Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Hätäkeskuslaitos pilotoi uusia keinoja tukea henkilöstön hyvinvointia. Keravan hätäkeskuksessa kehitetään moniviranomaispurkua, ja koko virastoon rakennetaan parhaillaan vertaistukiohjaustoimintaa.
Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Itsestään on pidettävä hyvää huolta
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen
Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
Hätäkeskuspäivystäjät valmistuivat Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssin 41 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 22.12.2023. Tutkinnon vastaanotti 25 uutta hätäkeskuspäivystäjää. Työt hätäkeskuksissa kutsuvat jo 8.1.2024.
1,5 vuoden uurastus palkittiin tänään tutkintotodistuksella valmistujaisjuhlassa Kuopion Pelastusopistolla. Valmistujaisjuhlaa vietettiin opiskeluaikoja muistellen ja tulevaisuuteen katsoen. Juhlapuheissa valmistuneita kehotettiin jatkuvaan oppimiseen ja itsensä kehittämiseen, vaikka nyt saatu tutkintotodistus antaa hyvät eväät kohti työelämää.
Vastavalmistuneita hätäkeskuspäivystäjiä odotetaan jo innolla töihin keskuksiin. Työt hätäkeskuksissa alkavat 8. tammikuuta. Ensimmäiset viikot täyttyvät perehdytyksellä, jonka jälkeen uudet hätäkeskuspäivystäjät saavat vähitellen työskennellä itsenäisesti hätälinjassa.
Tuore tutkimus osoittaa, että kansalaisten luottamus Hätäkeskuslaitosta ja 112-toimintaa kohtaan on vahva. Uudet hätäkeskuspäivystäjät aloittavatkin ammatissa, jonka osaamista ja ammattitaitoa suomalaiset arvostavat.
Monipuolinen koulutus
Yksi tänään valmistuneista on Annika Rautio. Annika kiinnostui viranomaisyhteistyöstä jo lukioaikana kesävaihdossa USA:ssa, jossa vaihtoperheen isä teki vastaavaa työtä. Myöhemmin uutinen ruotsinkielisestä hätäkeskuspäivystäjäkoulutuksesta innosti Annikaa hakeutumaan kouluun. Annika aloitti opintonsa jo syksyllä 2020, mutta lisääntynyt perheonni laittoi opinnot hetkeksi tauolle.
− Tykkäsin hätäkeskuspäivystäjän opinnoista todella paljon. Myös koulun ja perhe-elämän yhteensovittaminen sujui hyvin, vaikkei se aina helppoa ollut. Tuntuu kuitenkin mahtavalta saada opinnot viimein päätökseen. Kiitos siitä kuuluu tietysti myös läheisille, erityisesti omalle puolisolle, Annika iloitsee.
Annikan mukaan opetus oli monipuolista ja käytännönharjoittelua oli melko paljon. Päällimmäisenä hänen mieleen on jäänyt Kuopiossa suoritettu hätäkeskusharjoittelu.
− Harjoittelun aikana sai todella paljon arvokasta oppia niin omilta ohjaajilta, kuin muiltakin kokeneemmilta työntekijöiltä. Ja ehkä tärkeimpänä, sai onnistumisen kokemuksia oikeiden hätäpuheluiden käsittelystä sekä varmuutta siihen, että tämä on työtä, mitä ihan oikeasti haluan tehdä, kertoo Annika.
Haku päivystäjäkoulutukseen nyt käynnissä
Tällä viikolla käynnistyi haku hätäkeskuspäivystäjän koulutukseen. Opinnot alkavat elokuussa 2024 ja kestävät 1,5 vuotta. Opetus on Kuopiossa Pelastusopistolla, Tampereella Poliisiammattikorkeakoululla ja yhdessä hätäkeskuksista.
− Hakekaa rohkeasti! Omia taustoja tai kokemusta ei kannata liikaa miettiä. Tässä koulussa ja ammatissa erilaiset taustat ovat rikkautta. Kaikenlainen elämänkokemus ja tietotaito voi olla tukena hätäpuhelun käsittelyä, koska linjan päässä voi oikeasti olla mitä tahansa, Annika kannustaa.