Hätänumeroon tehtiin jouluna 21 400 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista heikentynyt yleistila, kaatuminen ja rintakipu. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskukset vastaanottivat 24.12.2023 kello 00 – 26.12.2023 kello 24 välisenä aikana 21 400 hätäilmoitusta. Viime vuonna vastaava luku oli 20 600. Hätäpuheluista 100 prosenttiin vastattiin 30 sekunnissa (100 % vuonna 2022).
Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin 10 800 hälytystehtävää (10 700 vuonna 2022). Välitetyt tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 61 % (62 %), poliisi 29 % (29 %), pelastus 4 % (5%), ja sosiaalipäivystys 6 % (4 %). Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat heikentynyt yleistila, kaatuminen ja rintakipu.
Viranomaistoimijoiden kolme suurinta hälytystehtävää olivat seuraavat:
Ensihoito
- heikentynyt yleistila
- kaatuminen
- rintakipu
Poliisi
- ilkivalta/häiriökäyttäytyminen
- perheväkivalta
- henkilö häiriöksi
Pelastus
- tieliikenneonnettomuus: pieni
- automaattinen palohälytys
- rakennuspalo: pieni
Sosiaalipäivystys
- välittömän huolenpidon tarve
- alaikäisen kiireellinen hoidon- ja huolenpidon arviointi
- kotipalvelutehtävä
Tutustu myös
Hätäkeskuslaitoksen maine tukevalla tasolla
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
Kuulo- ja puhevammaisille suunnatun hätätekstiviestipalvelun käyttö on lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Syy muutokselle löytyy rekisteröintivelvoitteen poistumisesta.
Hätäkeskuslaitoksen maine tukevalla tasolla
Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on julkishallinnon neljänneksi paras maine. Parhaimmaksi maineen osa-alueeksi suuri yleisö koki vastuullisuuden sekä tuotteet ja palvelut.
Mielenterveyskriisi näkyy myös hätäpuheluissa
112 Hätäkeskus -podcastin kolmannessa jaksossa käsitellään mielenterveyteen liittyviä hätäilmoituksia. Studiossa vieraana on ylipäivystäjä Jonne Joukanen Hätäkeskuslaitokselta.
Mitä on hälyttämättä jättäminen?
112 Hätäkeskus -podcastin uuden tuotantokauden toisessa jaksossa pureudutaan siihen, kun hätäilmoitus ei johda hälyttämiseen. Miksi apua ei voida välittää kaikille ja miten päätetään, kuka saa apua?
Saako ihminen ambulanssin?
112 Hätäkeskus -podcastin uuden tuotantokauden ensimmäisessä jaksossa pureudutaan ensihoitoon – mitä se tarkoittaa, kuinka se eroaa vanhanaikaisesta sairaankuljetuksesta ja miksi hätäpuhelussa on tärkeää vastata kysymyksiin.