Under semesterperioden behövs 112-tjänsten mer än vanligt

Man kan jämföra antalet nödmeddelanden med vädret: ju vackrare och varmare väder, desto mer händer och sker det. Problem, liksom olycksfall av olika slag och olyckor till sjöss, som vanligtvis orsakas på grund av alkohol framhävs under midsommaren i en större grad i nödmeddelandena.
Enligt nödcentraloperatören Markus Purdy syns alkoholen och människornas vårdslösa attityd som grund för nödmeddelandena under sommartid. Olyckor och olycksfall av olika slag drabbar till exempel stug- och båtfolk samt bärplockare. Om vädret är mycket varmt ökar antalet terrängbränder och sjukdomsattacker, särskilt de äldre mår dåligt. I trafiken orsakas farliga stiuationer bland annat av trafikstockningar och rattfyllerister. I nödmeddelandena under midsommaren betonas de höga förväntningarna som människorna haft för sommarens toppenfest.
− Det lönar sig att inkludera tid och realism i planerna. Det är helt okej att man på midsommaren efter en lång bilresa inte försöker måla stugan, rensa potatisraden eller tillreda flera rätters middag innan rökbastun ska ställas i ordning för användning efter att den senaste gång användes för ett år sedan. Överförig stress skapar endast onödig friktion, vars konsekvenser kan vara tråkiga. Polisen finns inte på toppen av någons gästlista, men ännu färre önskar se likbilen på sin stuggård, konstaterar Purdy.
Polisen finns inte på toppen av någons gästlista, men ännu färre önskar se likbilen på sin stuggård, konstaterar Purdy.
Nödnumret 112 betjänar dygnet runt även på sommaren, men enbart i brådskande nödsituationer. Om du stöter på en nödsituation är det viktigt att du stannar, gör ett nödmeddelande, besvarar frågorna som nödcentraloperatören ställer och handlar enligt hens instruktioner.
− Även om nödsituationen är uppenbar måste nödcentraloperatören utreda situationen med frågor för att kunna få reda på hjälpbehovet, angelägenhetsgraden och nödvändiga resurser. Det handlar inte bara om att larma hjälp till en plats, utan om att prioritera alla larmuppdrag som står i kö, eftersom det finns ett begränsat antal enheter på fältet. Ring 112 när du behöver brådskande hjälp av polisen, akutvården, räddningstjänsten eller social- och krisjouren. När du besvarar frågorna som nödcentraloperatören ställer hjälper du hen att utreda hurdan hjälp som ska förmedlas till platsen och hur brådskande.
Alla problem är inte brådskande nödsituationer
Nödcentraloperatören Markus Purdy påminner om att sommartiden är semesterperiod för alla hjälpande myndigheter på samma sätt som annanstans i samhället. Det är viktigt att rikta de befintliga resurserna till brådskande nödsituationer.
− Vi får många olika underrättelsesamtal till nödcentralen som inte hör till nödnumret. Till exempel inför midsommar ringer många nödnumret för att fråga om uppgörandet av öppen eld. Instruktioner i anslutning till brasor finns på räddningsverkens webbplats, inte på nödnumret.
Eftersom alla situationer inte kräver ett samtal till nödnumret är mobilappen 112 Suomi en ypperlig hjälp med tanke på olika problemsituationer.
− Serviceutbudet i appen 112 Suomi omfattar flera journummer och tjänster för olika hjälpbehov. Applikationen omfattar även instruktioner för båtfolk för nöd- och problemsituationer till sjöss. Dessutom förmedlas uppringarens exakta positionsuppgifter till Sjöräddningscentralen och Vägtrafikantlinjen då man ringer nödnumret via appen. Appen ger dig även information om var den närmaste hjärtstartaren finns och numret till jourhjälpen, av vilken du får råd vid akuta hälsoproblem.
Vet du var du är?
Enligt Purdy kan människor inte alltid säga vilken kommun eller landsväg det handlar om. Det är ofta särskilt svårt att veta sin position om man är på en främmande ort, en stuga, en ö, till sjöss, på utflykt eller i trafiken.
− Få av uppringarna är helt omedvetna om varifrån de ringer, men om det redan tar en halvtimme att utreda deras position, är hjälpen oftast ohjälpligt sen. Positionsuppgifterna förmedlas automatiskt från smarttelefonerna till nödcentralen då man ringer nödnumret, men man kan trots allt inte enbart lita på tekniken i nödsituationer. Därför säkerställer nödcentraloperatören alltid även din position muntligt.
Man kan anteckna koordinaterna eller adressen på en utskrivbar blankett för positionsuppgifter, som man sedan hänger upp på ett synligt ställe, till exempel på sommarstugan, badstranden eller i utflyktsmålen, ifall nödsituationer uppstår. Koordinaterna kan bestämmas på platsen till exempel med hjälp av appen 112 Suomi. Blanketterna för positionsuppgifter finns på olika språk på webbplatsen 112.fi.
Även om sommaren för många är en tid då man kopplar av och njuter av solen, kan en nödsituation trots allt inträffa helt oväntat. En stor del av nödsituationerna kan undvikas med rätt attityd och beredskap.
Nödcentralsverket önskar alla en trevlig och trygg sommar!
Nödcentralsverket informerar media om antalet uppdrag under midsommaren på måndag 23.6.2025.
Skriv ut blanketten för positionsuppgifter ifall nödsituationer uppstår och sätt upp den på ett synligt ställe
Tutustu myös
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Koulut päättyivät – hätänumeroon 13 800 ilmoitusta
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta. Tiina korostaa työssään tiimityön merkitystä, vaikka hätäilmoitus vastaanotetaan yksin.
PRO112-palkittu Mika Lamu rakentaa turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
Hätäkeskuslaitoksen vuosittainen PRO112-palkinto on myönnetty järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Palkinto on tunnustus hänen merkittävästä työstä hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 kehittämisen eteen. Mika panos on ollut erityisen merkittävä hätäkeskustietojärjestelmien kehitystyössä.