Uppmärksamma nödnumret 112 i undervisningen av unga
I år ordnas nödnummerveckan den 5–11 februari. Nödnummerveckan kulminerar i EU:s gemensamma 112-dag, som infaller den 11 februari varje år.
Den här gången är målgruppen för kampanjen barn och unga och temat är korrekt användning av nödnumret 112. Genom kampanjen vill vi stärka identifieringen av nödsituationer och uppmuntra till handling i nödsituationer.
Mod är att göra en nödanmälan
Vi vill påminna unga om att en nödanmälan aldrig förvärrar situationen. Att låta bli att anmäla kan däremot göra det. Att bevittna våld, livsfarliga lekar mellan kompisar. att en ung person tuppat av i en snödriva eller våld i familjen är exempel på situationer där unga undrar om de vågar ingripa.
Mod är att anmäla
Ungdomar kan också vara nervösa för att prata i telefon med en främling och undra om de kan ringa ett nödsamtal. Kampanjen påminner om att man inte behöver veta hur man ringer nödnumret och att man kan ringa även om saldot i telefonen är slut. Det viktigaste är att identifiera nödsituationen, ringa 112 och svara på nödcentraloperatörens frågor.
Material för olika åldersgrupper
Vi bjuder in läroanstalter att ta samlas inför en viktig fråga. Genom att delta i säkerhetsutbildning under nödnummerveckan ökar medvetenheten om hur man använder nödnumret på rätt sätt och modet att hjälpa växer. Ungdomarna och barnen är framtiden.
Vi har sammanställt presentationsmaterial, säkerhetsrelaterat undervisningsinnehåll och diskussionsämnen som lärare kan använda under nödnummerveckan.
Se även
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Antalet nödtextmeddelanden tredubblades
Användningen av nödtextmeddelandetjänsten för personer med nedsatt hörsel eller talhämning har tredubblats på tre år. Ökningen beror på slopandet av registreringsskyldigheten.
Nödcentralsverkets anseende som helhet är på god nivå
Enligt undersökningen Luottamus&Maine har Nödcentralsverket det fjärde bästa anseendet inom den offentliga förvaltningen. Allmänheten upplevde ansvarsfullhet samt produkter och tjänster som de bästa delområdena inom anseendet.
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.