Mistä apua myrskytilanteissa?
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
Myrskyt ovat usein yllättäviä ja nopeasti eteneviä tilanteita. Sähkökatko tai kaatunut puu voivat olla isoja ongelmatilanteita yksittäisille kotitalouksille, mutta ne eivät välttämättä ole hätätilanteita. Hätänumeroon 112 soitetaan vain kiireellisessä hätätilanteessa, kun paikalle on hälytettävä auttavia turvallisuusviranomaisia (poliisi, pelastus, ensihoito, sosiaali- ja kriisipäivystys).
Näin toimit yleisimmissä myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Sähkökatko
Sähkökatkoihin liittyvät tiedustelusoitot eivät kuuluu hätänumeroon. Seuraa alueesi sähköverkkoyhtiön tiedotteita.
Kaatunut puu
Jos kaatunut puu ei aiheuta vaaratilanteita, siitä vastaa alueesta riippuen kaupunki, kunta, yksityinen urakoitsija tai maanomistaja. Jos puu on kaatunut sähkölinjan päälle, ilmoita siitä sähköverkkoyhtiölle.
Kun puusta aiheutuu tai voi aiheutua vaaratilanteita, soita hätänumeroon 112.
Puhelinverkko ei toimi
Hätänumeroon soittamisessa voi esiintyä ongelmia, jos puhelinverkossa on häiriöitä. Mikäli et saa yhteyttä hätänumeroon, toimi seuraavasti:
- Käynnistä puhelin uudelleen.
- Ohita PIN-koodi.
- Soita 112.
Tällöin puhelin hakee toimivan verkon.
Hätänumero on ruuhkautunut
Hätänumero voi pahimmillaan ruuhkautua, jos hätänumeroon tulee yhtäaikaisesti paljon hätäilmoituksia myrskytuhoista. Hätäpuheluihin vastataan aina soittojärjestyksessä.
Jos hätänumerossa on ruuhkaa, älä katkaise puhelua vaan odota linjalla. Kuulet seuraavan nauhoitteen:
"Älä katkaise puhelua. Olet hätäkeskuksen jonossa.
Avbryt inte samtalet. Du är i kö till nödcentralen.
Please hold the line. You are in the queue for the Emergency Response Centre."
Mikäli katkaiset puhelun ja soitat uudelleen hätänumeroon, joudut jonon viimeiseksi.
Onnettomuuspaikalle pysähtyminen
Jos näet tien päällä onnettomuuden tai vaaratilanteen, älä aja ohi. Kun hätäilmoitus tehdään suoraan onnettomuuspaikalta, välittyy hätäkeskukselle tarkka sijainti ja oikeat tiedot tilanteesta. Näin paikalle voidaan hälyttää tarkoituksenmukaisin apu ja antaa henkeä pelastavia ohjeita.
112 Suomi -sovellus apuna
112 Suomi -mobiilisovelluksesta löydät erilaisia palveluita hätä- ja ongelmatilanteiden varalle. Sovelluksen kautta saat yhteyden esimerkiksi Tienkäyttäjän linjalle, johon ilmoitetaan maanteiltä akuutit ongelmat, joista on vaaraa liikenteelle. 112 Suomi -sovelluksen kautta saat myös sijaintiin perustuvat tieliikenteen häiriötiedotteet sekä mahdolliset vaaratiedotteet.
Hätäkeskuslaitos muistuttaa, että hätänumero säästetään vain kiireellisiin hätätilanteisiin. Näin ruuhkien aikana myös ne, jotka tarvitsevat esimerkiksi kiireellistä ensihoitoa, eivät joutuisi jonottamaan vuoroaan. Muista käyttää oikein hätänumeroa 112.
Iso osa myrskyn aiheuttamista vahingoista olisi vältettävissä myrskyyn varautumalla. Lue lisää myrskyihin varautumisesta pelastustoimen verkkosivuilta pelastustoimi.fi.
Edit: 20.11.2024 klo 10:22 Uutisen URL on korjattu.
Edit: 20.11.2024 klo 13:28 Uutisen ruotsinnos lisätty.
Edit: 20.11.2024 klo 14:34 Somejaon kuvaa on korjattu kahdesti.
Tutustu myös
Hätäkeskuslaitoksen toiminta saa sidosryhmiltä kiitosta
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Autojen hätäviestijärjestelmä kehittyy
Autojen yleiseurooppalainen hätäviestijärjestelmä eCall korvataan vuonna 2027 uudella NGeCall-järjestelmällä (Next Generation eCall). Muutos tuo mukanaan entistä nopeamman, luotettavamman ja kattavamman tiedonsiirron hätäilmoituksen tekemiseen.
Hätäkeskuslaitoksen toiminta saa sidosryhmiltä kiitosta
Hätäkeskuslaitoksen toiminta ja viestintä saavat sidosryhmiltä erittäin hyvät arviot. Syksyllä 2025 toteutetun sidosryhmätyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että virasto toimii luotettavasti, ammattitaitoisesti ja tehokkaasti myös vaativissa tilanteissa.
Joulunajan varjopuoli näkyy 112:ssa
Perinteinen perhejuhla heijastuu hätäkeskukseen surullisina ja synkkinä ihmiskohtaloina. Erityisesti yksinäisyys, päihteiden käyttö ja kotihälytykset korostuvat hätäilmoituksissa pyhien aikaan.
Miten kriisissä oleva ihminen kohdataan?
112 Hätäkeskus -podcastin neljännessä jaksossa keskustellaan vuorovaikutustaidoista ja kriisissä olevan ihmisen kohtaamisesta hätälinjalla. Studiossa vieraana on Pelastusopiston vanhempi opettaja Titta Lindholm.
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
Kuulo- ja puhevammaisille suunnatun hätätekstiviestipalvelun käyttö on lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Syy muutokselle löytyy rekisteröintivelvoitteen poistumisesta.