I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje

Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Babydagen är ett bra tillfälle att stanna upp och fundera på livets början – också ur nödcentraloperatörens perspektiv. Nödcentralen förmedlar årligen i genomsnitt över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Nödsamtal präglas ofta av smärta och brådska, men meddelanden om förlossning kan vara exceptionellt glada och rörande.
Nödcentraloperatören möter många slags situationer i sitt arbete – smärta, rädsla och ibland även död. Därför minns man i synnerhet situationer där det i den andra änden av telefonen hörs de första ljuden av ett nytt liv. Ett förlossningssamtal kan vara en unik upplevelse för operatören där nöden omvandlas till glädje.
Nödcentraloperatören stöder hela tiden
Även om man vanligtvis inte behöver ringa ett nödsamtal när en förlossning börjar finns det situationer där det är nödvändigt att ringa till 112. Exempelvis kan riklig blödning, behov av att krysta eller en snabbt framskridande förlossning kräva brådskande hjälp. I dessa fall bedömer nödcentraloperatören föderskans mående och förmedlar uppdraget till akutvården. Operatören ger vid behov också förlossningsanvisningar under samtalet och kan delta i födelsen av nytt liv via telefonförbindelsen.
Det nya livet är en gemensam glädje
Alla kan sucka av glädje när barnet föds under nödsamtalet och man hör det första skriket. I nödcentralssalen kan man till och med applådera för barnet. Nervositeten som omvandlas till glädje kan också ge upphov till respons. En gång gav en nödcentraloperatör i ett nödsamtal anvisningar till morfadern till barnet som skulle födas. Han gjorde nödmeddelandet och fick under samtalet agera som barnmorska och linda sitt nyfödda barnbarn. Senare lämnade han in respons för att tacka operatören för ”barnmorskeutbildningen online”.
Babydagen påminner oss om att det också finns hopp, glädje och nya liv mitt i nödsamtalen. Nödcentraloperatörerna är beredda att hjälpa – också när något vackert just håller på att födas till världen.
Tutustu myös
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Sosiaaliset hätätilanteet vaativat auttajalta aikaa
Huh hellettä!
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta. Tiina korostaa työssään tiimityön merkitystä, vaikka hätäilmoitus vastaanotetaan yksin.
PRO112-palkittu Mika Lamu rakentaa turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
Hätäkeskuslaitoksen vuosittainen PRO112-palkinto on myönnetty järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Palkinto on tunnustus hänen merkittävästä työstä hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 kehittämisen eteen. Mika panos on ollut erityisen merkittävä hätäkeskustietojärjestelmien kehitystyössä.