Uppmärksamma nödnumret 112 i undervisningen av unga

I år ordnas nödnummerveckan den 5–11 februari. Nödnummerveckan kulminerar i EU:s gemensamma 112-dag, som infaller den 11 februari varje år.
Den här gången är målgruppen för kampanjen barn och unga och temat är korrekt användning av nödnumret 112. Genom kampanjen vill vi stärka identifieringen av nödsituationer och uppmuntra till handling i nödsituationer.
Mod är att göra en nödanmälan
Vi vill påminna unga om att en nödanmälan aldrig förvärrar situationen. Att låta bli att anmäla kan däremot göra det. Att bevittna våld, livsfarliga lekar mellan kompisar. att en ung person tuppat av i en snödriva eller våld i familjen är exempel på situationer där unga undrar om de vågar ingripa.
Mod är att anmäla
Ungdomar kan också vara nervösa för att prata i telefon med en främling och undra om de kan ringa ett nödsamtal. Kampanjen påminner om att man inte behöver veta hur man ringer nödnumret och att man kan ringa även om saldot i telefonen är slut. Det viktigaste är att identifiera nödsituationen, ringa 112 och svara på nödcentraloperatörens frågor.
Material för olika åldersgrupper
Vi bjuder in läroanstalter att ta samlas inför en viktig fråga. Genom att delta i säkerhetsutbildning under nödnummerveckan ökar medvetenheten om hur man använder nödnumret på rätt sätt och modet att hjälpa växer. Ungdomarna och barnen är framtiden.
Vi har sammanställt presentationsmaterial, säkerhetsrelaterat undervisningsinnehåll och diskussionsämnen som lärare kan använda under nödnummerveckan.
Se även
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.