Nödcentralsverkets statistik för januari–juni 2025
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar

Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentralsverket mottog 1 247 050 nödmeddelanden under januari–juni 2025 (1 331 300 under januari–juni 2024). Minskningen i antalet nödmeddelanden syns i synnerhet i andelen meddelanden som inte hör till nödnumret. Av alla nödmeddelanden var cirka 239 920 (286 640 under januari–juni 2024) sådana som till sitt innehåll inte skulle ha hört till nödnumret. Av dessa var 226 480 (271 170) oavsiktliga felringningar och 13 440 (15 470) avsiktliga falska samtal.
Största delen av meddelandena var förfrågningar i situationer där medborgaren inte kände till någon annan hjälpande instans. Andelen avsiktliga falska samtal fortsatte att utvecklas positivt och minskade redan för sjätte året i rad.
Nödmeddelanden besvarades inom sex sekunder
Under januari–juni kunde nödmeddelanden besvaras i genomsnitt inom sex sekunder (januari–juni 2024 sex sekunder). Av nödmeddelandena besvarades 98 procent inom 30 sekunder (resultatmål 95 %).
Nödcentraloperatörernas arbetsbörda lättades i fråga om antalet nödmeddelanden. Under januari–juni behandlade nödcentraloperatörerna i genomsnitt 7,6 meddelanden per timme, medan motsvarande antal 2024 var 8,0 och 2023 rentav 9,1.
Akutvården behövdes mest
Av alla nödmeddelanden som behandlades under januari–juni ledde 53 procent (52 % år 2024) till uppdrag som förmedlades till en behörig myndighet. Resten av meddelandena behandlades genom nödcentraloperatörens rådgivning och anvisningar.
De förmedlade uppdragen fördelades mellan myndigheterna enligt följande: akutvården 52 procent, polisen 36 procent, socialväsendet 7 procent och räddningen 5 procent. Antalet uppdrag till socialväsendet ökade med 13 procent jämfört med föregående år, medan antalet uppdrag till akutvården minskade med 7 procent. Antalet uppdrag till polisen och räddningen förblev på samma nivå som tidigare.
Antalet nödtextmeddelanden ökade
Antalet nödtextmeddelanden under det första halvåret var 4 640, medan antalet under motsvarande period i fjol var 3 330. Antalet textmeddelanden per dag ökade i slutet av juni till över 200, medan antalet i början av januari var några tiotal per dag.
Ökningen beror på att skyldigheten att registrera sig till nödtextmeddelandetjänsten för personer med nedsatt hörsel eller talhämning upphörde i slutet av juni. I och med ändringen har man kunnat skicka textmeddelanden från vilket telefonnummer som helst. Endast en liten andel av textmeddelandena har gällt brådskande nödsituationer.
Tutustu myös
Hätä- ja ongelmatilanteet ulkomailla – näin toimit
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Koulut päättyivät – hätänumeroon 13 800 ilmoitusta
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta. Tiina korostaa työssään tiimityön merkitystä, vaikka hätäilmoitus vastaanotetaan yksin.
PRO112-palkittu Mika Lamu rakentaa turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
Hätäkeskuslaitoksen vuosittainen PRO112-palkinto on myönnetty järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Palkinto on tunnustus hänen merkittävästä työstä hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 kehittämisen eteen. Mika panos on ollut erityisen merkittävä hätäkeskustietojärjestelmien kehitystyössä.