ILMO-järjestelmässä palo- ja rikosilmoitinlaitteiden asiointi sujuu kätevästi

Hätäkeskuslaitoksella on käytössä palo- ja rikosilmoitinlaiteasiakkaille sähköinen asiointipalvelu ILMO. Palvelu nopeuttaa yritysasiakkaiden liittymishakemusten sekä sopimusasioiden käsittelyä.
ILMO-järjestelmä on yritysasiakkaille luotu asiointipalvelu, jossa käyttäjän on helppo tarkastella ja ylläpitää organisaation sopimus- ja laskutustietoja. Järjestelmän kautta voi lähettää ilmoitinlaitteen liittymishakemuksen, irtisanoa sopimuksen sekä päivittää yhteyshenkilöiden tietoja.
ILMO-järjestelmän etuja palo- ja rikosilmoitinasiakkaille:
- Muutoksia ja hakemuksia voi tehdä missä ja milloin vain.
- Asiointi on helppoa ja nopeaa, koska järjestelmä ohjaa käyttäjäänsä.
- Kaikki sopimukset ja laskut ovat yhdessä paikassa.
- Sopimusvastaavat saavat sähköpostiin automaattisia ilmoituksia käsittelyn eri vaiheista.
Ensi vuodesta alkaen ILMO-järjestelmän kautta voidaan valtuuttaa yhteyshenkilöitä testaamaan itsenäisesti omia paloilmoitinlaitteita erillisellä ILTA-sovelluksella. Testauksen voi tehdä silloin, kun se itselle on mielekkäintä ja helpointa. Seuraa tiedotusta sovelluksen käyttöönotosta verkkosivuiltamme.
ILMO-järjestelmään kirjaudutaan osoitteessa ilmo.112.fi. Järjestelmässä asiointia varten tarvitaan henkilökohtainen valtuutus, jonka voi hakea Suomi.fi-palvelusta. Kirjautuminen tapahtuu pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Lisätietoa ILMO-järjestelmästä tai ilmoitinlaitteisiin liittyvistä sopimus- ja laskutusasioista:
arkisin 9-15 p. 0295 481 480 tai [email protected].
Edit 31.5.2023: Poistettu kuvateksti ja korjattu kirjoitusvirhe linkkiteksistä.
Tutustu myös
Testaushistoria nähtävillä ILMO-järjestelmässä
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2025 klo 11.20 alkaen.