NÖDNUMRET 112

Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • Helteinen kesä heijastui hätäilmoituksiin

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst

Bloggen

  • Barn har en äkta vilja att hjälpa
    Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det möjligt att få mycket information om händelsen av barnet. Dessutom följer barn också de instruktioner som de får. 
    12.2.2025 8.05
  • Våga återuppliva
    Nödcentraloperatören möter livlöshet på nödlinjen rätt ofta, för medborgarna torde det oftast vara en unik situation. Därför är det viktigt att tala om den, för även om den är någonting främmande är det absolut nödvändigt att kunna identifiera livlöshet.
    10.10.2023 13.44
  • I kärnan av arbetet som nödcentraloperatör
    Ibland får jag frågan vad en nödcentraloperatör riktigt gör. Handlar det inte bara om telefonarbete?
    7.8.2023 14.42
  • Aktivering av könsmedveten kommunikation som en del av genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen
    Vi väljer varje dag hur vi kommunicerar och umgås med varandra. I dag ska vi också tänka alltmer på jämställdhet och likabehandling när vi väljer ämnen, bilder och ord. Det gäller oss alla.
    30.11.2022 14.22
  • Jämställdhet och likabehandling står i centrum för vår verksamhet
    Som ett statligt ämbetsverk bygger Nödcentralsverket upp ett Finland som är jämlikt och tryggt för alla oavsett kön, identitet eller bakgrund.
    29.9.2022 10.12
  • Tillgång till nödcentralstjänsterna kommer att säkras på teckenspråk
    Var och en av oss bör ha rätt att använda vårt modersmål eller förstaspråk när vi har att göra med myndigheterna. Från och med juni kan en nödanmälan lämnas in på teckenspråk, när det experiment som FPA och Nödcentralsverket har arbetat med inleds.
    24.8.2021 12.43
  • Den inre säkerheten skapas med tillräckliga resurser
    Statsrådet godkände en redogörelse för den inre säkerheten 20.5.2021 och lämnade den till riksdagen för behandling.
    27.5.2021 10.54
  • Resan från hundratals nödcentraler till ett enda statligt verk
    Dagens nödcentralsverksamhet har sina rötter i den omfattande enkätundersökningen som genomfördes 1991. På den tiden fanns det i Finland totalt cirka 100 polisiära larmcentraler och kommunala områdeslarmcentraler.
    8.4.2021 10.27
  • Nödcentralsverket firar sitt 20-årsjubileum i år
    Lagen om ett statligt Nödcentralsverk trädde i kraft 1.1.2001. Detta startade organisationen av Nödcentralsverket.
    31.3.2021 14.16
  • Ett skifte på nödcentralen
    Vi är vanliga människor. Alla olika på sitt sätt förstås, men på arbetet är vi nödcentralsoperatörer. 
    3.2.2021 14.38
  • Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 
    Klockan var ca 13 denna höstdag när samtalet kom in. Pipet i lurarna väckte mig ur dagdrömmarna.
    11.12.2020 15.32
Bloggar
nödcentralstjänster

Helteinen kesä heijastui hätäilmoituksiin

Katri Kalliomäki
PubliceringsdatumFör 3 År sedan - 4284 visningar

Se on ohi vai onko jollakin sitä vielä jäljellä? Kesää nimittäin. Näin hätäkeskuspäivystäjän työnäkökulmasta on ihanaa, että seesteisempi aika on alkamassa. Syksy ja viilentyneet ilmat: odotan kovasti tulevaa talvikautta!

Suurin työssä vaikuttanut asia kesällä oli helle. Muuta sanaa ei tarvita. Aikamoista kuumuutta kesti pitkän jakson ajan, jonka vuoksi ihmiset, eläimet sekä luonto kärsivät. Eniten päivystäjän tunnepuolta raapaisivat yksinäiset vanhukset saunakuumissa asunnoissaan. Näillä vanhuksilla oli helteiden vuoksi yleistilan laskua ja kuivumisia, jotka osalla johtivat horkan tapaiseen tilaan. 

Myös korona oli keskuudessamme. Oletimme, että kesä toisi koronan osalta helpotusta vaan toisin kävi. Ihmiset lähtivät kesän alussa liikkeelle: käytiin mökeillä, kaupunkilomilla, festareilla, terasseilla ja tavattiin ystäviä, halattiin, oltiin yhdessä ja nautittiin. Ja samaan aikaan koronavirus vaihtoi talvipukunsa kesäisempään Delta-malliin ja lähti bilettämään joukkoon mukaan. 

Mitäs vielä? Ai niin: ajettiin kolareita, hukuttiin, hurjasteltiin ja kaatuiltiin sähköpotkulaudoilla, uhkailtiin itsemurhilla ja häiriköitiin humalapäissään puistoissa sekä kodeissa. Saatiin sydänpysähdyksiä, hengenahdistuksia ja verta vuotavia haavoja, synnyttiin uusina pieninä ihmisinä ja lähdettiin täältä pois elämää nähneinä. Kuiva kausi edesauttoi maastopaloja, myrskytuuli kaatoi puita ja raideliikenteessäkin tuli uhreja. Sosiaalitoimen päivystäjät saivat hätäkeskukselta tehtäviä päihtyneistä nuorista, harhailevista vanhuksista ja erilaisten kriisiapujen huolehtimisista onnettomuuspaikoille.

Huh! Melkoisen työntäyteinen kesä siis takana.

Mutta päivystyssaleissa ilma pysyi tasaisen viileänä ulkoilman helteistä huolimatta. Hätäpuheluja vastaanotettiin osin rauhallisesti ja toisinaan 112-puhelujonoa purkaen, viranomaisia hälyteltiin ja soittajille annettiin tarvittaessa ohjeita sekä neuvoja, työkaverien kesken pidettiin yllä hyvää huumoria ja välitettiin toisistamme. Osa porukasta aloitti uusina päivystäjinä hätäkeskuspäivystäjäkoulutuksen jälkeen, joku saattoi jäädä eläkkeellekin, kesälomia pidettiin ja kesälomilta palattiin.

Tästä ei ole muuta suuntaa kuin eteenpäin, eikä tulevaa, jossain kaukana siintelevää uutta työntäyteistä kesää ajatellakaan, sillä nyt rauhoitutaan ja odotellaan ihanaa tunnelmallista sekä värikästä syksyä.

Kynttilät tulille, käperrytään sohvankulmaan ja avataan kirja tai telkkari. Se on siinä.

Terkuin,
hätäkeskuspäivystäjä Anne

hätäilmoitukset (p3976) ilmoitukset (tiedonannot) (yso p28192) blogit (p13900) verkkojulkaisut (yso p4049) hätäkeskukset (p5232) keskukset (yso p801)

Fler blogginlägg

thumbnail

Kansalais­mahdollisuus

thumbnail
Hanne Paalanen-Ericsson
05 jul
thumbnail

Hätäkeskuspalveluiden saatavuus turvataan viittomakielellä

Katri Kalliomäki
24 aug
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post
Nödcentralsverket
  • Kontaktuppgifter
  • Media
  • Nödcentralsverket på lätt svenska
  • Respons och klagomål
  • Dataskydd
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Information om webbtjänsten
  • Om webbtillgänglighet
  • 112-dagen

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Nödcentralsverket
Postadress: PB 112, 28131 BJÖRNEBORG
Besöksadress: Satakunnankatu 3–5, BJÖRNEBORG
Riksomfattande växel: 0295 480 112
[email protected]

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar
  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden