En fjortonårings agerande förhindrade större skador

Juho Karkiainens agerande vid rökobservationen och hans mod att göra en nödanmälan möjliggjorde att terrängbranden kunde begränsas i ett tidigt skede. Tack vare Juho kunde nödcentralen snabbt larma räddningstjänsten och förmedla viktiga tilläggsuppgifter.
Den exceptionella värmeböljan, torkan och åskvädren har under hela sommaren orsakat terrängbränder i Norra Finland och Lappland. När avstånden är långa och terrängen ofta svårframkomlig, blir tidig nödanmälan och rätta första åtgärder särskilt viktiga. Ett gott exempel på detta fick vi under den sista veckan i juli, då fjortonårige Juho Karkiainen upptäckte en terrängbrand i Övertorneå. Juhos föredömliga agerande förhindrade större egendomsskador.
− Vi var ute och körde moped med en kompis när vi såg rök stiga från skogen efter ett åskväder. Vi körde dit för att ta reda på var röken kom ifrån och såg att det brann i skogen. Jag ringde nödcentralen och svarade på deras frågor.
Efter en nödanmälan är det viktigt att svara på samtal från främmande nummer
Juho och hans väns agerande var föredömligt. Rök som stiger från skogen efter ett åskväder bör misstänkas vara en terrängbrand, men tack vare att anmälan gjordes från platsen kunde nödcentralen vidarebefordra uppdraget till räddningstjänsten med exakt position och goda tilläggsuppgifter om brandens omfattning.
− Det var första gången jag ringde nödcentralen, och visst var jag lite nervös. Men samtalet gick bra. Nödcentralen frågade om det var tryggt att försöka släcka branden själv, men det var inte längre möjligt. Vi följde brandens utveckling lite på avstånd och jag svarade på operatörens frågor.
Räddningstjänsten ringde Juho efter att ha fått larmet. En terrängbrand kan sprida sig snabbt, och det är värdefullt att få tilläggsinformation om hur situationen utvecklas, särskilt om det tar tid att nå platsen. Juho agerade föredömligt genom att stanna kvar på platsen och svara på samtalet från ett okänt nummer. Han stannade tills han kunde visa räddningspersonalen vägen till platsen.
I den byiga vinden kunde branden snabbt ha vuxit sig stor, men tack vare den snabba nödanmälan begränsades branden till ett område på cirka tusen kvadratmeter. Räddningspersonalen som kom till platsen hittade tydliga spår av ett blixtnedslag i ett träd och visade det för Juho.
− Det känns som att detta var rätt sätt att agera, svarar Juho ödmjukt när han tillfrågas om orsaken till sitt föredömliga agerande.
Tutustu myös
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Sosiaaliset hätätilanteet vaativat auttajalta aikaa
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta. Tiina korostaa työssään tiimityön merkitystä, vaikka hätäilmoitus vastaanotetaan yksin.
PRO112-palkittu Mika Lamu rakentaa turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
Hätäkeskuslaitoksen vuosittainen PRO112-palkinto on myönnetty järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Palkinto on tunnustus hänen merkittävästä työstä hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 kehittämisen eteen. Mika panos on ollut erityisen merkittävä hätäkeskustietojärjestelmien kehitystyössä.