Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Hätäkeskuslaitos pilotoi uusia keinoja tukea henkilöstön hyvinvointia. Keravan hätäkeskuksessa kehitetään moniviranomaispurkua, ja koko virastoon rakennetaan parhaillaan vertaistukiohjaustoimintaa.
Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Itsestään on pidettävä hyvää huolta
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen
Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
Hätäkeskuslaitoksen maine kärkisijalla
T-Median toteuttaman Luottamus&Maine -tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella ja Rajavartiolaitoksella on kansalaisten näkökulmasta julkishallinnon paras maine.
Kansalaisten mielikuvaa julkishallinnon organisaatioiden maineesta selvitettiin jälleen kuluneen syksyn aikana kahdeksalla eri osa-alueella. Tutkimusta julkiselle sektorille on tehty vuodesta 2018 alkaen.
Hätäkeskuslaitos paransi tulosta viime vuodesta ja saavutti maineen kärkisijan jo kolmannen kerran. Virasto sai tutkimuksessa arvosanaksi 3.91 (asteikko 1-5), kun vuotta aiemmin tulos oli 3.85. Koko julkishallinnon keskiarvo oli 3.35. Parhaimmiksi osa-alueiksi nousivat viime vuoden tapaan Tuotteet ja Palvelut arvosanalla 4.24 (4.18) sekä Vastuullisuus 4.16 (4.06). Heikoimmat osa-alueet olivat myös samat kuin viime vuonna: Innovaatiot 3.66 (3.52) sekä Vuorovaikutus 3.69 (3.76).
Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio pitää tutkimustulosta erityisen merkityksellisenä, sillä hyvä maine rakentaa kansalaisten luottamusta ja vahvistaa samalla turvallisuuden tunnetta. Viraston yhtenä tulostavoitteena onkin lisätä osaltaan kansalaisten turvallisuuden tunnetta, minkä merkitys korostuu erityisesti nyt epävarmoina aikoina. Vainion mukaan viraston hyvä maine on saavutettu hätäkeskuspalvelun hyvällä asiakaskokemuksella, suunnitelmallisella omalla viestinnällä sekä mediayhteistyöllä.
− Hyvä maine ei ole meille itsestäänselvyys. Se vaatii henkilöstöltämme jatkuvaa keskinäistä vuorovaikutusta ja yhteispeliä, niin 112-palvelukokemuksen tuottamisen kuin viestintämmekin osalta. Palvelumme on erityisen hyvin tunnettu ja sen merkityksellisyys hädän hetkellä tunnustettu, mutta se asettaa meille myös vaatimuksia ja haasteita. Meidän tulee kyetä palvelemaan muuttuvassa toimintaympäristössä yhdenvertaisesti. Palvelumme pitää olla saatavilla eri tavoilla ympäri vuorokauden. Laadukkuuden lisäksi meidän on pystyttävä opastamaan ihmisiä eri hätäilmoitustapojen käytössä ja ohjaamaan heidän toimintaansa erilaisissa häiriötilanteissa. Avoimella ja oikea-aikaisella viestinnällämme sekä aktiivisella mediayhteistyöllä olemme tässä onnistuneet, Vainio toteaa tyytyväisenä.
− Nyt saavutettu hieno tutkimustulos osoittaa, että olemme oikealla suunnalla. Kehitystyö kuitenkin jatkuu. Ensi vuonna otamme käyttöön virastossa uuden johtamisjärjestelmän. Sen uusien rakenteiden keskeinen muutostavoite on mahdollistaa paremmin ihmisten johtaminen, ja saavuttaa täten henkilöstön osallistamisen kautta vuorovaikutteisempi virasto. Tämän toivon heijastuvan myönteisesti työhyvinvointiimme ja sitä kautta myös 112-palveluumme. Kiitän lämpimästi osaavaa henkilöstöämme kuluneen vuoden hyvästä ja arvokkaasta turvallisuuden eteen tehdystä työstä, Vainio sanoo.
Luottamus&Maine-tutkimus on T-Median toteuttama vuosittainen tutkimus, jonka tavoitteena on selvittää julkishallinnon organisaatioiden mainetta kansalaisten keskuudessa. Tänä vuonna tutkimukseen osallistui 80 julkishallinnon organisaatiota. Tutkimusta varten haastateltiin n. 10 000 suomalaista. Hätäkeskuslaitos on saavuttanut mainetutkimuksessa kärkisijan vuosina 2018, 2021 ja nyt 2023. Viime vuonna virasto ylsi kolmannelle sijalle arvosanalla 3.85. ”Mainetimantissa” on kahdeksan eri osa-aluetta: Hallinto, Talous, Johto, Innovaatiot, Vuorovaikutus, Tuotteet&Palvelut, Työpaikka ja Vastuullisuus.