Huomioi hätänumero 112 nuorten opetuksessa

Tänä vuonna hätänumeroviikkoa vietetään 5.–11. helmikuuta. Hätänumeroviikko huipentuu EU:n yhteiseen 112-päivään, joka on vuosittain 11. helmikuuta.
Kampanjan kohderyhmänä on tällä kertaa lapset ja nuoret ja teemana hätänumeron 112 oikea käyttö. Kampanjan avulla haluamme vahvistaa hätätilanteiden tunnistamista ja rohkaista toimimaan hätätilanteissa.
Rohkeutta on tehdä hätäilmoitus
Nuoria halutaan muistuttaa siitä, että hätäilmoituksen tekeminen ei koskaan pahenna asiaa. Ilmoittamatta jättäminen sen sijaan voi niin tehdä. Pahoinpitelyn näkeminen, ystävien hengenvaaralliset leikit, lumihankeen sammunut nuori ja perheen sisällä tapahtuva väkivalta ovat esimerkkejä tilanteista, jolloin nuoret voivat miettiä, uskaltaako tilanteeseen puuttua. Rohkeutta on ilmoittaa.
Nuoret voivat myös jännittää puhelimeen puhumista vieraan ihmisen kanssa ja pohtia, osaako hän tehdä hätäilmoituksen. Kampanja muistuttaakin, että hätänumeroon ei tarvitse osata soittaa ja soittaa voi, vaikka puhelimen saldo olisi loppu. Tärkeintä on tunnistaa hätätilanne, soittaa 112 ja vastata hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin.
Materiaaleja eri ikäryhmille
Kutsumme oppilaitokset mukaan tärkeän asian äärelle. Osallistumalla hätänumeroviikon turvallisuuskasvatukseen, tietoisuus hätänumeron oikeasta käyttämisestä lisääntyy ja rohkeus auttaa kasvaa. Nuorissa ja lapsissa on tulevaisuus.
Olemme koonneet esitysmateriaalin, turvallisuuteen liittyvää opetussisältöä sekä keskustelunaiheita, joita opettajat voivat hyödyntää hätänumeroviikolla ja opetuksessa muutenkin.
Käytä oikein hätänumeroa 112!
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.
Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete
Yrkeskunniga inom nödcentralsverksamheten prisbelönades i dag i Helsingfors. PRO 112-priset för arbete som utförts för nödnumret och nödcentralsverksamheten överräcktes till systemchef Mika Lamu. Till årets nödcentraloperatör valdes ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral.
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.