Uppmärksamma nödnumret 112 i undervisningen av unga

I år ordnas nödnummerveckan den 5–11 februari. Nödnummerveckan kulminerar i EU:s gemensamma 112-dag, som infaller den 11 februari varje år.
Den här gången är målgruppen för kampanjen barn och unga och temat är korrekt användning av nödnumret 112. Genom kampanjen vill vi stärka identifieringen av nödsituationer och uppmuntra till handling i nödsituationer.
Mod är att göra en nödanmälan
Vi vill påminna unga om att en nödanmälan aldrig förvärrar situationen. Att låta bli att anmäla kan däremot göra det. Att bevittna våld, livsfarliga lekar mellan kompisar. att en ung person tuppat av i en snödriva eller våld i familjen är exempel på situationer där unga undrar om de vågar ingripa.
Mod är att anmäla
Ungdomar kan också vara nervösa för att prata i telefon med en främling och undra om de kan ringa ett nödsamtal. Kampanjen påminner om att man inte behöver veta hur man ringer nödnumret och att man kan ringa även om saldot i telefonen är slut. Det viktigaste är att identifiera nödsituationen, ringa 112 och svara på nödcentraloperatörens frågor.
Material för olika åldersgrupper
Vi bjuder in läroanstalter att ta samlas inför en viktig fråga. Genom att delta i säkerhetsutbildning under nödnummerveckan ökar medvetenheten om hur man använder nödnumret på rätt sätt och modet att hjälpa växer. Ungdomarna och barnen är framtiden.
Vi har sammanställt presentationsmaterial, säkerhetsrelaterat undervisningsinnehåll och diskussionsämnen som lärare kan använda under nödnummerveckan.
Se även
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.