Reaaliaikainen tekstinsyöttö hätäilmoitustavaksi vuonna 2025

Hätäilmoituksen tekeminen reaaliaikaisella tekstinsyötöllä (RTT) tulee mahdolliseksi vuoden 2025 loppuun mennessä. Uusi hätäilmoitustapa auttaa erityisesti henkilöitä, joilla on kuulemisen tai puhumisen kanssa haasteita. Hätäkeskuslaitoksella on jo otettu ensiaskelia RTT:n kehitystyössä.
RTT (Real Time Text) eli reaaliaikainen tekstinsyöttö hätäilmoitustapana mahdollistaa jatkuvan reaaliaikaisen viestinnän hätäkeskuksen ja ilmoittajan välillä tekstipohjaisesti merkki kerrallaan.
Hätäilmoitus reaaliaikaisella tekstinsyötöllä on tarkoitettu erityisesti sellaisille henkilöille, joilla on kuulemisen tai puhumisen kanssa haasteita ja ketkä ovat tähän asti käyttäneet hätätekstiviestiä hätäilmoitustapana. Palvelu on kuitenkin avoin kaikille, eikä sen käyttäminen vaadi ennakkorekisteröitymistä. Henkilöitä, jotka pystyvät tekemään hätäilmoituksen puhetta käyttäen, kehotetaan silti jatkossakin tekemään hätäilmoitus soittamalla.
− Hätäilmoituksen tekeminen soittamalla ja puhetta käyttäen on aina nopeampi tapa kuin kirjoittaminen, kertoo sovellusasiantuntija Sami Suomalainen.
Palvelun käyttö on maksutonta. Jotta hätäilmoituksen voi tehdä RTT:llä, tarvitsee ilmoittaja älypuhelimen. Kun ilmoittaja soittaa hätänumeroon 112, puhelimen käyttöjärjestelmä antaa automaattisesti vaihtoehtona hyödyntää RTT:tä puheen sijaan.
RTT:ssä kirjoitettu teksti välittyy välittömästi kirjain kirjaimelta. Kaikki kirjoitettu ja poistettu näkyy reaaliaikaisesti kumpaankin suuntaan, kuten myös virhenäppäilyt ja niiden poisto.
− Tällä tavoitellaan sitä, että avuntarvitsijalle syntyy reaaliaikaisuuden tunne vuorovaikutuksessa hätäkeskuksen kanssa. Samalla tavalla kuin, jos puhuisimme puhelimessa, kertoo Suomalainen.
Taustalla esteettömyysdirektiivi
Uuden hätäilmoitustavan taustalla on EU:n esteettömyysdirektiivin ja sitä myöden kotimaisen lainsäädännön vaatimukset. Esteettömyysdirektiivin tavoite on edistää kaikkien ja erityisesti vammaisten henkilöiden mahdollisuutta itsenäiseen asiointiin YK:n vammaisyleissopimuksen mukaisesti.
− Käyttäjille, joilla on haasteita kuulemisen tai puhumisen kanssa, RTT tarjoaa uuden merkittävän ja yhdenvertaisen hätäilmoituskanavan, kertoo Suomalainen.
RTT tulee pakolliseksi jokaiseen EU:n maahan vuoden 2025 loppuun mennessä. Toistaiseksi RTT on käytössä vasta kahdessa EU-maassa. Kokemukset RTT:n käytöstä ovat olleet myönteisiä eikä uusi hätäilmoitustapa ole kasvattanut ilmoitusmääriä merkittävästi.
Suunnittelutyö käynnissä
Hätäkeskuslaitoksessa uuden hätäilmoitustavan suunnittelutyö on hyvässä vauhdissa. Loppuvuoden aikana tavoitteena on saada valmiiksi tekninen toteutussuunnittelu ja varmistaa projektin riittävä rahoitus. Tavoitteena on tekninen toteutusvalmius vuoden 2024 loppuun mennessä. Palvelu tulee käyttöön vuoden 2025 loppuun mennessä.
RTT:n kehittämisessä huomioidaan mahdollisimman hyvin hätäkeskuspäivystäjän ja hätäilmoituksen tekijän tarpeet. Tavoitteena on, että tekniikka palvelee käyttäjiä eikä toisinpäin.
− Olemme kehitystyön alkumetreillä. Vielä on paljon selvitettävää ja tutkittavaa emmekä tiedä vastausta kaikkiin kysymyksiin. Näen tässä kuitenkin paljon mahdollisuuksia, kertoo Suomalainen.
Se även
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.