Hitta rätt hjälp i specialsituationer

Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Stormar är ofta oväntade och snabbt uppkommande. Elavbrott eller ett omkullfallet träd kan vara stora problem för ett enskilt hushåll, men de är inte nödvändigtvis nödsituationer. Nödnumret 112 är till för akuta nödfall, när hjälpande myndigheter behövs på plats (polisen, räddningstjänsten, akutvården, social- och krisjouren).
Såhär handskas du med situationer orsakade av stormar
Elavbrott
Följ elnätsbolagets meddelanden. Ring inte nödcentralen gällande enbart elavbrott.
Omkullfallna träd
Om trädet ligger på en elledning, ring till elverket. Om trädet inte orsakar en farosituation är det staden, kommunen, en enskild entreprenör eller markägare som ansvarar för trädet.
När ett träd orsakar eller kan orsaka en farosituation, ring nödnumret 112.
Telefonnätet fungerar inte
Om det förekommer störningar i telefonnätet och du inte når nödnumret, gör så här:
- Starta om telefonen.
- Passera PIN-koden.
- Ring 112.
Då söker telefonen ett fungerande nätverk.
Rusning på nödlinjen
Nödsamtalen besvaras alltid i den ordning samtalen kommer in. Bryt inte samtalet om det är kö till nödnumret, utan vänta på linjen.
Du hör följande meddelande:
"Älä katkaise puhelua. Olet hätäkeskuksen jonossa.
Avbryt inte samtalet. Du är i kö till nödcentralen.
Please hold the line. You are in the queue for the Emergency Response Centre."
Om du avbryter samtalet och ringer till nödnumret på nytt, blir du sist i kön.
Stanna vid olycksplatsen
När ett nödsamtal görs direkt från en olycksplats får nödcentralen exakt information om platsen och korrekta uppgifter om situationen. På så sätt kan den lämpligaste hjälpen kallas till platsen och livräddande instruktioner kan ges.
112 Suomi -appen som hjälp
I 112 Suomi -appen hittar du olika tjänster för nöd- och problemsituationer. Via appen får du exempelvis kontakt med Vägtrafikantlinjen, dit man bör meddela brådskande problem och störningar som kan orsaka fara för trafiken. Via 112 Suomi -appen får du också trafikmeddelanden och eventuella varningsmeddelanden som baseras på telefonens positionsdata.
Nödcentralsverket påminner att nödnumret bör sparas till brådskande nödfall. På så sätt hamnar inte exempelvis en patient som behöver akutvård vänta på sin tur under rusningen. Kom ihåg att använda nödnumret 112 rätt.
En stor del av stormskadorna kunde undvikas med god beredskap. Läs mera om hu man kan förbereda sig för stormar på räddningsväsendets webbplats pelastustoimi.fi/sv.
Tutustu myös
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Nuoret miehet 112-päivän kohderyhmänä 2026
Kampanjan avulla halutaan vahvistaa nuorten miesten rohkeutta puuttua hätätilanteisiin.
Hyvinvointia rakennetaan yhdessä
Ammattitaitoinen, sitoutunut ja hyvinvoiva henkilöstö on Hätäkeskuslaitoksen tärkein voimavara ja strateginen painopiste. Uudessa työhyvinvointiohjelmassa painotetaan aiempaa vahvemmin mm. työkykyjohtamisen osaamisen kehittämistä ja työurajohtamista.
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.