Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödcentralsverket besöks årligen av hundratals internationella gäster från olika håll i världen. Den riksomfattande nödcentralsverksamheten, organiseringen av nödcentralssalen, samarbetet mellan myndigheterna och ledningscentralens roll som upprätthållare av lägesbilden presenteras för besökarna. Besökarna kommer från hela världen – såväl från Europa, Förenta staterna, Asien, Australien som från de afrikanska länderna.
I början av april anlände besökare från nästan 20 olika länder till Kervo nödcentral på en gång. Besökarna kom bland annat från Schweiz, Malaysia, Förenta staterna, Storbritannien, Albanien, Tyskland och Singapore.
− Besökarna är allmänt taget alltid förbryllade över hur smidig nödcentralsverksamheten är i Finland och hur en nödcentraloperatör självständigt kan hantera olika myndigheters nödmeddelanden, berättar Taito Vainio, Nödcentralsverkets överdirektör.
Ett nummer
I nödsituationer i Finland får man hjälp endast via ett nummer, 112. En nödcentraloperatör svarar på nödmeddelandet och gör en riskbedömning av situationen genom anvisningar från myndigheterna. Om situationen kräver kan nödcentraloperatören snabbt larma polisen, akutvården, räddningsväsendet och socialväsendet på plats.
Verksamhetsmodellen, där en nödcentraloperatör behandlar nödmeddelandet självständigt oberoende av bransch, är internationellt sett unik. I flera länder har polisen, akutvården och räddningsväsendet egna nödnummer. Dessutom har olika aktörer egna nödcentraler där nödmeddelanden inom det egna ansvarsområdet behandlas. I vissa länder ansvarar ett privat företag för nödcentralstjänsterna och förmedlar nödsamtalen.
− Vår riksomfattande nätverksbaserade modell är exceptionell ute i världen. På riksnivå kan man svara på ett nödmeddelande i sex olika nödcentraler oberoende av var anmälaren befinner sig, säger Vainio.
Den nätverksbaserade verksamhetsmodellen möjliggör en snabb svarstid för nödmeddelandet. I fjol svarade centralen på nödsamtal i genomsnitt inom sju sekunder. Den nätverksbaserade verksamhetsmodellen är makalös också i belastningssituationer samt under störnings- och undantagsförhållanden. Nödcentralsverkets beredskap för olika situationer övas regelbundet.
Smidigt samarbete
Organiseringen av nödcentralstjänsterna till en aktör kräver samarbete, gemensamma verksamhetsmodeller och en aktiv dialog mellan myndigheterna. Behandling av nödmeddelanden, riskbedömning och styrning av resurser inverkar direkt på myndigheternas verksamhet och medborgarnas säkerhet. Gemensamma system, såsom myndighetsradionätverket och nödcentralsdatasystemet, används för att göra det vardagliga samarbetet smidigare.
− Samarbetet mellan myndigheterna hjälper att svara på medborgarnas förväntningar och utveckla hjälpkedjan som helhet, konstaterar Vainio.
Det centraliserade mottagandet av nödmeddelanden är kostnadseffektivt för samhället. År 2024 kostade nödcentralsverksamheten 12,6 euro per invånare.
− På årsnivå är summan på kostnaden nästan lika stor som priset på ca 1,5 kaffepaket, säger Vainio.
Den internationella storkonferensen
Den internationella konferensen EENA 2025 Conference & Exhibition ordnades den 9–11 april på Helsingfors Mässcentrum. Konferensen, som ordnades av Europeiska nödnummerorganisationen (EENA), förde samman säkerhetsmyndigheter, producenter av 112-tjänster och företrädare för säkerhet och teknik från olika håll i världen. Teman för evenemanget var bland annat nästa generations teknik, olika nödcentralslösningar från hela världen samt krishanteringsstrategier.
Före tredagarskonferensen bekantade sig producenterna av 112-tjänster i olika länder med nödcentralsverksamheten i Finland i Kervo nödcentral. Nödcentralen besöktes av experter inom nödcentralsverksamheten från 17 olika länder. Efter tillställningen kunde man se samma min på varje besökares ansikte: denna modell vill även vi ha.
Tutustu myös
Jaa vaaratiedote kaverille 112 Suomi -sovelluksen avulla
Hätä- ja ongelmatilanteet ulkomailla – näin toimit
Sijaintitieto voi pelastaa hengen
Nuoret miehet 112-päivän kohderyhmänä 2026
Kampanjan avulla halutaan vahvistaa nuorten miesten rohkeutta puuttua hätätilanteisiin.
Hyvinvointia rakennetaan yhdessä
Ammattitaitoinen, sitoutunut ja hyvinvoiva henkilöstö on Hätäkeskuslaitoksen tärkein voimavara ja strateginen painopiste. Uudessa työhyvinvointiohjelmassa painotetaan aiempaa vahvemmin mm. työkykyjohtamisen osaamisen kehittämistä ja työurajohtamista.
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.