Huomioi hätänumero 112 nuorten opetuksessa
Tänä vuonna hätänumeroviikkoa vietetään 5.–11. helmikuuta. Hätänumeroviikko huipentuu EU:n yhteiseen 112-päivään, joka on vuosittain 11. helmikuuta.
Kampanjan kohderyhmänä on tällä kertaa lapset ja nuoret ja teemana hätänumeron 112 oikea käyttö. Kampanjan avulla haluamme vahvistaa hätätilanteiden tunnistamista ja rohkaista toimimaan hätätilanteissa.
Rohkeutta on tehdä hätäilmoitus
Nuoria halutaan muistuttaa siitä, että hätäilmoituksen tekeminen ei koskaan pahenna asiaa. Ilmoittamatta jättäminen sen sijaan voi niin tehdä. Pahoinpitelyn näkeminen, ystävien hengenvaaralliset leikit, lumihankeen sammunut nuori ja perheen sisällä tapahtuva väkivalta ovat esimerkkejä tilanteista, jolloin nuoret voivat miettiä, uskaltaako tilanteeseen puuttua. Rohkeutta on ilmoittaa.
Nuoret voivat myös jännittää puhelimeen puhumista vieraan ihmisen kanssa ja pohtia, osaako hän tehdä hätäilmoituksen. Kampanja muistuttaakin, että hätänumeroon ei tarvitse osata soittaa ja soittaa voi, vaikka puhelimen saldo olisi loppu. Tärkeintä on tunnistaa hätätilanne, soittaa 112 ja vastata hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin.
Materiaaleja eri ikäryhmille
Kutsumme oppilaitokset mukaan tärkeän asian äärelle. Osallistumalla hätänumeroviikon turvallisuuskasvatukseen, tietoisuus hätänumeron oikeasta käyttämisestä lisääntyy ja rohkeus auttaa kasvaa. Nuorissa ja lapsissa on tulevaisuus.
Olemme koonneet esitysmateriaalin, turvallisuuteen liittyvää opetussisältöä sekä keskustelunaiheita, joita opettajat voivat hyödyntää hätänumeroviikolla ja opetuksessa muutenkin.
Käytä oikein hätänumeroa 112!
Tutustu myös
Nuoret miehet 112-päivän kohderyhmänä 2026
Autojen hätäviestijärjestelmä kehittyy
Autojen yleiseurooppalainen hätäviestijärjestelmä eCall korvataan vuonna 2027 uudella NGeCall-järjestelmällä (Next Generation eCall). Muutos tuo mukanaan entistä nopeamman, luotettavamman ja kattavamman tiedonsiirron hätäilmoituksen tekemiseen.
Hätäkeskuslaitoksen toiminta saa sidosryhmiltä kiitosta
Hätäkeskuslaitoksen toiminta ja viestintä saavat sidosryhmiltä erittäin hyvät arviot. Syksyllä 2025 toteutetun sidosryhmätyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että virasto toimii luotettavasti, ammattitaitoisesti ja tehokkaasti myös vaativissa tilanteissa.
Joulunajan varjopuoli näkyy 112:ssa
Perinteinen perhejuhla heijastuu hätäkeskukseen surullisina ja synkkinä ihmiskohtaloina. Erityisesti yksinäisyys, päihteiden käyttö ja kotihälytykset korostuvat hätäilmoituksissa pyhien aikaan.
Miten kriisissä oleva ihminen kohdataan?
112 Hätäkeskus -podcastin neljännessä jaksossa keskustellaan vuorovaikutustaidoista ja kriisissä olevan ihmisen kohtaamisesta hätälinjalla. Studiossa vieraana on Pelastusopiston vanhempi opettaja Titta Lindholm.
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
Kuulo- ja puhevammaisille suunnatun hätätekstiviestipalvelun käyttö on lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Syy muutokselle löytyy rekisteröintivelvoitteen poistumisesta.