Tunnistamatta voi jäädä esimerkiksi läheisiä koskevat tilanteet. Silloin ajatus viranomaiselle tehtävästä ilmoituksesta voi olla vieraampi, ja kynnys hätäilmoituksen tekemisestä on usein korkeampi, Kouttinen toteaa.
Sosiaali- ja kriisipäivystyksiin saa yhteyden myös heidän oman asiakaslinjansa kautta. Numero löytyy esimerkiksi hyvinvointialueiden verkkosivuilta. Tämän lisäksi yhteydenoton vähemmän kiireellisissä tilanteissa voi tehdä kirjallisesti hyvinvointialueiden verkkosivuilta löytyvien lomakkeiden avulla. Hätätilanteessa on kuitenkin tärkeää viivytyksettä tehdä ilmoitus hätänumeroon 112.
Se även
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
En fjortonårings agerande förhindrade större skador
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.