Uppmärksamma nödnumret 112 i undervisningen av unga
I år ordnas nödnummerveckan den 5–11 februari. Nödnummerveckan kulminerar i EU:s gemensamma 112-dag, som infaller den 11 februari varje år.
Den här gången är målgruppen för kampanjen barn och unga och temat är korrekt användning av nödnumret 112. Genom kampanjen vill vi stärka identifieringen av nödsituationer och uppmuntra till handling i nödsituationer.
Mod är att göra en nödanmälan
Vi vill påminna unga om att en nödanmälan aldrig förvärrar situationen. Att låta bli att anmäla kan däremot göra det. Att bevittna våld, livsfarliga lekar mellan kompisar. att en ung person tuppat av i en snödriva eller våld i familjen är exempel på situationer där unga undrar om de vågar ingripa.
Mod är att anmäla
Ungdomar kan också vara nervösa för att prata i telefon med en främling och undra om de kan ringa ett nödsamtal. Kampanjen påminner om att man inte behöver veta hur man ringer nödnumret och att man kan ringa även om saldot i telefonen är slut. Det viktigaste är att identifiera nödsituationen, ringa 112 och svara på nödcentraloperatörens frågor.
Material för olika åldersgrupper
Vi bjuder in läroanstalter att ta samlas inför en viktig fråga. Genom att delta i säkerhetsutbildning under nödnummerveckan ökar medvetenheten om hur man använder nödnumret på rätt sätt och modet att hjälpa växer. Ungdomarna och barnen är framtiden.
Vi har sammanställt presentationsmaterial, säkerhetsrelaterat undervisningsinnehåll och diskussionsämnen som lärare kan använda under nödnummerveckan.
Finländarna litar på Nödcentralsverket
I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseende bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. När det gäller Nödcentralsverket ansåg medborgarna att ansvar var det bästa området inom anseendet.
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
Årets nödcentraloperatör Anniina Takala firar självständighetsdagen på Presidentens slott. Hon tycker att inbjudan är en hyllning till hela yrkeskåren.
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.
Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral
Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.