Joulunaika tuo kiireen hätäkeskuksiin

Hätäkeskusten tehtävämäärä perinteisesti kasvaa suomalaisten vetäytyessä joulunviettoon. Perinteinen perhejuhla näkyy 112:een tulevissa hätäilmoituksissa muun muassa liiallisena päihteiden käyttönä ja yksinäisyytenä. Ihmisten on hyvä tiedostaa, että apua on tarjolla sekä kiireellisiin viranomaistehtäviin että keskusteluapua vaativiin tilanteisiin.
Vaikka kyseessä on iloinen juhla, voivat perheiden ongelmat kärjistyä joulunvietossa ja aiheuttaa muun muassa kotihälytyksiä poliisille.
− Näihin tehtäviin liittyy usein päihteet. Myös yksinäisyyden tunne, ahdistus, mielenterveyden haasteet ja stressi korostuvat hätänumeroon soitetuissa puheluissa joulunaikaan, kuvailee vuoromestarina työskentelevä Katja Kankare.
Hätänumeroon 112 tulisi soittaa vain hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan kiireellistä viranomaisapua eli poliisi- pelastus-, sosiaali- tai terveystoimen yksiköitä. Henkeen ja terveyteen liittyvät hätätilanteet tunnistetaan hyvin, mutta esimerkiksi sosiaalitoimen alaan kuuluvissa viranomaistehtävissä, kuten kiireellisissä lastensuojeluasioissa, voidaan helposti jättää soittamatta hätänumeroon.
− Valitettavasti kaikki vanhemmat eivät pysty viettämään joulua lasten kanssa selvänä, jolloin meidän tehtävämme on hälyttää sosiaalipäivystys puuttumaan asiaan. Toivoisin jokaiselle lapselle mahdollisuutta viettää joulua turvallisesti selvän huoltajan kanssa.
Kaikki tilanteet eivät vaadi hätänumeroon soittamista
Kankareen mukaan kiireetöntä avuntarvetta varten on tarjolla muun muassa keskusteluapua eri järjestöjen toimesta.
− Ennen hätänumeroon soittamista on hyvä harkita, voisiko erilaisten järjestöjen tarjoama neuvonta tai keskusteluapu olla riittävää omassa tilanteessa. Monet ammattilaiset ja vapaaehtoistyöntekijät päivystävät eri yhteisöjen auttavissa puhelimissa ja chat-palveluissa myös juhlapyhinä, hän muistuttaa.
Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovellukseen on koottu useita päivystysnumeroita kiireettömään avuntarpeeseen.
− 112 Suomi sovelluksesta löydät muun muassa Kriisipuhelimen, Nollalinjan, Lasten ja nuorten puhelimen sekä Päivystysavun yhteystiedot. Päivystysnumeroiden lisäksi sovelluksen palveluvalikoimaan kuuluvat muun muassa lähin sydäniskuri sekä tienkäyttäjän palveluita. Sovelluksen lataaminen omaan puhelimeen on hyvää varautumista erilaisiin hätä- ja ongelmatilanteisiin, kertoo Kankare.
Hätäkeskuslaitos toivottaa kaikille rauhallista joulun aikaa! Hätätilanteet eivät katso aikaa tai paikkaa, joten on tärkeää, että jokainen meistä kiinnittää huomionsa tapaturmien ja vahinkojen ennaltaehkäisyyn. Pitäkää huolta itsestänne ja läheisistänne.
Tutustu myös
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Hätäkeskuslaitoksen ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Muutos näkyy ensihoidon tehtävämäärässä ja kiireellisyysjakaumassa.
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.