Jourhjälpen 116117 eller nödnumret 112 – hur väljer jag?
Under den senaste tiden har det rapporterats om köbildning i hälso- och sjukvårdstjänsterna. I samband med detta har jourhjälpens nummer 116117 kommit upp. För att undvika oklarheter är det bra att repetera när man ska ringa nödnumret och när man ska ringa jourhjälpen.
År 2022 besvarades nödsamtal i genomsnitt inom tre sekunder
År 2022 behandlades nästan tre miljoner nödmeddelanden vid nödcentralerna. Antalet besvarade nödmeddelanden ökade med nästan 5 procentenheter från året innan. Nödsamtal besvarades dock snabbare än året innan.
Störning i behandlingen av anmälningar om larmanläggningar
Ett fel har upptäckts i kommunikationssystemet ILMO, vilket förorsakar en fördröjning i behandlingen av anmälningar från kunder om brand- och brottslarmanläggningar. ILMO-systemet fungerar i övrigt normalt.
Brottsofferjouren nu i appen 112 Suomi
Utbudet av tjänster i 112 Suomi-appen utökas den 23 februari under den internationella brottsofferveckan. Numret till Brottsofferjouren 116006 införs i appens journummer.
En markant ökning i antalet tolkade nödsamtal
Tolktjänsten användes 575 gånger år 2022, och nödsamtal tolkades till 31 olika språk. När nödcentraloperatören behöver en tolk kopplas tolktjänsten in som tredje part i samtalet, och det är viktigt att anmälaren väntar tills en ledig tolk hittas och inte avbryter samtalet.
Störning i behandlingen av anmälningar om larmanläggningar

Ett fel har upptäckts i kommunikationssystemet ILMO, vilket förorsakar en fördröjning i behandlingen av anmälningar från kunder om brand- och brottslarmanläggningar. ILMO-systemet fungerar i övrigt normalt.
Felet håller för närvarande på att åtgärdas. Vi informerar dig när felet har åtgärdats. Observera att det kan förekomma en tillfällig rusning i kundtjänsten även efter att felet har åtgärdats.
I brådskande situationer, kontakta kundtjänsten för larmanläggningar antingen via e-post [email protected] eller genom att ringa 0295 481 480.