Uppmärksamma nödnumret 112 i undervisningen av unga
![Uppmärksamma 112 i undervisningen. #112paiva #112dagen #112day.](/documents/25150957/26717550/huomioi-112-opetuksessa-sv-2024.jpg/470efac0-eba2-feb9-2c60-0af24c7009b7?t=1706863939149&width=1200)
I år ordnas nödnummerveckan den 5–11 februari. Nödnummerveckan kulminerar i EU:s gemensamma 112-dag, som infaller den 11 februari varje år.
Den här gången är målgruppen för kampanjen barn och unga och temat är korrekt användning av nödnumret 112. Genom kampanjen vill vi stärka identifieringen av nödsituationer och uppmuntra till handling i nödsituationer.
Mod är att göra en nödanmälan
Vi vill påminna unga om att en nödanmälan aldrig förvärrar situationen. Att låta bli att anmäla kan däremot göra det. Att bevittna våld, livsfarliga lekar mellan kompisar. att en ung person tuppat av i en snödriva eller våld i familjen är exempel på situationer där unga undrar om de vågar ingripa.
Mod är att anmäla
Ungdomar kan också vara nervösa för att prata i telefon med en främling och undra om de kan ringa ett nödsamtal. Kampanjen påminner om att man inte behöver veta hur man ringer nödnumret och att man kan ringa även om saldot i telefonen är slut. Det viktigaste är att identifiera nödsituationen, ringa 112 och svara på nödcentraloperatörens frågor.
Material för olika åldersgrupper
Vi bjuder in läroanstalter att ta samlas inför en viktig fråga. Genom att delta i säkerhetsutbildning under nödnummerveckan ökar medvetenheten om hur man använder nödnumret på rätt sätt och modet att hjälpa växer. Ungdomarna och barnen är framtiden.
Vi har sammanställt presentationsmaterial, säkerhetsrelaterat undervisningsinnehåll och diskussionsämnen som lärare kan använda under nödnummerveckan.
Se även
Erkännande till polisinrättningen i Helsingfors på 112-dagen
Akutvårdens icke-brådskande uppdrag hanteras genom multiprofessionellt samarbete
Rusningen inom social- och hälsovårdstjänsterna har stått i rubrikerna under den senaste tiden, och det råder rusning också på jourerna och inom akutvården. Akutvården får allt oftare också icke-brådskande uppdrag, och olika multiprofessionella metoder för att sköta dessa uppdrag har utvecklats runt om i landet.
28 300 nödmeddelanden under midsommaren
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 28 300 (34 300 år 2023) nödsamtal mellan fredagen den 21 juni och söndagen den 23 juni.
Under semestersäsongen inträffar fler nödsituationer än normalt
Man kan jämföra antalet nödmeddelanden med vädret: ju vackrare och varmare väder, desto mer händer och sker det. Under midsommar får problem orsakade av berusningsmedel vanligtvis en större roll i nödmeddelandena, liksom olycksfall av olika slag och olyckor till sjöss.
Sommarens viktigaste telefonnummer och instruktioner
På sommaren firar människor semester på stugan och utomlands, rör sig till sjöss och i naturen samt reser i vägtrafiken. Ju mer människor gör, desto mer händer och sker det. Läs nyheten för att se vilka nummer och tjänster som finns tillgängliga för olika situationer.
EU-projekt informerar barn om nödnummer
Nödcentralsverket deltar i ett EU-projekt för att synliggöra systemet för att hjälpa försvunna barn. Ett viktigt tema är att lära barn hur man använder nödnumret på rätt sätt.